• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Rygge - Gran Canaria

Request Error (invalid_request)

Your request could not be processed. Request could not be handled
This could be caused by a misconfiguration, or possibly a malformed request.

For assistance, contact your network support team.

Dårlig tegn.... :(

Originally posted by Desk pilot
....en forsiktig start, men det blir sikkert mer.

Det må det jo bli, ellers går dette ganske kjapt og effektivt i dass. Nå fremstår jeg som veldig negativ, men jeg blir litt betenkt når SKBU har sagt klart nei (og derigjennom WF?) og DY blir sittende godt plassert på gjerdet, i tillegg til at FR har gjort det klart at de trives alldeles utmerket på TRF. Da blir det brått litt tynt med selskaper igjen, og selv om det kan dukke opp en og annen LCC med etpar-tre ukentlige avganger, blir det litt lite å basere en ny flyplass på. Jeg velger å være svært forsiktig optimist, og håper selvsagt jeg høgger grundig i stein nå! ;)

:clap

Dette var hyggelig. Skulle de ikke legge fram en stor operatør i Februar!

Sørgelig at det er så sinnsykt mye negativitet på denne siden.
Går det ikke ann å glede seg over norsk luftfart i sin helhet. :old

Alle må krabbe før enn lærer å gå... er det et ordtak som sier.
Alt har en begynnelse!

Originally posted by Trety

1 enslig A321 i uka er ikke mye business...

Så lenge man er saklig synes jeg det er helt greit at folk er kritiske, jeg ;)
Det sikrer at flere sider av saken blir belyst. mvh DP

Litt temperatur rundt Oslofjorden ogsaa ... :cool:

Men faren er, naar man sprer seg over tre flyplasser i et saa begrenset geografisk omraade, at ihvertfall en vil ende opp som en 'himmelsk freds plass'. Det er egentlig ingen tjent med. Hvordan skal man stimulere interesse blant operatoerene? 'Intensiver' kommer til mine tanker - men da kommer EU og K-tilsynet og tar deg!

javel... Litt er greit, men når det blir så mye som det er her inne syntes jeg det er
ganske så kipt!

Originally posted by Desk pilot

Så lenge man er saklig synes jeg det er helt greit at folk er kritiske, jeg ;)
Det sikrer at flere sider av saken blir belyst. mvh DP

Saann vil det alltid vaere i et aapent forum. Man maa bare aktivisere idiotfilteret og sile ut det man ikke liker eller vil vaere med paa.

Rygge kommer helt sikkert til å få noen selskaper. Tror faktisk at Coastair kan være en av disse. Siden de nå skal over til ren ATR flåte. Men at Rygge skal nå 1 mill pax på 1 år, nei. Det kommer nok til å ta noe tid.

Vi på andre siden av fjord ønsker dem lykke til.

Originally posted by valen
Hadde foresten Torp er PANG-START??
Har i hvertfall "lært seg å gå" ;)

Torp lærte seg å gå først, med chartere, Widerøe/NorskAir, og Ryanair.. ...men siden OSL åpnet, så har vel passasjerantallet økt med grovt 300%? Finner ikke så gamle statistikker noe sted...

Originally posted by valen

Sørgelig at det er så sinnsykt mye negativitet på denne siden.

jeg mener du tar feil angående negativitet, det skal være lov å ha forskjellige meninger. Personlig ønsker jeg ikke Rygge velkommen, da jeg mener det ikke er behov for en flyplass der nede. Jeg har en kollega som bor i Moss, og han bruker omtrent like lang tid til OSL som meg som bor i Asker. Jeg tror behovet er svært lite, og det vil koste mye penger å etablere en ny flyplass på Østlandet, den vil skape lite ny trafikk og stjele trafikk fra OSL, som igjen fører til lavere passasjergrunnlag for direkteruter fra OSL.

Torp hadde neppe hatt livets rett om ikke hovedflyplassen hadde blitt lagt til Gardermoen - den ekstra avstanden mellom VeTeBu og hovedflyplassen gjorde at TRF fikk et oppsving. Ryanairs etablering hjalp nok også.

valen -

Hvis du virkelig mener at det er mange negative innlegg her så er det trolig fordi du setter likhetstegn mellom uenighet og usaklighet.

Jeg er også realistisk kritisk til Rygge, og har uttrykt det mange ganger her. Det skyldes det enkel faktum at få selskaper, om noen i det hele tatt, har varslet oppstart på Rygge. Så det vi vet foreløpig er at det blir noen charterflighter til å begynne med.

Når det gjelder Torp, så forventet luftfartsmyndighetene ca 5% avskalling av den samlede trafikk på gamle FBU og den gang GEN, til Torp. Året etter at OSL åpnet var trafikkøkningen på Torp mindre enn disse 5% skulle tilsi. I tiden etter har Torp hatt en fin vekst basert på nye selskaper og nye ruter.

Forskjellen på Torp og Rygge er at førstnevnte fungerer som regionalflyplass for hele Vestfold/Grenlandsområdet, mens influensområdet til Rygge er mye mindre.

Slik jeg ser det, så er det ikke noe stort marked for inneriks fra Rygge. Med egen bil kjører man på 1:30 til Gardermoen. Og det er et godt nettverk med flybuss.
Så det skal mye til for å skape et bra inneriks alternativ fra Rygge. Kanskje enkelt ruter men ikke i stor grad.

Men, slik situasjonen er på Gardermoen så ser jeg at muligheten for at charter selskaper føler seg tvunget til å flytte avganger til Rygge.
For kapasiteten på Gardemoen er sprengt og avstanden til Rygge er ikke lenger enn at man kan forsvare avstanden overfor de reisende. Så kanskje Rygge blir nye Gardermoen (Oslo's charter flyplass). En dårlig løsning etter min mening men det er kanskje realiteten for de neste årene :question:

s

Østfold + Follo har vel like mange innbyggere som Vestfold + Grenland.

Østfold + Follo = 260 000 + 116 000 = 376 000 innbyggere i nærområdet.
Vestfold + Grenland = 220 000 + 110 000 = 330 000 innbyggere.

Så ikke kom å si at MLR har et mindre marked enn TRF.

det kan godt hende at det bok mlike mange folk i RSLs nedslagsområde som TRFs - det komemr sikekrt an på hvor du drar grensene for nedslagsområde (Buskerud regnes forresten vanligvis med til TRFs hjemmeområde), det skal jeg ikke si noe om (jeg gidder ikke sjekke statistikken). Men, det som skiller vestsiden av fjorden i forhold til østsiden er nærlingslivet. I Vestfold og særlig Grenlandsområdet er det mye industri som er tilknyttet oljenæringen. Hydro og Statoil har både kontorer, an legg og mange ansatte som bor i området. På Østsiden av fjorden er ikke nærliglivet i like stor grad som på den andre siden både oljerelatert og eksportrettet.

Originally posted by CK

det kan godt hende at det bok mlike mange folk i RSLs nedslagsområde som TRFs - det komemr sikekrt an på hvor du drar grensene for nedslagsområde (Buskerud regnes forresten vanligvis med til TRFs hjemmeområde), det skal jeg ikke si noe om (jeg gidder ikke sjekke statistikken). Men, det som skiller vestsiden av fjorden i forhold til østsiden er nærlingslivet. I Vestfold og særlig Grenlandsområdet er det mye industri som er tilknyttet oljenæringen. Hydro og Statoil har både kontorer, an legg og mange ansatte som bor i området. På Østsiden av fjorden er ikke nærliglivet i like stor grad som på den andre siden både oljerelatert og eksportrettet.

Er enig med CK. Ikke nødvendigvis antall innbyggere som teller, men næringsdrift og type næringsdrift som er mer avgjørende.

Back