Rygge IATA/ICAO-kode (Splittet fra Ryanair sommerruter 2013)

Re: Ryanair sommerruter 2013

Sliter med å finne mer sarkasme nå .. kan noen hjelpe?

Jeg skjønte det var sarkasme, derfor svarte jeg sarkastisk tilbake (Y)

Men jeg står på mitt. Har sett en annen bruker her inne med quoten: "Real aviators use ICAO-designators, not IATA".
Fascinerende at denne tråden kunne spore så totalt av grunnet en forkortelse utenom det vanlige ;)

Jada - regnet med det .. men likevel .. det blir litt som å sammenligne engelsk med gælisk. ICAO-koder er et 'hemmelig' språk - IATA-koder er langt mer i åpent bruk. Mange reisende er svært oppegående på IATA-koder og du ser på nettsteder som f.eks. Flyertalk at de brukes mye av frequent travellers.

Jeg skjønte det var sarkasme, derfor svarte jeg sarkastisk tilbake (Y)

Men jeg står på mitt. Har sett en annen bruker her inne med quoten: "Real aviators use ICAO-designators, not IATA".
Fascinerende at denne tråden kunne spore så totalt av grunnet en forkortelse utenom det vanlige ;)

At piloter osv. bruker ICAO er helt forståelig og naturlig det. Brukes jo blant annet ifm. flightplanning.

Men IATA er jo koden som f.eks gjelder for folk som selger flybilletter/reiser osv. Og i tillegg til folk som booker da. Og det er jo noen av de her inne... ;)

Skriver man ICAO koder inn i et reservasjonssystem får man lite ut av det.

At piloter osv. bruker ICAO er helt forståelig og naturlig det. Brukes jo blant annet ifm. flightplanning.

Men IATA er jo koden som f.eks gjelder for folk som selger flybilletter/reiser osv. Og i tillegg til folk som booker da. Og det er jo noen av de her inne... ;)

Skriver man ICAO koder inn i et reservasjonssystem får man lite ut av det.

Er selvfølgelig veldig klar over det du skriver her. Det bare støtter min mening om at "profesjonelt", brukes IATA-koder av folk som ikke har peiling på luftfart. Billettselgere, reiseoperatører, handling agenter osv... Mens ICAO brukes "profesjonelt" av de som har virkelig innsikt i bransjen, de som vet hva RVSM står for, de som vet hva QNH er osv..

Kall meg sær eller hva dere vil.. Men for meg er det et prinsipp å ikke bruke IATA-koder.

Har ikke handlingagenter peiling på luftfart? Pass deg nå, eller så tror jeg du hisser på deg store deler av forumet ;) IATA er naturlig mer utbredt blant folk, da det er det de ser på billettene, skjermene på flyplassene og ved booking på nettet. ICAO er som MOW peker på, kun brukt av den operative enden. Og det er egentlig like greit.

Er selvfølgelig veldig klar over det du skriver her. Det bare støtter min mening om at "profesjonelt", brukes IATA-koder av folk som ikke har peiling på luftfart. Billettselgere, reiseoperatører, handling agenter osv... Mens ICAO brukes "profesjonelt" av de som har virkelig innsikt i bransjen, de som vet hva RVSM står for, de som vet hva QNH er osv..

.

Du har et svært snevert syn på bransjen. Dette er en personlig fornærmelse mot meg og MANGE andre .... :rolleyes:

Har ikke handlingagenter peiling på luftfart? Pass deg nå, eller så tror jeg du hisser på deg store deler av forumet ;) IATA er naturlig mer utbredt blant folk, da det er det de ser på billettene, skjermene på flyplassene og ved booking på nettet. ICAO er som MOW peker på, kun brukt av den operative enden. Og det er egentlig like greit.

Hehe, er enig at der dumt å skjemme alle over en kam. Tar tilbake det.
Unnskyld alle handlingagenter som faktisk har peiling på luftfart, jeg legger med flat :)
Veldig dumt å skape en slik holdning ovenfor Handlingagenter basert på egne erfaringer, tar full kritikk. Håper dere fortsatt kan ta meg seriøst her inne på tross av en så dum uttalelse :)
Jeg ble litt irritert fordi at vi kunne spore så totalt av det originale emne grunnet en forkortelse utenom det vanlige ;)

Last edited:

Og jeg kjenner piloter og tårnfugler jeg kan si akkurat det samme om ..... Kom deg ned fra hesten din ....

Er det mulig å endre trådnavnet til: IATA vs ICAO eller?
Dette er jo blitt bare tull ;)

Rett skal være rett da, lokalavisene i Østfold omtaler konsekvent RYG som MLR.... og desverre gjør Rygge det samme :headbang

Kan ikkje dy meg.... Rygge har jo og vore under namnet RSL...
:D

os i IATA branchen, altså flyselskaber eller lignende, kan nok nævne ikke under 2500 IATA koder...hvor mange kan ICAO folk slynge ud..43 år i branchen )) hi hi hi.....:p:p:p

Rygge har vært ENRY i over 40 år. Den ble ikke RYG før i 2007.
Rygge har vært Rygge (hoved)flystasjon i over 40 år og ble også Moss Lufthavn Rygge (MLR) i 2007.

Bare sånn til info og ettertanke.

Rett skal være rett da, lokalavisene i Østfold omtaler konsekvent RYG som MLR.... og desverre gjør Rygge det samme :headbang

Et kjapt søk på ryg.no ga to treff på "MLR". En artikkel fra 2008 samt på "Q&A" siden deres. Så at Rygge selv kaller seg MLR er vel å ta i... De kaller seg riktignok Moss Lufthavn Rygge, og det er vel strengt tatt helt korrekt. MLR er en forkortelse lokalavisene i Østfold har lagt sin elsk på, og som nok dateres tilbake til FØR Rygge fikk IATA-kode.

Som ATC og PPL'er, er jeg forøvrig helt lost når det brukes IATA...;)

Piloter og flygeledere bruker ICAO ;)

Det går jo litt om hverandre: Flightplan files med ICAO, den utprintede flightplan har ICAO/IATA, på fuelslip står IATA, i flyets FMGS (flightplan computer) brukes kun ICAO, på enrout kart står ICAO, i flyets loggbok skal vi skrive inn IATA, alle innflygingskart har ICAO/IATA, værmeldinger har ICAO/IATA, på schedulen min står IATA...

Så alle har vel litt rett... :-)

Setter pris på mye bra info her ;)
Men fra nå kan kanskje tråden omhandle det den egentlig skulle :)

Er selvfølgelig veldig klar over det du skriver her. Det bare støtter min mening om at "profesjonelt", brukes IATA-koder av folk som ikke har peiling på luftfart. Billettselgere, reiseoperatører, handling agenter osv...

Verden er nok litt mer nyansert i virkeligheten enn dette - og det er nok for den saks skyld mange flygeledere som har betydelig mindre peiling på luftfart som bransje enn reiseoperatører. Og kast nå ikke alt for mange steiner i glasshus - du mener selv at du har peiling på luftfart og tar jeg ikke feil har du vel vært i kategorien handling agent selv ;-)

Back to off-topic: ENRY eller RYG er jo offisielle forkortelser med to forskjellige bruksområder mens MLR og RSL overhodet ikke er det. RSL brukes av driftselskapet når de omtaler seg selv som et AS og bør begrensen til det, mens det å forkorte lufthavnens navn, Moss lufthavn, Rygge, til MLR er et heller tåpelig påfunn fra en eller annen journalist i Moss Avis for noen år siden. Og bruken av MLR i omtalen av Rygge er i mine øyne bare tåpelig, selv om flyplassen sporadisk gjør det selv. Vi omtaler da ikke Gardermoen som OLG eller Flesland som BLF heller.

Back to topic: Det blir spennende å se hva som skjer med sommerprogrammet, ATIS har helt rett i at det er plass til et 6. basefly, glemte i farta at DAT ikke har 3 basefly lenger, bare 2.

Kall meg sær eller hva dere vil.. Men for meg er det et prinsipp å ikke bruke IATA-koder.

Jeg vet hva både RVSM og QRH står for, men jeg bruker til daglig IATA-koder på jobb, så da er jeg tydeligvis uproff. Nice man. Men uansett, om man orker skrive rett IATA/ICAO kode på forumet, så får man opp både land og flyplass, det kan være litt enklere å forstå hvor det er snakk om, og ikke bare urmanjana international, for det kan strengt talt være overalt.

Back