Ryanair vil ta betalt for prioritert innsjekk

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
Ryanair vil begynne med å ta betalt for prioritert innsjekk via internett. For et lite gebyr kan man sjekke inn på internett slik at man kan komme tidlig inn i flyet og velge sete.

Det er lett å både le og raljere over dette. Imidlertid viser vel dette bare at Ryanair har en interessant forretningsmodell hvor man stripper ned basisproduktet sitt til kun det mest nødvendige (som er en flyreise fra A til B) slik at man kan tilby billige billetter. Skal man ha noe ekstra utover dette må man betale for det.

www.ryanair.com/news=06&month=oct&story=rte-en-181006
 
Det er tanker selskaper her borte har lekt med ogsaa .. Southwest har bl.a. vurdert aa ta betalt for aa gi folk boardinggruppe A.
 
Høres ut som et greit konsep synes jeg. Og er man imot å måtte betale for å komme først ombord, så er det jo bare å la være. Så kan de som er villige til å betale gjøre det. Enkelt og greit.

IMM
 
Hvis du ser bort fra tilfellene med samme byer/forskjellige flyplasser - ja. Men de har jo en god del ruter hvor de flyr mellom samme 'byer'. Oslo-London f.eks ..
 
Sterling har vel noe liknende hvor en kan betale et lite gebyr for å velge et spesielt sete.....de setene som har best plass koster mest. Men en kan også betale for å være sikret et sete ved vindusrekka, elle rmidtgangen. Merkelig nok koster det ingenting for et midtsete :lol:
 
Originally posted by LN-MOW

Hvis du ser bort fra tilfellene med samme byer/forskjellige flyplasser - ja. Men de har jo en god del ruter hvor de flyr mellom samme 'byer'. Oslo-London f.eks ..

SÅ MOW mener at TRF og OSL er det samme?!?! hmmm....da er iallefall Ryanair enig!! =)
 
Originally posted by LN-BIZ

Originally posted by LN-MOW

Hvis du ser bort fra tilfellene med samme byer/forskjellige flyplasser - ja. Men de har jo en god del ruter hvor de flyr mellom samme 'byer'. Oslo-London f.eks ..

SÅ MOW mener at TRF og OSL er det samme?!?! hmmm....da er iallefall Ryanair enig!! =)

Vel det mener f.eks IATA og Wideroe.no også:angry:
 
IATA definerer både Gardermoen og Torp som 'OSL', så MOW har nok (desverre?) rett her..
Om det er rett å gjøre det er en diskusjon vi ikke trenger å ta for ørtende gang..
 
Dette overrasker meg ikke... Etter å ha flydd Ryanair nylig ble tilbudet deres betraktelig bedre (altså mindre kø) av at man sjekket inn på nettet og fikk komme ombord først. Da er det vel helt i Ryanairs ånd å ta betalt det.
 
ja, det er en typisk ting som Ryanair gjør. Der de ser det er penger å tjene, så tjener de. Rart igrunn at ikke alle tenker sånn.
Jeg synes det er helt kurrant at de som ønsker å sikre seg de setene man ønsker får muligheten til å gjøre dette.
 
Jeg synes det er litt rart at folk er positive til dette. Hvor skal grensen gå for hva som aksepteres som inkludert minimumsservice hos et flyselskap?

Kanskje skal Rema og Rimi begynne å ta ekstra betalt for å sluse folk til front av køen i kassa mens andre, som jo også helt sikkert betaler mer enn nok for den samme varen i utgangspunktet, må vente....

Jeg synes dette er latterlig. Betaler glatt 100, 200, 300 mer for å reise med mer seriøse selskap. Kall meg gjerne gammeldags:D
 
Nå liker jeg bedre å betale for å få fly en strekning uten å tenke på om jeg må betale for å gå ombord i den riktige køen på det bestemte klokkeslettet.

Kanskje butikkene kan begynne å ta betalt for folk å handle mellom 8-10/15-20 og ekstra for lørdager i dagligvare butikker? Så folk heller bruker butikken i off-peak. Videre kan man ta betalt for å spørre betjeningen om hvor et produkt befinner seg.

Jeg er lei av den moderne tenkingen at man skal kun gi en basispris og så legger man på ekstra for trivielle servicetjenester, og helst slik at kunden føler at man ikke har et valg.
 
Ikke noe "moderne tenkning" dette her da. Slik har det da vært så lenge jeg kan huske. At billigste pris på flybillett ikke gir samme rettigheter som en som er dyrere.
Det kan være ting som endring av billettene, hvor de billigste billettene ikke kan endres, mens de dyre kan endres mot et tillegg, og de dyreste endres uten tillegg.
Eller avbestilling: De billigste billettene er ikke refunderbare, mens de dyreste er det.

Videre er det forskjell på serveringen ombord. Mange flyselskap gir deg samme type sete, men litt bedre mat på såkalt business class. Egne innsjekkingsskranker for de dyreste billettene (business og første klasse) osv osv osv. Eksemplene kunne vært mange, og det har vært sånn i årtier. For alle selskaper.


IMM
 
Ja, lavprisselskapene prøver hele tiden å finne nye måter å tjene penger på. Konseptet er jo mest mulig inntjening på ting utover selve flyoperasjonen og minst mulig ansvar.

Sterling tar betalt for at folk skal få sitte ved nødutgangene. Det samme gjør Jet2.com også - der kan man kjøpe sete på rad 1 eller ved nødutgangene.
 
Mener ikke Ryanair at alt ekstra er unødvendig... Eller vil de begynne å etterligne de skikkelige selskapene?
 
Generelt bør FR være litt forsiktige også med ekstragebyr siden de da nærmer seg mange andre selskap sine priser .

Selv er jeg FR-fan ( ikke fra TRF, bruker dem mye rundt i Europa ), men nå ser jeg mer og mer på EZY sine priser etc. Herlige A319. Hvis man titter på BA ut i fra LHR, kan man også her finne meget bra priser. LHR er uansett bedre å reise fra/til.:rolleyes:
 
Jeg lurer på når Ryanair kommer til å installere pengelåser på toalettene på flyene. De kunne jo tatt en tjuekroning for å la folk lette på trykket. Rart ingen i Dublin har tenkt den tanken enda .. Det er vel bare et spørsmål om tid.:huh:
 
Det er ikke så underlig at FR tenker i disse banene. Det er forsåvidt det man ser fra en rekke andre selskaper - også de mer tradisjonelle selskapene - selv om FR velger å hente ut betalingsviljen til kundene langs andre dimensjoner enn man tradisjonelt har valgt. Slik jeg ser det er dette en form for prisdiskriminering som alle flyselskapene har drevet med i laaang tid. Før inntreden av sterk konkurranse kunne man pålegge kundene restriksjoner som f.eks. å være borte natt til lørdag/søndag, minimum tre dager borte, osv. for å selge kundene lavprisbilletter. Dette kan man i mindre grad gjøre nå, men om man klarer å identifisere andre faktorer som kundene er villige til å betale for (f.eks. tidlig boarding) så er dette i prinsippet det samme som disse andre restrksjonene.
 
Installasjon av låser på toalettene blir dyrt. Hva med heller å innføre prosedyren å registrere personlig vekt ved kjøp av billett på internett. Ved innsjekk kan man da veies og det vil tilkomme enten fratrekk eller ekstraavgift ettersom aktuell kroppsvekt er lavere eller høyere enn den registrerte vekten. Dette vil jo virke direkte inn på fuel-forbruk.
Skulle jaggu vært innsparingsdirektør i Ryanair:)

(sorry om innlegget slår sterkt inn på sarkasmometeret...)
 
Back
Top