Rygge IATA/ICAO-kode (Splittet fra Ryanair sommerruter 2013)

Om man kan IATA kodene så bruker man de om man kan, om man er tårnugle, busssjåfør eller andre som ikke har peiling på luftfart og bransjen, men bare kan firebokstavsord ;) ;) , så bruker man de. (Er du pilot og skal være snill og oppgi IATA kodene for f.eks. alternate eller slikt, i det minste sjekk at det er riktig) Forumet støtter IATA og ICAO kodene her, og viser navnet. Vet man ikke de, så skriv navnet ut (gjerne med tilhørende by), uten forkortelser, så vet folk hva man snakker om.

Dette er en diskusjon som kommer en-to ganger i året.

Ellers. ARL er ikke Arlanda (ARN), KBH er ikke København (CPH), MLR/RFS/MF/RF/etc. er ikke Rygge (til om med websiden sier www.ryg.no), GEN er ikke Gardermoen (OSL), FBU er ikke i nærheten av Oslo lenger. AMS er Schiphol, SPL er også faktisk Schiphol.

ICAO er bare sært for de som ikke jobber i cockpit (pluss et par steder til). Jeg vet at mange vil være flotte og fancy og strø rundt seg med ICAO-koder, men for vanlige folk har det kun hensikt når man spiller MS Flightsim ;)
Jeg bruker selvsagt ICAO-koder når jeg flyr, men kan mange ganger så mange IATA-koder i hodet.
Det enkleste er jo over dammen, der stort sett ICAO=IATA med en enkel modifikasjon.

Det viktigste er uansett, skal man skrive kode på forum:
Skriv den forbanna koden riktig, eller skriv hele navnet på byen eller flyplassen

Denne problemstillingen er jo aktuell utenfor vår landegrenser også. Som to eksempler jeg kommer på i farta har vi jo Orlando MCO som blir referert til som OIA (Orlando International Airport) og Denver DEN som DIA (Denver International Airport) Dette er altså forkortelser de respektive nyhetskanalene i området bruker om lokalflyplassen sin. For de som ikke reiser så mye som mange her inne gjør, er det kanskje greiere å holde styr på forkortelser som faktisk gir mening, enn en tre-bokstavkombinasjon som i bestefall er så mye brukt at det er "allment" kjent.

Jeg må få legge til at måten USA har organisert ICAO-kodene sine er beundringsverdig :)

Over og ut fra ENGK :)

Re: Ryanair sommerruter 2013

Skjønner ikke hva du prøver å si. er du enig med meg nå?

Nope fortsatt ikke enig, når man skriver mlr i ei avisen når man mener Rygge så bør man heller skrive MossLuftHavn. Og tro meg, jeg er ikke den eneste i Østfold som reagerte på det sist jeg var der.

Eneste jeg er enig med deg i er at du er sær :colgate:

Skremmende overlegen og arrogant holdning fra deg tidlig i denne tråden ATIS! :headbang Er det du som er han GUD?

Skremmende overlegen og arrogant holdning fra deg tidlig i denne tråden ATIS! :headbang Er det du som er han GUD?

Som sagt tidligere beklager jeg virkelig det.. Ble bare irritert over at vi kunne spore så totalt av det originale-emnet pga en kode. Beklager til alle som føler seg fornærmet eller liknende, kommentaren ble skrevet mens jeg var ganske irritert og ble derfor ganske kort-tenkt. Håper de som ble fornærmet kan tilgi meg for en så teit kommentar.
Jeg har lært av dette, og det skal ikke gjenta seg. Hvis folk skal rippe opp i dette hele tiden kan jeg like så godt trekke meg ut av forumet.

Last edited:
Back