Rygge: Vil taket bli borte?

Re: Rygge: Vil taket bli borte ??

Posisjonen:

Statsråd Liv Signe Navarsete (Sp): Passasjertaket vart sett under den førre regjeringa, ei regjering som vart halden i live av Framstegspartiet, og der Framstegspartiet kunne ha teke mange initiativ dersom dei ynskte å gjere noko med det. Passasjertaket er nok sett – går eg ut ifrå – ut ifrå dei ulempene for nærmiljøet som finst ved å drifte ein flyplass. Etter initiativ frå Samferdsledepartementet er det kome eit brev til oss frå fylkeskommunen, Rygge flyplass og kommunane i Østfold-området. Det brevet skal svarast ut. Når det gjeld kapasiteten, har det heile vegen vore kjent det vedtaket som var gjort av den førre regjeringa. Det er utbyggjar, styre og driftsansvarleg for flyplassen som har ansvar for å sjå til at ein har ei utbygging som står i stil med dei føresegnene som ligg til grunn for drifta. Når det er sagt, har eg heile vegen sagt at eg er oppteken av å ha ein god dialog med Rygge flyplass, og eg ser viktigheita av å oppretthalde Rygge flyplass. Det er enno 300 000 passasjerar opp til passasjertaket, og me skal ha ein god del ὸg i tida framover for å løyse dei utfordringane som ligg der.

Irene Johansen (A): Jeg kan ikke la være å undres over representanten Martin Engesets angrep på denne regjeringen for Moss Lufthavn Rygge, når vi vet at det var regjeringen Bondevik, der hans parti Høyre var medlem, som gav en konsesjon med tak på flybevegelser og passasjerer i 2004. Jeg har ennå ikke fått svar på hvor representanten Engesets engasjement var da konsesjonen ble gitt. Representanten Holten Hjemdal var rådgiver i regjeringen. Hvor var hun? Passasjertak og tak for flybevegelser er satt med varslingsplikt i konsesjonen. Det er også understreket av tidligere samferdselsminister Skogsholm i et intervju om forholdet til Gardermoen i Dagens Næringsliv i 2004. Denne regjeringen har gitt flyplassen et takstregulativ og utvidede åpningstider og fått åpnet flyplassen. Statsråden har svart at saken nå er til behandling, og at hun vil ha en konstruktiv dialog med flyplassen. De signalene er jeg glad for. (...) Ett eksempel er neglisjeringen av behovene for vedlikehold av jernbanen, et annet er konsesjonsvilkårene som Bondevik-regjeringen gav Moss Lufthavn Rygge med et passasjertak som gir flyplassen en langsom død, etter Høyres eget utsagn. Flyplassen og vi i Østfold ønsker dette fjernet for å beholde flyplassen. Det gjør nå angivelig Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet også. Hvor var regjeringspartiene Høyre og Kristelig Folkeparti da konsesjonen ble gitt? Saken om konkurransevilkårene for Moss Lufthavn Rygge er nå til behandling i Samferdselsdepartementet, slik statsråden redegjorde for i replikkvekslingen i dag.
 
Last edited:
Re: Rygge: Vil taket bli borte ??

OSL "mater" overskuddet til mellomstore og regionale flyplasser i Norge, untatt Rygge, Torp osv. Sannheten ligger til grunn; OSL "tåler" ikke hard konkurranse fra Rygge, da minskes overskuddet hvorpå økonomiske overføringer til andre lufthavner blir kuttet og til slutt må stenges. Valget bør jo være enkelt. Tak på Rygge eller mindre overføringer av midler til andre lufthavner. Så rått, så ekkelt men så enkelt.
 
Re: Rygge: Vil taket bli borte ??

«Stortinget ber Regjeringen endre konsesjonsvilkårene for Moss Lufthavn Rygge slik at tak på antall passasjerer fjernes og åpningstid settes til kl. 06.00–24.00. Ved forsinket ankomst tillates landing etter kl. 24.00.»

Her ligger jo hele svaret: Hvorfor i helvete skule de blande inn ytterligere utvidete åpningstider i debatten om passasjertak?

Det var jo en svært het politisk debatt og en helvetes batalje, spesielt lokalt i mosseområdet da RYG ønsket å få utvidet åpningstidene til 0630-2300 for ikke lenge siden. De klarte akkurat så vidt å få gjennomslag for dette.

Så kommer kravet om fjerning av passasjertaket (som jeg isolert sett har forståelse for). Men så klarer de altså å slenge på ytterligere utvidet åpningstid nærmest i en bisetning i forslaget.

Dette er rett og slett elendig og frekt politisk håndverk.
 
Re: Rygge: Vil taket bli borte ??

Irene Johansen (A) sier i linken over når det gjelder passasjertaket: "Flyplassen og vi i Østfold ønsker dette fjernet for å beholde flyplassen" ?????????????????????????????
Her har du politikk i et nøtteskall. Sammme damen stemte IMOT et forslag fra stortinget til samferseldep, om å oppheve passasjertaket på Rygge. Man stemmer altså imot noe man er for?
PARTIPISKEN.
En av hennes kollegaer på Ap benken i Østfold ble spurt om hvorfor. Han sa at han forstod hvorfor folk var forundret, men var sikker på at departementet ville ordne opp i problemet.Det gjorde de ikke.
Men nå ordner det seg kanskje likevel, på tross av politikere fra Østfold?
 
Re: Rygge: Vil taket bli borte ??

En av hennes kollegaer på Ap benken i Østfold ble spurt om hvorfor. Han sa at han forstod hvorfor folk var forundret, men var sikker på at departementet ville ordne opp i problemet.Det gjorde de ikke.
Men nå ordner det seg kanskje likevel, på tross av politikere fra Østfold?

Det er vel på tide at folk i Østfold begynner å bruke flyplassen i større grad, alt annet er bare tåkeprat. Men, politikerne lever jo av å levere tåkeprat :angry:
 
Dette er jo bra for Rygge. Men Thon er jo ikke fornøyd, fordi han ikke tjener penger. Han visste hva han hadde å forholde seg til før han gikk inn. Men han er vel vant til å få det som han vil....
 
Var kapasiteten på Rygge "sprengt" før denne utvidelsen kom i orden?

E!

Nei. Det var ca 16 000 bevegelser i 2012 og estimert ca 18 000 i 2013, så fortsatt litt å gå på opp til 21 000 som har vært taket hittil. Dog har det blitt nevnt at taket har hatt negativ effekt på videre satsing og ekspansjon, men tviler på at dette får noen effekt på kort eller mellomlang sikt.

Det som kanskje kan få en effekt er dette:
Den statlige avgiftsreguleringen blir opphevet. Det betyr at flyplassen selv kan fastsette sine lufthavnavgifter, og konkurrere i pris for å tiltrekke seg flere flyselskaper.
 
Last edited:
Men om det har noen betyding vil tiden vise.
Jeg er skeptisk.

Det er nettopp det jeg også lurer på. Har begrensningen vært en betydelig ulempe for at Thon skal få igjen pengene han har investert? Og har FR vært hindret i flere nye ruter fra Rygge?

Har en følelse av at dette kun er en prinsippsak og et gammelt argument som henger igjen fra da de slet som mest under oppstartsårene.
 
Ifølge denne artikkelen så kutter jo Ryanair 9 ruter fra Rygge i sommer ift til i fjor, så det taket er vel et teoretisk problem?

Ser ut som Aarhus, Cagliari, Faro, Hahn, Malta, Palermo, Paphos, Reus, Rijeka, Toulon, Valancia, Warsaza og Weeze ryker

http://www.anna.aero/2014/05/13/ryanair-more-routes-dropped-this-summer-than-added/
Ryanair’s secondary airports serving such major cities as Barcelona, Düsseldorf, Frankfurt, Milan, Oslo and Stockholm have seen the biggest number of net route droppings
 
Ifølge denne artikkelen så kutter jo Ryanair 9 ruter fra Rygge i sommer ift til i fjor, så det taket er vel et teoretisk problem?

Ser ut som Aarhus, Cagliari, Faro, Hahn, Malta, Palermo, Paphos, Reus, Rijeka, Toulon, Valancia, Warsaza og Weeze ryker

http://www.anna.aero/2014/05/13/ryanair-more-routes-dropped-this-summer-than-added/

Så vidt jeg kan se ligger Warszawa nå inne med salg frem til slutten av mars med inntil 7ukentlige avganger,Faro ligger inne med salg frem til 30 juli med 4 avganger i uken.
Resten ser ut til og stemme :)
Blir forøvrig beregnet et fåreløpig kutt i vinterruter med ca 20%
 
De rutene Ryanair har kuttet utgjør følgende antall seter pr uke i det skandinaviske området:
NYO = 20412
RYG = 12196
TRF = 4536
GSE = 4158
MMX = 3402
BLL = 3024
AAR = 1890
VST = 1512
VXO = 1134
KSD = 756
HAU = 378
 
Back
Top