TOS
ScanFlyer Mile High Club
Men dette er ikke en spesiell low-yield rute, ikke sant? Det er tross alt den største flyplassen i Nordvest-England med gode forbindelser til et stort og økonomisk viktig område fra Liverpool til Sheffield, og kanskje ned til Birmingham (BHX kan kun nås med mellomlanding fra Oslo). Det må vel være en del forretningstrafikk der i tillegg til pakketurene som MOW sikter til og low-yield leisuretrafikk. Dette kan kanskje TOS opplyse om...
Det spørs hvor mye av FRs trafikk vil komme fra markedsveksten, mao hvor mange SK-kunder vil FR tiltrekke? I første omgang tror jeg kan dette heller svekke DYs prosjekt og kanskje FRs egne ruter til LPL...
Styrken for DY i forhold til FR når det kommer til ren fotballtrafikk (dvs. ut på fredag og retur på mandag) er at DY har lagt sin fredagsavgang så sent at selv vi disktriktsfolk fra Tromsø vil rekke avgangen videre fra OSL til MAN. Dette gjør at DY potensielt kan ta ut en del feeder trafikk fra de andre større byene (SVG, BGO, TRD, TOS, BOO osv.) til slike helgeturer, naturligvis i tillegg til hele Oslo-området. FR må belage seg på kun direktetrafikk, og kanskje har Edricson helt rett i at dette kan svekke deres egen LPL-rute (for hvem vil vel egentlig reise til Liverpool...

Hva angår low- kontra high-yield til Manchester så sitter jeg vel stort sett på relativt ad hoc informasjon basert på mine egne turer (og diverse prøvebookinger for å finne ut når man skal velge å reise). Jeg er kanskje ikke den som er tidligst ute for å booke, men jeg har erfart at prisene jevnt over har vært betydelig høyere enn til f.eks. London (da snakker vi om turistklassebilletter). Dette gjelder spesielt i forbindelse med helg. Nå har jeg bare reist foran gardinen i C og Y+ noen få ganger (man er da akademiker med begrensede reisemidler), men det har ikke vært så mange som sitter foran der (men sist retur fra MAN så var det kun 1 ledig sete på økonomi ekstra når jeg måtte bytte avgang - og da var det vel kanskje satt av 3 rader med Y+). Årsaken til at jeg har endt opp på Y+ noen ganger har vært at billigste rene økonomiklassebillett har vært ca 100 kroner billigere enn Y+, og da er valget enkelt...
Potensielt så kan man dekke en stor del av nord-vest England (samt så langt nord-øst som York og sør til Birmingham) med togreise på inntil 2 timer fra MAN (med eventuelle togbytter). Sheffield går direkte på 1t15min, Birmingham New St på knappe 2 timer med 1 bytte (sannsynligvis mer effektivt enn å skulle reise direkte dit med fly via et eller annet sted i Europa), Liverpool Lime St på drøye timen direkte, og York på ca 2 timer direkte.