Ryanair's 45. base blir Manchester

Men dette er ikke en spesiell low-yield rute, ikke sant? Det er tross alt den største flyplassen i Nordvest-England med gode forbindelser til et stort og økonomisk viktig område fra Liverpool til Sheffield, og kanskje ned til Birmingham (BHX kan kun nås med mellomlanding fra Oslo). Det må vel være en del forretningstrafikk der i tillegg til pakketurene som MOW sikter til og low-yield leisuretrafikk. Dette kan kanskje TOS opplyse om ;)...

Det spørs hvor mye av FRs trafikk vil komme fra markedsveksten, mao hvor mange SK-kunder vil FR tiltrekke? I første omgang tror jeg kan dette heller svekke DYs prosjekt og kanskje FRs egne ruter til LPL...

Styrken for DY i forhold til FR når det kommer til ren fotballtrafikk (dvs. ut på fredag og retur på mandag) er at DY har lagt sin fredagsavgang så sent at selv vi disktriktsfolk fra Tromsø vil rekke avgangen videre fra OSL til MAN. Dette gjør at DY potensielt kan ta ut en del feeder trafikk fra de andre større byene (SVG, BGO, TRD, TOS, BOO osv.) til slike helgeturer, naturligvis i tillegg til hele Oslo-området. FR må belage seg på kun direktetrafikk, og kanskje har Edricson helt rett i at dette kan svekke deres egen LPL-rute (for hvem vil vel egentlig reise til Liverpool...;)).

Hva angår low- kontra high-yield til Manchester så sitter jeg vel stort sett på relativt ad hoc informasjon basert på mine egne turer (og diverse prøvebookinger for å finne ut når man skal velge å reise). Jeg er kanskje ikke den som er tidligst ute for å booke, men jeg har erfart at prisene jevnt over har vært betydelig høyere enn til f.eks. London (da snakker vi om turistklassebilletter). Dette gjelder spesielt i forbindelse med helg. Nå har jeg bare reist foran gardinen i C og Y+ noen få ganger (man er da akademiker med begrensede reisemidler), men det har ikke vært så mange som sitter foran der (men sist retur fra MAN så var det kun 1 ledig sete på økonomi ekstra når jeg måtte bytte avgang - og da var det vel kanskje satt av 3 rader med Y+). Årsaken til at jeg har endt opp på Y+ noen ganger har vært at billigste rene økonomiklassebillett har vært ca 100 kroner billigere enn Y+, og da er valget enkelt...

Potensielt så kan man dekke en stor del av nord-vest England (samt så langt nord-øst som York og sør til Birmingham) med togreise på inntil 2 timer fra MAN (med eventuelle togbytter). Sheffield går direkte på 1t15min, Birmingham New St på knappe 2 timer med 1 bytte (sannsynligvis mer effektivt enn å skulle reise direkte dit med fly via et eller annet sted i Europa), Liverpool Lime St på drøye timen direkte, og York på ca 2 timer direkte.

Hvordan FR skaper opptil 2000 jobber med noen fly på en base, og er meg en gåte.

Det er i dag rundt 19 000 ansatte på MAN (6 000 mer enn på OSL, selv om OSL nærmer seg 3 millioner flere passasjerer årlig). Med ringvirkninger som hotellansatte, tilbringertjeneste, leveranser, piloter/kabinansatte, osv. regner en med at mellom 35 000 og 40 000 i tillegg får sitt utkomme fra flyplassen. Dermed snakker vi om mellom 55 000 og 60 000 som er avhengig av MAN. Slik Ryanair opererer så vil to 738 utgjøre omtrent 2,5% av antall passasjerer på MAN, og 2,5% av 55 000 er 1 375. Ryanairs pressemelding viser til fire fly fra våren 2012, og da snakker vi om 2 750. Men så er det typen passasjerer som flyr Ryanair - turister som er sparsomlige. Dermed har Ryanair endt opp med tallet 2 000 i sin pressemelding.

Denne nyheten med MAN-base og Oslo som destinasjon har versert på noen åpne forum tre ukers tid. MOL var på besøk på MAN mandag 4. juli for å forhandle med MAG, og onsdag 6. juli ble det annonsert fremtiden for Bournemouth (en av fire MAG-flyplasser) og ikke noe kom om MAN. Da var det mange manchesterians som fryktet det verst og ryktene svirret om at MOL hadde spilt MAN et puss igjen. Men da var kildene i Dublin raskt ute at de kom, men ikke på en fredag eller mandag (company policy fra Ryanair - ingen pressemeldinger på disse ukedagene). Annonseringen kom på en tirsdag. ;)

Ser nå at avgangstidene ikke er de gunstigste, er forsåvidt en grei avgangstid kl 10.10 fra Rygge, men avgang fra MAN kl 0640, er jo mindre ok.

Dersom noen må trekke seg ut, tipper jeg SAS blir den første, da de har såpass høye kostnader som de har.

Så du tror den mest etablerte operatøren trekker seg ut? SAS sitter på avtalene med reisebyråene, har nettopp økt antallet direkteavganger og har i tillegg et langt bedre tilbud enn Norwegian og Ryanair med sine fire daglige fra København og Stockholm.

Ryanair flyr også til Liverpool og Newcastle fra Rygge, samt til Liverpool fra Torp, så det kan like gjerne være at de ender med å konkurrere med seg selv.

Og de flyr på mandager, onsdager, fredager og søndager
MAN-RYG 06:40-09:35
RYG-MAN 10:10-11:05

Prismessig er det liten forskjell mellom DY og FR, men DY har fordelen av å ha startet tidligere og hos dem er det ingen problemer å plukke ut hvilke helger ManU har hjemmekamper. Fredagsavgangen 4. og 25. november for DY er allerede utsolgt, og mandagsreturen rett etter ligger ekstremt høyt for billigste billett.

Back