Rygge IATA/ICAO-kode (Splittet fra Ryanair sommerruter 2013)

Re: Ryanair sommerruter 2013

Rett skal være rett da, lokalavisene i Østfold omtaler konsekvent RYG som MLR.... og desverre gjør Rygge det samme :headbang

Det du skriver her er kanskje det dummeste jeg noensinne har hørt. Du sier at lokalaviser og andre nøytrale aviser(som ikke er spesielt relatert mot luftfart), bør bruke IATA-koder for flyplasser når de refereres til, og ikke flyplassens respektive navn.
Aviser og andre medier vil at flest mulig skal forstå hva det er snakk om, derfor brukes det "ordentlige navnet".
Irriterer du deg over at Stavanger Aftenblad omtaler Stavanger lufthavn Sola som navnet sitt og ikke SVG? Eller at Torp omtales som Sandefjord lufthavn Torp og ikke TRF?
Bare fordi du er så "heldig" at du kan et par IATA-koder betyr ikke at disse kodene er allmenn kjent. Ser du for deg overskriften i VG: "Uvanlig lite kø på OSL"?
Det er mye å irritere seg over her i livet, men hvis du irriterer deg over dette(noe det virker som du gjør), bør du finne deg noe annet å tenke på.

Har aldri hørt noen som omtaler flyplassen som MLR i virkeligheten, "Rygge" er det folk flest kaller flyplassen.

Jeg tror litt av greia med denne lille avsporingen er at forumet er utstyrt med en funksjon som gjør at man kan holde mus-pekeren over flyplasskoden og man får opp en forklaring på hvilken flyplass det dreier seg om. Ekspertene her inne har ingen problem med å vite at JMK er Mykonos og AVL er Asheville, NC. Men for de som ikke har kontrollen på så mange iata-koder så er denne funksjonen genial. Derfor er det kanskje greiest å omtale flyplassene med IATA-koden dersom man skal bruke forkortelser. Ellers kan det bli litt surr...

Det du skriver her er kanskje det dummeste jeg noensinne har hørt. Du sier at lokalaviser og andre nøytrale aviser(som ikke er spesielt relatert mot luftfart), bør bruke IATA-koder for flyplasser når de refereres til, og ikke flyplassens respektive navn.
Aviser og andre medier vil at flest mulig skal forstå hva det er snakk om, derfor brukes det "ordentlige navnet".
Irriterer du deg over at Stavanger Aftenblad omtaler Stavanger lufthavn Sola som navnet sitt og ikke SVG? Eller at Torp omtales som Sandefjord lufthavn Torp og ikke TRF?
Bare fordi du er så "heldig" at du kan et par IATA-koder betyr ikke at disse kodene er allmenn kjent. Ser du for deg overskriften i VG: "Uvanlig lite kø på OSL"?
Det er mye å irritere seg over her i livet, men hvis du irriterer deg over dette(noe det virker som du gjør), bør du finne deg noe annet å tenke på.

Har flere ganger sett avisene skrive konsekvent mlr ang RYG, så synes dette dette ikke er dumt.

Jeg tror litt av greia med denne lille avsporingen er at forumet er utstyrt med en funksjon som gjør at man kan holde mus-pekeren over flyplasskoden og man får opp en forklaring på hvilken flyplass det dreier seg om. Ekspertene her inne har ingen problem med å vite at JMK er Mykonos og AVL er Asheville, NC. Men for de som ikke har kontrollen på så mange iata-koder så er denne funksjonen genial. Derfor er det kanskje greiest å omtale flyplassene med IATA-koden dersom man skal bruke forkortelser. Ellers kan det bli litt surr...

Skjønner det. Jeg er vant med å si MLR, derfor bruker jeg det. Visste ikke at dere var så gira på IATA-koder. Min mening om IATA-koder er at det er noe stuere, check-in personell og andre som egentlig ikke har veldig peiling på luftfart bruker, men da skal jeg starte å bruke det fremover.
Men du mener ikke i likhet med han litt lenger over at media bør bruke IATA-koder også?

Min mening om IATA-koder er at det er noe stuere, check-in personell og andre som egentlig ikke har veldig peiling på luftfart bruker,

Øøøøøøøh ........ :old

An IATA airport code, also known an IATA location identifier, IATA station code or simply a location identifier,[1] is a three-letter code designating many airports around the world, defined by the International Air Transport Association (IATA).

The assignment of these codes is governed by IATA Resolution 763, and it is administered by IATA headquarters in Montreal. The codes are published biannually in the IATA Airline Coding Directory

Sliter med å finne mer sarkasme nå .. kan noen hjelpe?

Back