Rykte AN-225 till ARN 27/12

Bifogar lokala tider nedan på AN-225 till ARN efter vad min kompis hört från Swedavia.
Förhoppningsvis blir det slutgiltigt bekräftat på onsdag.
Kommer Antanoven ska jag åka till ARN på torsdag eftermiddag. En AN-225 live i Sverige är inte vanligt direkt!
Förhoppningsvis kommer man kunna följa den på flightradar mot Stockholm på torsdag.
Det är trots allt världens största flygplan vi snackar om med MTOW 640 ton, längd 84m & spännvidd 88.4 m

Ankomst ADB 301F OVB 05JAN 15.00

Avgång ADB 3101 OVB 06JAN 11.00

Last edited:
Fikk det bekreftet på Facbook nå
Stockholm-Arlanda Airport Hej! Antonov An-225 kommer till Arlanda på torsdag den 5/1 klockan 15.00 och åker härifrån dagen därpå klockan 11.00. Som det ser ut nu så är det Bana 1 som gäller för båda ank och avg. /Malla

Bana 1 må være 1L/19R?

Last edited:
Hvordan gikk det forrige gang den skulle komme? Kommer den nå for 2 gang, eller ble anløpet flyttet fra 27/12 til 5/1? Og hvor sikkert er det at den dukker opp denne gang? Jeg vurderer å legge turen fra Stavanger.

Jeg kunne vært åpen for å dele leiebil i såfall. Vet noen hvor ofte an225 er ute og flyr, og hvor man eventuelt kan få en ny sjanse senere i vår? Kiev? Flyshow?

Pressekortet er nok for de som kan få en omvisning i flyet osv. Området utenfor gjerdene er for alle. Liten guide her http://www.plane-spotter.com/Airports/Sweden/ARN/SpotterGuide_ARN.pdf
Der står også radiofrekvenser så om du har tilgang til det kan du få ett tidlig hint om hvor du bør stå

Ja, det er vel kanskje en selvfølge. Men siden det bare er innmelding av navn og personnummer, samt gyldig legitimasjon som er nevnt, så må jeg jo spørre.
Synes folk virker merkelig lite interesserte i dette flyet sammenlignet med nårr andre fly er i nabolaget. Dette er jo den store hvite hvalen? Hadde sett for meg at folk stormet til og at flyspotterforeningen eventuelt gikk inn for å organisere noe dersom det var mulig.

Ikke helt uenig i det men slike ankomster blir fort forandret og fristen var kort ifra det ble bekreftet til flyet kommer. Pluss at det er en arbeidsdag så ikke lett å få fri på kort varsel.Jeg er veldig fristet men siden jeg er i en huskjøp situasjon om dagen så må jeg desverre proritere anderledes.

Litt mere info
Imorgon vid 15-tiden kommer världens största flygplan, det sexmotoriga jetplanet av modellen AN-225, till Arlanda! Efter landning på bana 1 (01L-19R), sannolikt norrifrån, kommer planet att vara synligt från staketet vid Cargo City, nära grind 4. Här i närheten finns hållplats för SL-buss 583 som går mellan Märsta och Arlanda och buss 801 som går mellan Uppsala och Arlanda. Här finns också parkering för dig som kommer med bil, följ skyltning mot Cargo City. Tänk på att inte parkera så att vägen blockeras för frakttransporterna som kör till och från området

På fredag vid 11-tiden lämnar flygplanet Arlanda igen för att fortsätta sin resa mot Asien.
http://www.facebook.com/ArlandaAirport

"På torsdag 5 januari landar världens största flygplan på Stockholm Arlanda Airport. Det är ett sexmotorigt jetplan av modellen AN-225, tillverkat av Antonov.

Flygplanet är 84 meter långt, 18,2 meter högt och har en spännvidd på över 88 meter. Lastförmågan är 250 000 kilo. Planet är inte bara unikt på grund av sin storlek. Det är också det enda av modellen som tagits i bruk.

Syftet med besöket är att frakta gods till Asien med Kales Airline Services och speditionsföretaget Agility Logistics.

Planet beräknas landa klockan 15.00, stå över natten och lyfta fredag 6 januari vid 11-tiden på förmiddagen.

Efter landning på bana 1 (01L-19R) kommer planet att vara synligt från staketet i Cargo City, nära grind 4. Här i närheten finns hållplats för SL-buss 583 som går mellan Märsta och Arlanda och buss 801 som går mellan Uppsala och Arlanda. Här finns också parkering för dig som kommer med bil, följ skyltning mot Cargo City.

Tung frakttrafik förekommer av förklarliga skäl i området. Tänk på att inte blockera vägen för den."

Ovanstående är saxat från Arlandas hemsida.

www.arlanda.se

Det er jo bare å søke, vil trenger vel noen utsendte representanter ifra flyprats redaksjon :rolleyes:
En kompis av meg fikk pressepass til en musikkfestival for ett par år siden laget seg en nettside, og vips så hadde han gratis festival. Måtte dog sende inn kopi av artikkelen i etterkant :p

Noen som vet hva som skal fraktes?

Stilig og få en Antonov AN-225 ikke hver dag men ser en slik kjempe. Heldige dere som rekker denne svære kjempen på ARN. Så gleder jeg med til og se bildene dere tar av maskinen som det kun er en eller to av i verden, hvis dere rekker det da! Men uansett helt sin sykt kult og få en slik maskin på besøk.

Det er jo bare å søke, vil trenger vel noen utsendte representanter ifra flyprats redaksjon :rolleyes:
En kompis av meg fikk pressepass til en musikkfestival for ett par år siden laget seg en nettside, og vips så hadde han gratis festival. Måtte dog sende inn kopi av artikkelen i etterkant :p

Noen som vet hva som skal fraktes?
Post #2 ....

Back