• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanairs piloter varnar för säkerheten

Savipix

ScanFlyer Rusty
Ryanairs piloter varnar för säkerheten

Det är inte bara guld och gröna skogar i LCC världen, low-cost har ett pris...

Förra söndagen avslöjade Rapport att flygbolaget Ryanair struntade i mer än hälften av Allmänna reklamationsnämndens fällningar. Sen dess har många hört av sig och reagerat. Nu varnar flera av Ryanairs piloter att deras tuffa arbetsvillkor kan vara en fara för flygsäkerheten.

http://svt.se/2.22620/1.2699932/ryanairs_piloter_varnar_for_flygsakerheten

Last edited:
Re: Ryanairs piloter varnar för säkerheteten

Det är inte bara guld och gröna skogar i LCC världen, low-cost har ett pris...

http://svt.se/2.22620/1.2699932/ryanairs_piloter_varnar_for_flygsakerheten

Jeg ska ikke ta noen i forsvar, men det er vel en allmen oppfatning blant flyvere at det var bedre tider før, og at man ofte blir sliten på jobb.
Kort turnaround er blitt standard.
Vi har vel debattert arbeidstider og press i flere tråder den senere tiden.

Ja, da er det vel greit da?

Siden VI har debattert det før her, så er det ingen fare for sikkerheten.
Det jo bare piloter som synes det var bedre før, og som nå ikke liker å bli sliten på jobb.

At det faktiskt har skjedd ulykker med tap av liv kan jo ikke vi ta hensyn til.
Vi risikerer jo at det kan bli dyrere flyreiser.
Litt svinn må man regne med for at reisen fortsatt skal være billig.

Re: Ryanairs piloter varnar för säkerheten

Dette med at pilotene føler seg slitne eller ikke uthvilte som en av pilotene i saken uttaler seg om (jfr uttalelsen om lege og operasjoner) er vel ikke utelukkende en FR- sak. Jeg minnes følgende sak: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3086111.ece, som synes å vise at akkurat dette er en mer generell sak: 1 av 2 har sovnet på jobb. 17% har følt seg så slitne at de ikke burde vært på jobb. Dette i selskaper uten kontraktsansettelser (undersøkelse fra tidlig i fjor).

Edit: denne lenken er kanskje bedre http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7495830

Last edited:

Har det? Så vidt meg bekjent, så har ikke FR hatt ulykker med tap av liv, som har vært grunnet utmattelse.

Har det? Så vidt meg bekjent, så har ikke FR hatt ulykker med tap av liv, som har vært grunnet utmattelse.

Jeg også stusser litt på dette - har det vært noen store ulykker med "vestlige" LCC i det hele tatt?

Jeg også stusser litt på dette - har det vært noen store ulykker med "vestlige" LCC i det hele tatt?

Ikke som jeg vet. Nå leser jeg heller akkurat den delen av artikkelen som en mer generell bekymring for problematikken rundt økt arbeidstid, press fra ledelse knyttet opp mot kostnader, fravær mm. Det er samme problematikk som vi så i Colgan-ulykken. Ingen tvil om at Ryanair er mer seriøse enn som så, men jeg tror bekymringen hos FR-pilotene er reell og bør tas på alvor.

Ikke som jeg vet. Nå leser jeg heller akkurat den delen av artikkelen som en mer generell bekymring for problematikken rundt økt arbeidstid, press fra ledelse knyttet opp mot kostnader, fravær mm. Det er samme problematikk som vi så i Colgan-ulykken. Ingen tvil om at Ryanair er mer seriøse enn som så, men jeg tror bekymringen hos FR-pilotene er reell og bør tas på alvor.

Jeg synes ikke det kommer helt klart frem i artikkelen hva som er det reelle problemet. Om det er press i forhold til effektive operasjoner, lange dager og slitne piloter så antar jeg at dette er noe som de fleste flyselskaper opplever. FR sine piloter er vel underlagt det samme generelle arbeidstidsregelverket som alle europeiske piloter er underlagt.

Last edited:

Jeg synes ikke det kommer helt klart frem i artikkelen hva som er det reelle problemet. Om det er press i forhold til effektive operasjoner, lange dager og slitne piloter så antar jeg at dette er noe som de fleste flyselskaper opplever.

Dette er vel bare et eksempel på en gruppe piloter som samlet synes at nok er nok etter hva de opplever i sin hverdag. Problematikken er nok aller mest generell og betegnende for hverdagen i mange selskaper, men noen må jo si fra. Når pilotene i Ryanair nå utgjør en så stor gruppe i Europa så er vel en slik reaksjon naturlig.
Jeg reagerer likevel på presset de opplever rundt sykemeldinger, noe vi kanskje er mer skånet for her på berget. Ramrise fortalte jo om det samme her for noen dager siden. Hvis det virkelig er slik, så utgjør det absolutt en sikkerhetsrisiko. Det vil garantert føre til at noen velger å fly syke i tedet for å sykemelde seg.
Det kommersielle presset synes også å være veldig høyt, ikke minst grunnet noe som synes å være en litt usunn intern rapporteringskultur basert på angiveri. Men det går mer tilbake på det ramrise skrev enn denne artikkelen.

Det er er veldig utypisk at piloter står offentlig frem (dog foreløpig anonyme), og kritiserer sikkerheten i eget selskap. Når de gjør dette, er det klart at noe er galt et sted.

Jeg tror bestemt at Ryanair holder seg innenfor gjeldende regelverk (EU OPS / JAR subpart Q etc etc), men det forekommer meg at de på flere områder har utnyttet regelverket til ytterpunktet.

Et selskap som må forlange at crew holder ubetalt airport standby fordi de har for mange sykemeldinger, har kanskje et problem? Når selskapet samtidig har 70 % av pilotene (for CA'ene vet jeg ikke tallet, men kanskje 100 %?) på tvilsomme kontraksvilkår, uten sosial sikring (diskutert mange andre steder her) vil det jo helt klart skape problemer på sikt.
En pilot som innkalles til ledelsen, og får varsel om at han ikke bør være mer syk, for da kan kontrakten bli "terminert" / ikke forlenget, er vel ikke så gunstig?

Men verre er kanskje de operative betingelsene. Når flight deck må skrive rapport på seg selv om de tar for mye fuel med, begynner det å bli spesielt. Mer enn en gang har Ryanair måttet be om fuelpriority ved approach (men ikke emergency...for det utløser et forferdelig styr med rapporter til luftfartsmyndighetene...).

Det finnes sikkert happy piloter i FR også, men lytt til de tilbakemeldinger og "nødrop" som kommer fra flight deck der...jeg tviler på at det er oppspinn. Hva skulle det være motivert av?

Tally-Ho

Ja, da er det vel greit da?

Siden VI har debattert det før her, så er det ingen fare for sikkerheten.
Det jo bare piloter som synes det var bedre før, og som nå ikke liker å bli sliten på jobb.

Vi risikerer jo at det kan bli dyrere flyreiser.
Litt svinn må man regne med for at reisen fortsatt skal være billig.

Hva mener du med svinn?

Og jeg lurer på en ting : bryter FR noen myndighetsbestemte sikkerhetsregler?

Det er er veldig utypisk at piloter står offentlig frem (dog foreløpig anonyme), og kritiserer sikkerheten i eget selskap. Når de gjør dette, er det klart at noe er galt et sted.

Les saken jeg refererte til i NRK.no. Kritikk angående arbeidstidsbestemmelser og sikkerhetsproblematikken har vært belyst av andre piloter tidligere.

Last edited:

Nå er vel FR underlagt det samme europeiske lovverket når det gjelder arbeidstid og sikkerhet som alle andre uansett type kontrakt pilotene måtte ha. Så med mindre pilotene kan dokumentere at dette har blitt brutt har de vel ingen case.

Når det gjelder oppfølging av sykefravær (utover det normale) er dette helt vanlig og noe
alle bedrifter bør gjøre.

Ett dårlig arbeidsmiljø og interne konflikter er derimot i seg selv en sikkerhetsrisiko, og det blir det lett
hvis de ansatte føler seg utnyttet selv om det er innenfor lovverket. Får man dårlig lønn i tillegg blir misnøyen fort stor.
FR tar derfor en stor sjanse ved å tyne alle regler og lønn til grensen.

Ett pilotspørsmål: Opplever dere at det er "mindre slitsomt" å fly til mer avsidesliggende mindre flyplasser
enn de store slik FR gjør?

Hva mener du med svinn?

Og jeg lurer på en ting : bryter FR noen myndighetsbestemte sikkerhetsregler?

Jeg tror at du MEGET godt vet hva jeg mener med "svinn"!
Colgan-ulykken er et eksempel.

Det er overhodet IKKE snakk om brudd på myndighetsbestemte sikkerhetsregler her. Det er jo de myndighetsbestemte reglene som er problemet.

Det er på tide at sikkerheten blir viktigere enn billige reiser.
For kunkurransen vil ikke strengere regler få noe å si. Det vil jo være likt for alle selskaper.

Men.....det vil gi LITT dyrere reiser. Og det er ikke mange kronene pr. reise man trenger å legge på.

Jeg tror at du MEGET godt vet hva jeg mener med "svinn"!
Colgan-ulykken er et eksempel.

Det er overhodet IKKE snakk om brudd på myndighetsbestemte sikkerhetsregler her. Det er jo de myndighetsbestemte reglene som er problemet.

Det er på tide at sikkerheten blir viktigere enn billige reiser.
For kunkurransen vil ikke strengere regler få noe å si. Det vil jo være likt for alle selskaper.

Men.....det vil gi LITT dyrere reiser. Og det er ikke mange kronene pr. reise man trenger å legge på.

Senk skuldrene og trekk pusten to ganger nå, det var bare et spørsmål :)

Kan du linke til den? Finner ingenting om dette på nrk.no.

Ikke denne saken. Tally-Ho nevnte at det er sjelden at piloter går ut og kritiserer. Undersøkelsen blant SAS og Norwegians piloter i fjor viser at dette er gjort tidligere, og jeg viste derfor til den. Her er en av de anonyme pilotene sitert på at det bare er et spørsmål om tid før den første ulykken som kan relateres direkte til fatigue. Om saken og kritikken er mot arbeidstidsbestemmelsene så er jo dette et mye mer generelt problem. Om det er uheldig rapporteringsklima så er det kanskje noe mer spesifikt for FR?

Om saken og kritikken er mot arbeidstidsbestemmelsene så er jo dette et mye mer generelt problem. Om det er uheldig rapporteringsklima så er det kanskje noe mer spesifikt for FR?

Noen ganger er det ikke enten eller, men begge deler ;)

Noen ganger er det ikke enten eller, men begge deler ;)

Mulig jeg misforstår deg, men FRs piloter er underlagt samme bestemmelsene som alle andre piloter i forhold til hvor mye de kan fly/jobbe innenfor en viss tidsperiode. Hva er det med forholdene i FR som gjør at dette presset, som beviselig finnes blant piloter i andre selskaper uten kontraktsansettelser, er anderledes i FR enn i andre selskaper og som gjør at dette er et FR problem? At FR har noen utfordringer i forhold til HR synes nokså klart, samt forhold rundt rapportering, selv om ikke alle mener at forholdene er så ille som enkelte fremstiller det som.

hvis du mener at begge deler er et problem, så følger jeg deg. :) Da må man midlertid sannsynligvis angripe dette med to forskjellige strategier, og ikke sause det sammen som om dette er noe som utelukkende er et FR problem.

Last edited:
Back