Rygge-avtalen endelig i havn ..

Originally posted by EB
Bildebruken er vel en våt drøm...
Hehe....ja en kan jo drømme litt. Blir spennende å se hvilke selskaper som vil satse på Moss lufthavn framover.
 
Easyjet lukter på Rygge .. Rygge - London i første omgang.

WOW! Jeg krysser fingrene! :up: :nor

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050915/SISTENYTT/50915002
 
EasyJet har ikke for vane å fly til sekundære lufthavner som Rygge, så akkurat EasyJet tror jeg ikke før jeg ser det.

Jeg har i det hele tatt litt vondt for å se mange andre enn enkelte charteravganger og enkelte litt småkuriøse LCC'er (Centralwings?). Men jeg har tatt feil før, og ønsker RSL hell og lykke - de trenger det nok.
 
Hvis de ikke drar i land noe stort, som f eks Ryanair eller Easyjet, så er det vel heller tvilsomt at man bygger noe i det hele tatt. Det går ikke an å bruke 300 millioner for at Ving skal fly der tre ganger i uka. Det blir veldig spennende å følge med her .. :up:
 
Fra Hegnar/NTB;

"Rygge Sivile Lufthavn og Forsvaret har inngått en avtale som øyner håpet om at den militære flyplassen kan bli åpnet for sivil luftfart i andre kvartal i 2007.

– De siste to årene har 2-3 flyselskap nærmest stått i kø for å kunne benytte Rygge lufthavn, sier styreleder i selskapet Rygge Sivile Lufthavn, Egil M. Ullebø.

Onsdag denne uken fikk han i havn avtalen om å gjøre den militære flyplassen klar for sivil luftfart.

- Begge parter må nå få avtalen godkjent. For Forsvaret betyr det at saken må opp til kongen i statsråd med den nåværende forsvarsministeren eller man må vente på en ny, sier Ullebø."

--

Legg merke til andre avsnitt hvor det står at 2-3 selskaper "står i kø" ..

:up: :cool2
 
2-3 i køen, ganske kort kø egentlig... :sarc

Regner de med Ving/MyTravel i denne køen? I såfall kommer RSL til å bli en tynt trafikkert flyplass.
Coast Air, Widerøe, SAS Braathens, Norwegian og i praksis Ryanair har alle sagt nei, hvem er igjen? EasyJet har jeg vondt for å se at skulle benytte seg av RSL (de fly i svært liten grad til sekundære flyplasser). Sterling og Nordic kommer vel heller ikke. Det eneste som slår meg kunne dukket opp er kanskje Skyways med en F50 til CPH og ARN.
 
Trety; Hva mener du med at Ryanair "i praksis" har sagt nei? Har du fått med deg mer enn meg? Og hvorfor gidder Easyjet i det hele tatt å snakke med Rygge, hvis de ikke seriøst vurderer de? (Og ja, jeg vet at de ikke normalt flyr til hovedflyplasser.) :)
 
De uttalte at det i utgangspunktet ikke var interessant å fly til begge flyplasser, og slik som de utvider på Torp om dagen er det lite som tyder på at vi ser Ryanair på RSL.

EasyJet kan godt ha samtaler, det behøver ikke å bety at dette er voldsomt aktuelt men at man liker å holde mulighetene åpne. De er vel blitt rammet av Ryanair-bakrusen de også. :up:

Som jeg skriver, jeg har tatt feil før, men skulle en av disse komme holder jeg dog en knapp på Ryanair.
 
Angående Ryanair tror jeg det hele avhenger av hvor langt tidsaspekt de har på kontraktene med partnerene sine på Torp .. De har ingen base der, og derfor ikke noe eget materiell. Har de ett års varighet, så er det jo ikke noe problem å si opp og flytte over fjorden. Har de 5 år, blir det selvfølgelig verre.

For meg virker det som en vinn/vinn-situasjon for Ryanair å flytte til Rygge;

- De kan være med å planlegge en helt ny flyplass fra bunnen av
- Rygge ligger betydelig nærmere Oslo enn Torp og kan i større grad enn Torp konkurrere med Gardermoen
- 4-felts vei helt fram til flyplassen
- Dobbeltspor fra Oslo nesten helt fram

For øvrig er jeg klar over at Torp også har mange kunder i sin egen region. Jeg tipper at Ryanair beholder Torp - London og flytter resten over til Rygge, samtidig som de åpner Rygge - London. Jeg mener også at Rygge vil være et bedre utgangspunkt for en innenriks-base, hvis den kommer om noen år.

Det er mitt tips, men den som lever får se .. :up:
 
Så lenge OSL ikke vil bygge LCC terminal for Easy, så tror jeg nok de møter opp på Rygge med pågangsmot og ønske om å klå Ryanair..... :devil
 
De har ikke eget materiell der ennå, men såpass som de utvider tror jeg det er et tidsspørsmål.

På mange måter ser jeg vinn-vinn situasjonen for Ryanair, men du glemmer en vesentlig faktor: Ryanair har veldig mye kunder fra Nedre Buskerud, Vestfold og Telemark. Disse kundene blir ikke med til RSL, og vil da reise med WF & KL, eventuelt ta fatt på den lange veien til OSL.

RSL dekker egentlig lite som ikke OSL allerede dekker, og blir sånn sett en konkurrent til OSL. TRF har i stor grad skapt sitt eget marked med pax fra denne regionen.
 
Originally posted by Trety

På mange måter ser jeg vinn-vinn situasjonen for Ryanair, men du glemmer en vesentlig faktor: Ryanair har veldig mye kunder fra Nedre Buskerud, Vestfold og Telemark. Disse kundene blir ikke med til RSL, og vil da reise med WF & KL, eventuelt ta fatt på den lange veien til OSL.

Har du glemt Bastø Fosen og Oslofjordtunnelen? ;)
 
Originally posted by Herlov
Har du glemt Bastø Fosen og Oslofjordtunnelen? ;)

Neida, men husk at Bastø Fosen og Oslofjordtunnellen er åpen for trafikk begge veier. ;)
 
Originally posted by Trety
Originally posted by Herlov
Har du glemt Bastø Fosen og Oslofjordtunnelen? ;)

Neida, men husk at Bastø Fosen og Oslofjordtunnellen er åpen for trafikk begge veier. ;)

Det er jeg fullstendig klar over, men det hjelper lite for Oslofolk. :up:
 
Originally posted by Herlov
Originally posted by Trety
Originally posted by Herlov
Har du glemt Bastø Fosen og Oslofjordtunnelen? ;)

Neida, men husk at Bastø Fosen og Oslofjordtunnellen er åpen for trafikk begge veier. ;)

Det er jeg fullstendig klar over, men det hjelper lite for Oslofolk. :up:

Hæ? Oslofolk har E-18 til TRF. Jeg trodde det var snakk om pax. i Vestfoldregionen som hadde kort vei til RSL, jeg. :spin:
 
Men nå bor det jo allerede folk i Østfold og Akershus...og tildels i Sverige som kan sokne til Rygge. Men tviler sterkt på at det er behov for nonstopruter til London fra Torp (3xdgl), London-Rygge (1xdgl) og Gardermoen -London (10xdgl)
 
Luftfartsanalytiker har ikke noe tro på Rygge som trussel for Torp. Melding fra NRK Vestfold i dag:

Sandefjord lufthavn Torp kan miste 100 000 passasjerer til Rygge i Østfold. Det mener styreleder Egil M. Ullebø ved Rygge sivile lufthavn. Om halvannet år tar de første ruteflyene av fra Rygge.
Aksjeanalytiker Martin Huseby Karlsen i DnBNOR Markets følger luftfartsnæringen nøye. Han tror ikke Rygge vil utkonkurrere Torp.
- Vi tror det vil få minimale konsekvenser for driften på Torp, sier Huseby Karlsen.
 
Det blir spennende å følge dette videre. Mye kan skje på 18 måneder. Men det ser lysere ut enn på lenge for Rygges del. Jeg er fortsatt spent på hvilke flyselskaper som kommer til å fly derifra. Hva har de budsjetert for første driftsår?
 
Back
Top