Rygge–Wroclaw–Torp
Rygge–Wroclaw–Torp
Reiserute:
13. mai 2010: Ryanair FR8511 Moss-Rygge (RYG)–Wroclaw (WRO), Boeing 737-800
16. mai 2010: Wizz Air W6579 Wroclaw (WRO)–Sandefjord-Torp (TRF), Airbus A320-200
Vanligvis flyr jeg Lufthansa/SAS/LOT i kombinasjon via Frankfurt eller München til Wroclaw, men denne Kristi Himmelfart-helgen skulle de ha nærmere 4000 kr. for rundreisen og jeg så meg om etter andre alternativer. Etter at Norwegian la ned ruten mellom Oslo-Gardermoen og Wroclaw, har Wizz Air og Ryanair startet opp på hver sin side av fjorden og tilbyr til sammen fem ukentlige avganger i hver retning. Det ble også løsningen denne helgen, og jeg betalte 75 kr. alt inkludert hos Ryanair og 57 kr. alt inkludert hos Wizz Air.
13. mai 2010, kl. 17.05:
Ryanair FR8511 Moss-Rygge (RYG)–Wroclaw (WRO)
Boeing 737-800
Ryggeekspressen er vel den enkleste reisemåten fra Oslo sentrum til Moss Lufthavn Rygge, men da ankommer man også mer enn halvannen time før avgangstid, noe jeg synes er overkant på en flyplass som Rygge. Jeg valgte derfor å ta toget - som er billigere og har busskorrespondanse fra Rygge togstasjon til Rygge flyplass inkludert i billettprisen. For meg begrenset den dessuten tiden på Rygge til under en time. Med avgangstid kl. 17.05 satset jeg på 15.00-toget fra Oslo S, noe som i utgangspunktet føltes litt risikabelt med tanke på at statsbanene ikke akkurat har den beste regulariteten.
Denne torsdag ettermiddagen gikk imidlertid toget på rute og fungerte utmerket som transport de 50 minuttene det tar ned til Rygge. Like ved togsporet stod shuttlebussen til flyplassen klar, og den tok med seg åtte passasjerer fra Oslo-toget og tre passasjerer fra Göteborg-toget. Bussen fungerer i tillegg som en slags crewbuss for Ryanair, som huser sine underbetalte Rygge-ansatte i et hybelhus like ved stasjonen. Ryanair spanderer ikke ytterjakker på de ansatte, og jeg synes flyvertinnene som skulle med shuttlebussen fremstod litt shabby med sine egne kåper og jakker utenpå de lyseblå uniformene.
Jeg hadde sjekket inn på nettet hos Ryanair samme dag og kunne gå rett opp til sikkerhetskontrollen, som var så å si køfri. Tre Ryanair-fly stod parkert sammen med en av Norwegian Boeing 737-300-maskiner til Bergen.
I utenlandsdelen var det bare en måneds tid siden puben O’Learys åpnet – til ære for Ryanair-sjef Michael O’Leary, kanskje? Den fremstod ganske bra, men jeg nøyde meg likevel med å kjøpe en kaffe til 20 kr. i Point-kiosken, nesten halv pris av det den samme automatkaffen på Picnic-kafeen noen meter unna koster.
Ryanair flyr til Wroclaw på tirsdager, torsdager og lørdager, og så vidt jeg har skjønt på andre som har fløyet ruten, så har det vært veldig tynt med passasjerer, gjerne 20-40 stykker om bord. Denne dagen ble avgangen likevel opp mot fullsatt, og jeg regner med ca. 180 passasjerer om bord, blant dem mange nordmenn på helgetur, inkludert en utrolig masete østfolding som jeg havnet ved siden av i køen. Da ombordstigningskort og pass skulle kontrolleres, fikk jeg beskjed om å legge avisen i kofferten da det bare var tillatt med ett kolli håndbagasje per passasjer. Hos Ryanair teller altså aviser som ett kolli!
Jeg valgte bakre dør i EI-EFF (levert i fjor) og etter å ha vist ombordstigningskortet enda en gang, slo jeg meg ned på 25A med hele raden for meg selv. Ikke overraskende ble setene ved siden av raskt okkupert - og selvsagt var det den nevnte østfoldingen som slo seg ned med et brak rett ved siden av meg. Og det var ikke bare han, men hele gruppen på 13 omringet meg!
Jeg fikk konstant sidemannens albue slått i meg og minst like irriterende var det at han snakket uten stopp. Først gikk det i å latterligere polakker generelt og Ryanair spesielt, men det ble verre da han etter en seanse om bil og motor gikk gjennom hele livshistorien sin. Jeg mistenker at han også la litt på ... hvis ikke har han Norges finanselite på kundelisten, har leiligheter over hele Europa, har vært gift siden han var 16 (riktignok understreket han at han hadde vært "utpå" noen ganger) og dessuten er han en av landets fremste vinkjennere. Ironisk nok kjøpte han tre flasker med Ryanair-vin!
Vi var i luften noen minutter før rutetid med en beregnet flytid på 1 time og 35 minutter for denne 998 kilometer lange distansen.
Benplassen var som ventet dårlig, og det var ikke mulighet til å bevege seg på noen som helst måte. Ipod er et must hos Ryanair, og for meg var det bare å skru musikken så høyt at jeg verken hørte livsvisdommen til sidemannen eller Ryanairs jingles.
Situasjonen gjorde at jeg var mer enn klar nok for en øl, men som vanlig var serveringen hos Ryanair så surrete og tidkrevende at jeg stod over. Ryanair har verken bankterminaler eller vekslepenger om bord – i stedet må personellet skrive ned kortnumrene og gi skyldig beløp tilbake etter at hele salgsseansen er ferdig. Kaotisk! Etter salg av mat og drikke fulgte salg av "Smokeless Cigarettes", deretter skapelodd og til slutt tax free.
Som vanlig på flyvninger med mange nordmenn om bord ble det mye salg for personellet som kom fra Portugal, Italia, Estland og Storbritannia. Portugiseren var ikke den blideste og dyttet til en passasjerer fra gruppen på 13 da han ikke umiddelbart responderte på beskjeden om å sette seg.
Vi landet lenge før rutetid og passerte området der den nye terminalen skal stå ferdig neste år. Flyet var for øvrig tilbake på Rygge hele 59 minutter før oppsatt ankomsttid.
Rygge–Wroclaw–Torp
Reiserute:
13. mai 2010: Ryanair FR8511 Moss-Rygge (RYG)–Wroclaw (WRO), Boeing 737-800
16. mai 2010: Wizz Air W6579 Wroclaw (WRO)–Sandefjord-Torp (TRF), Airbus A320-200
Vanligvis flyr jeg Lufthansa/SAS/LOT i kombinasjon via Frankfurt eller München til Wroclaw, men denne Kristi Himmelfart-helgen skulle de ha nærmere 4000 kr. for rundreisen og jeg så meg om etter andre alternativer. Etter at Norwegian la ned ruten mellom Oslo-Gardermoen og Wroclaw, har Wizz Air og Ryanair startet opp på hver sin side av fjorden og tilbyr til sammen fem ukentlige avganger i hver retning. Det ble også løsningen denne helgen, og jeg betalte 75 kr. alt inkludert hos Ryanair og 57 kr. alt inkludert hos Wizz Air.
13. mai 2010, kl. 17.05:
Ryanair FR8511 Moss-Rygge (RYG)–Wroclaw (WRO)
Boeing 737-800
Ryggeekspressen er vel den enkleste reisemåten fra Oslo sentrum til Moss Lufthavn Rygge, men da ankommer man også mer enn halvannen time før avgangstid, noe jeg synes er overkant på en flyplass som Rygge. Jeg valgte derfor å ta toget - som er billigere og har busskorrespondanse fra Rygge togstasjon til Rygge flyplass inkludert i billettprisen. For meg begrenset den dessuten tiden på Rygge til under en time. Med avgangstid kl. 17.05 satset jeg på 15.00-toget fra Oslo S, noe som i utgangspunktet føltes litt risikabelt med tanke på at statsbanene ikke akkurat har den beste regulariteten.
Denne torsdag ettermiddagen gikk imidlertid toget på rute og fungerte utmerket som transport de 50 minuttene det tar ned til Rygge. Like ved togsporet stod shuttlebussen til flyplassen klar, og den tok med seg åtte passasjerer fra Oslo-toget og tre passasjerer fra Göteborg-toget. Bussen fungerer i tillegg som en slags crewbuss for Ryanair, som huser sine underbetalte Rygge-ansatte i et hybelhus like ved stasjonen. Ryanair spanderer ikke ytterjakker på de ansatte, og jeg synes flyvertinnene som skulle med shuttlebussen fremstod litt shabby med sine egne kåper og jakker utenpå de lyseblå uniformene.

Jeg hadde sjekket inn på nettet hos Ryanair samme dag og kunne gå rett opp til sikkerhetskontrollen, som var så å si køfri. Tre Ryanair-fly stod parkert sammen med en av Norwegian Boeing 737-300-maskiner til Bergen.

I utenlandsdelen var det bare en måneds tid siden puben O’Learys åpnet – til ære for Ryanair-sjef Michael O’Leary, kanskje? Den fremstod ganske bra, men jeg nøyde meg likevel med å kjøpe en kaffe til 20 kr. i Point-kiosken, nesten halv pris av det den samme automatkaffen på Picnic-kafeen noen meter unna koster.

Ryanair flyr til Wroclaw på tirsdager, torsdager og lørdager, og så vidt jeg har skjønt på andre som har fløyet ruten, så har det vært veldig tynt med passasjerer, gjerne 20-40 stykker om bord. Denne dagen ble avgangen likevel opp mot fullsatt, og jeg regner med ca. 180 passasjerer om bord, blant dem mange nordmenn på helgetur, inkludert en utrolig masete østfolding som jeg havnet ved siden av i køen. Da ombordstigningskort og pass skulle kontrolleres, fikk jeg beskjed om å legge avisen i kofferten da det bare var tillatt med ett kolli håndbagasje per passasjer. Hos Ryanair teller altså aviser som ett kolli!

Jeg valgte bakre dør i EI-EFF (levert i fjor) og etter å ha vist ombordstigningskortet enda en gang, slo jeg meg ned på 25A med hele raden for meg selv. Ikke overraskende ble setene ved siden av raskt okkupert - og selvsagt var det den nevnte østfoldingen som slo seg ned med et brak rett ved siden av meg. Og det var ikke bare han, men hele gruppen på 13 omringet meg!

Jeg fikk konstant sidemannens albue slått i meg og minst like irriterende var det at han snakket uten stopp. Først gikk det i å latterligere polakker generelt og Ryanair spesielt, men det ble verre da han etter en seanse om bil og motor gikk gjennom hele livshistorien sin. Jeg mistenker at han også la litt på ... hvis ikke har han Norges finanselite på kundelisten, har leiligheter over hele Europa, har vært gift siden han var 16 (riktignok understreket han at han hadde vært "utpå" noen ganger) og dessuten er han en av landets fremste vinkjennere. Ironisk nok kjøpte han tre flasker med Ryanair-vin!

Vi var i luften noen minutter før rutetid med en beregnet flytid på 1 time og 35 minutter for denne 998 kilometer lange distansen.

Benplassen var som ventet dårlig, og det var ikke mulighet til å bevege seg på noen som helst måte. Ipod er et must hos Ryanair, og for meg var det bare å skru musikken så høyt at jeg verken hørte livsvisdommen til sidemannen eller Ryanairs jingles.

Situasjonen gjorde at jeg var mer enn klar nok for en øl, men som vanlig var serveringen hos Ryanair så surrete og tidkrevende at jeg stod over. Ryanair har verken bankterminaler eller vekslepenger om bord – i stedet må personellet skrive ned kortnumrene og gi skyldig beløp tilbake etter at hele salgsseansen er ferdig. Kaotisk! Etter salg av mat og drikke fulgte salg av "Smokeless Cigarettes", deretter skapelodd og til slutt tax free.

Som vanlig på flyvninger med mange nordmenn om bord ble det mye salg for personellet som kom fra Portugal, Italia, Estland og Storbritannia. Portugiseren var ikke den blideste og dyttet til en passasjerer fra gruppen på 13 da han ikke umiddelbart responderte på beskjeden om å sette seg.

Vi landet lenge før rutetid og passerte området der den nye terminalen skal stå ferdig neste år. Flyet var for øvrig tilbake på Rygge hele 59 minutter før oppsatt ankomsttid.
Last edited: