Ryanair, vann og arbeidsforhold

Du er flink, Tommy, men spørsmålet er hvor du kjøper vannet ditt, eller lunchen din? Kan du stikke ut en halvtimes tid, ned på Starbucks eller Deli? Har du 20 minutter til rådighet i "pausen" din, og skal gjøre sikkerhetssjekker, planlegge, være klar nok i hodet til å gjøre operative vurderinger med liv og materiell i hundremillionersklassen, og i så fall, begi deg ut av sonen, ofte med bestilt transport, finne en butikk, stille deg i kø, gå gjennom security og komme deg ut igjen til jobben i løpet av den samme tiden du kunne brukt til viktigere ting?

Kjøpe i galley? Sorry, skapet ble plombert lenge før landing, og nye skap åpnes ikke før om lenge.

Tro meg, det er greit å ha en halvliter kaldt vann tilgjengelig, og når de fleste store og oppegående flyselskaper ser vannflasken som en enkel og liten investering i både arbeidsmiljø, økonomi og sikkerhet, så er det nok fordi de mener at sikkerhets- og tidskritisk personell har viktigere ting å gjøre enn å springe rundt omkring på flyplassen på jakt etter en "betale selv"-flaske med vann, til en tier eller to, selv om andre yrkesgrupper "må" kjøpe den selv. (-:
 
Du er flink, Tommy, men spørsmålet er hvor du kjøper vannet ditt, eller lunchen din? Kan du stikke ut en halvtimes tid, ned på Starbucks eller Deli? Har du 20 minutter til rådighet i "pausen" din, og skal gjøre sikkerhetssjekker, planlegge, være klar nok i hodet til å gjøre operative vurderinger med liv og materiell i hundremillionersklassen, og i så fall, begi deg ut av sonen, ofte med bestilt transport, finne en butikk, stille deg i kø, gå gjennom security og komme deg ut igjen til jobben i løpet av den samme tiden du kunne brukt til viktigere ting?

Kjøpe i galley? Sorry, skapet ble plombert lenge før landing, og nye skap åpnes ikke før om lenge.

Tro meg, det er greit å ha en halvliter kaldt vann tilgjengelig, og når de fleste store og oppegående flyselskaper ser vannflasken som en enkel og liten investering i både arbeidsmiljø, økonomi og sikkerhet, så er det nok fordi de mener at sikkerhets- og tidskritisk personell har viktigere ting å gjøre enn å springe rundt omkring på flyplassen på jakt etter en "betale selv"-flaske med vann, til en tier eller to, selv om andre yrkesgrupper "må" kjøpe den selv. (-:

Er enig her. Dessuten blir det smålig når man må bære med seg vann fra crewrom og ut i flyet, det får da være måte på. Jeg hadde i allefall blitt provosert for å si det pent.
 
Dette minner meg om en typisk norsk sommeragurk-debatt. Det store for flysikkerheten er nå hvorvidt crewet får vann eller må kjøpe det selv ....

Jøsses!
 
Igjen en ganske underlig og ørkesløs debatt:

Noen som ikke jobber i Ryanair forteller de som jobber i Ryanair at de er misfornøyde og utnyttet fordi de ikke får vann ombord i flyet og ikke får bruke ovnen til å varme maten, mens de som jobber i Ryanair sier at dette ikke er noe problem fordi de får vann, men må bære det ombord selv og de får lov til å bruke ovnen.

Selv tror jeg at dette neppe setter flysikkerheten i fare, og at jeg faktisk tror mer på de som jobber i Ryanair enn på de som ikke gjør det, i denne saken.
 
Tro skal man gjøre i kirken, ellers kan man gjøre som man vil (-: Uten å ønske å eskalere stormen i vannflasken ytterligere for dem som eventuelt fremdeles synes det er toppen på luksus og sløseri av dyrt betalte billettpenger at flightcrew får vann på arbeidsplassen istedetfor å bruke dispenseren på kontoret, kan jeg bare si at "vi" har hatt det noen år, det fungerer bra, koster selskapet littegrann, men gjør at man man kvikner litt til nå og da i løpet av en lang arbeidsdag eller en serie hektiske flyturer. Men det har ikke alltid vært slik, og da bøttet man gjerne på med Cola eller Farris istedet, som verken er sunnere eller billigere. Ryanair velger en annen modell, ingen krise fordet, og plutselig en dag kan det hende at man finner en business case for hvorfor det ikke er så dumt allikevel. Verre er det ikke. :)

1. Avgang Norge - her var det mye vann, gitt, og helt gratis! Men ingen dispenser på crewrommet, og alle kafeteriaene er stengt, men taxfree'n er selvfølgelig åpen om man er tørst - men vann og brød i et halvt år var ikke helt slik vi hadde tenkt. Beste option ville vært å fylle vannet i springen på toalettet på flyplassen - eh, står over i disse purkepest-tider...

2. Stikke innom nærmeste butikk og kjøpe en flaske vann i lunchpausen? Njaaa, det er bare 37 000 fot ned, men siden det er søndag morgen er den kanskje ikke åpen ennå, og passasjerene hadde egentlig ikke tenkt seg hit heller. Dessuten ligger Euro-myntene igjen hjemme, siden de piper slik i sikkerhetskontrollen. Eh, står over....

3. Endelig, fire og en halv time senere! Stikke inn og kjøpe en flaske vann? Rutetid, inspeksjoner, sjekklister, slottider, planlegning, sjekking av vær på returen... Eh, tror ikke vannjakten står høyest på listen, selv om det hadde vært fint med litt ekstra dehydrering og en ukes recovery på beachen! Bummer... Men det er håp!

4. For voila, med fire timer og 1691 nautiske mil foran snuten, sier det "pling plong", og verdens hyggeligste og søteste uniformerte damer stikker innom med en flaske helt gratis og deilig kaldt vann til å leske tørste struper med, noen hyggelige ord om gjestene og hvordan de har hatt det på ferie, en pose med frukt (også helt gratis) og så lurer de på når det passer oss å spise middagen (riktignok på et brett på fanget med stikken på vei ned i salaten hvis det svinges med mer enn 10 grader bank). Med hyggelige kollegaer, en arbeidsgiver som viser at de tenker litt på arbeidsforhold og ernæring for oss som sitter ved kjeppen, og med den maten og drikken man trenger ombord (innenfor rimelighetens grenser, såklart), er det slettes ikke så verst at alarmen ringer før hanen har lagt seg. Litt trivsel på arbeidsplassen skader ikke, og at det har en flysikkerhetsgevinst kan man diskutere opp og ned og i mente i mangel av andre agurker, men jeg tror nå litt på det også, jeg da :) Skål!
 

Attachments

  • IMG_1052.jpg
    IMG_1052.jpg
    70.1 KB · Views: 266
  • IMG_1059.jpg
    IMG_1059.jpg
    70.1 KB · Views: 266
  • IMG_1066.jpg
    IMG_1066.jpg
    63.4 KB · Views: 265
  • IMG_1072.jpg
    IMG_1072.jpg
    117.8 KB · Views: 264
Jumper G5, enten må ferien din ha gått i vasken i år, eller så er du kanskje ... dehydrert? :wow:
 
JumperG5, bruker du ferien din til bærturer eller agurkplukking?
Vann eller ikke vann er ikke problemet i FR, det som tydeligvis er problemet er at noen synes at vi i uniformer ikke skal bære på sånt, vi er liksom litt for fine til det vi-ikke jeg ihvertfall!
Har jobbet i selskap hvor vi har måttet grounde flighter fordi delene vi trengte akkurat da ikke var tilgjengelige fordi de var for dyre å ha på lager. Men vi fikk ubegrenset med Coca-brus og fruktposer mens vi på telefonen forklarte flygesjefen hvorfor det ikke var lov å fly med den feilen. Relativt stort og velansett selskap var det også, men ikke villig til og skrive hvem det var.

Arbeidstidsbestemmelser i FR, er som i de fleste selskaper i EU nå for tiden. Maks 13timer om bare fire bein, arbeidsdag som ikke kan startes uten minimum 12 timers hvile. Kortere om det er om natten, men vi flyr jo ikke da så det er ikke relevant. Maks 900t i året, i fjor gjorde jeg 700(ikke særlig hardt) og det ga omtrent 1100t duty. Ikke en eneste overnatting heller, er langt fra overarbeidet! For info, kontakten i BA er på 850 blocktimer og der blir det en god del overnattinger, og hur hvet hvor mange dutytimer.
Lesing av sjekklister og oppsett av neste flight på turnaround er uproblematisk ettersom SOP dikterer hvem som gjør hva og når det gjøres, på de fleste turnarounds blir det til og med tid til en røyk for de av oss som hvet hvor smoking-corner er på våre avsidesliggende flyplasser.

Trivsel på arbeidsplassen, det er min arbeidsplass og jeg trives akkurat så godt som jeg ønsker å trives. Primærmålet mitt med å jobbe er for å tjene nok penger på så lite som mulig arbeid til å ha en trivelig og god fritid med min familie, og det klarer jeg fint selv i FR. Trives godt med mine kolleger når jeg er på jobb, men de er bare kolleger og vil aldri bli noe annet.

Sikkerhetsmessig er FR i topp, tror bestemt jeg postet en link i en tidligere tråd til en artikkel i aftenposten hvor FR kom høyere opp på listen over sikre selskap en noe selskap i Norge. Men det er jo alltid noen som mener å vite bedre, så fortsett gjerne å synse!
 
Tro skal man gjøre i kirken, ellers kan man gjøre som man vil (-: Uten å ønske å eskalere stormen i vannflasken ytterligere for dem som eventuelt fremdeles synes det er toppen på luksus og sløseri av dyrt betalte billettpenger at flightcrew får vann på arbeidsplassen istedetfor å bruke dispenseren på kontoret, kan jeg bare si at "vi" har hatt det noen år, det fungerer bra, koster selskapet littegrann, men gjør at man man kvikner litt til nå og da i løpet av en lang arbeidsdag eller en serie hektiske flyturer. Men det har ikke alltid vært slik, og da bøttet man gjerne på med Cola eller Farris istedet, som verken er sunnere eller billigere. Ryanair velger en annen modell, ingen krise fordet, og plutselig en dag kan det hende at man finner en business case for hvorfor det ikke er så dumt allikevel. Verre er det ikke. :)

1. Avgang Norge - her var det mye vann, gitt, og helt gratis! Men ingen dispenser på crewrommet, og alle kafeteriaene er stengt, men taxfree'n er selvfølgelig åpen om man er tørst - men vann og brød i et halvt år var ikke helt slik vi hadde tenkt. Beste option ville vært å fylle vannet i springen på toalettet på flyplassen - eh, står over i disse purkepest-tider...

2. Stikke innom nærmeste butikk og kjøpe en flaske vann i lunchpausen? Njaaa, det er bare 37 000 fot ned, men siden det er søndag morgen er den kanskje ikke åpen ennå, og passasjerene hadde egentlig ikke tenkt seg hit heller. Dessuten ligger Euro-myntene igjen hjemme, siden de piper slik i sikkerhetskontrollen. Eh, står over....

3. Endelig, fire og en halv time senere! Stikke inn og kjøpe en flaske vann? Rutetid, inspeksjoner, sjekklister, slottider, planlegning, sjekking av vær på returen... Eh, tror ikke vannjakten står høyest på listen, selv om det hadde vært fint med litt ekstra dehydrering og en ukes recovery på beachen! Bummer... Men det er håp!

4. For voila, med fire timer og 1691 nautiske mil foran snuten, sier det "pling plong", og verdens hyggeligste og søteste uniformerte damer stikker innom med en flaske helt gratis og deilig kaldt vann til å leske tørste struper med, noen hyggelige ord om gjestene og hvordan de har hatt det på ferie, en pose med frukt (også helt gratis) og så lurer de på når det passer oss å spise middagen (riktignok på et brett på fanget med stikken på vei ned i salaten hvis det svinges med mer enn 10 grader bank). Med hyggelige kollegaer, en arbeidsgiver som viser at de tenker litt på arbeidsforhold og ernæring for oss som sitter ved kjeppen, og med den maten og drikken man trenger ombord (innenfor rimelighetens grenser, såklart), er det slettes ikke så verst at alarmen ringer før hanen har lagt seg. Litt trivsel på arbeidsplassen skader ikke, og at det har en flysikkerhetsgevinst kan man diskutere opp og ned og i mente i mangel av andre agurker, men jeg tror nå litt på det også, jeg da :) Skål!


Virkelig godt å høre at alt nå er rosenrødt når det gjelder arbeidsmiljø ombord.
Jeg husker jo den gang at det ble avdekket omfattende mobbing mellom yngre og eldre piloter. Så ille var det, at Luftfartstilsynet sa at det gikk ut over flysikkerheten ifølge denne linken fra dn.no http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1474465.ece
Men det er jo et helt år siden nå, og ting har sikkert blitt mye mye bedre.

Det var vel en tid at SAS piloter også nektet å fly sammen med eks-Braathens piloter. Men den saken er sikkert løst over noen flasker gratis vann :cheers:

Uansett: Hyggelig å høre at alt nå er bra.
 
JumperG5, bruker du ferien din til bærturer eller agurkplukking?
Vann eller ikke vann er ikke problemet i FR, det som tydeligvis er problemet er at noen synes at vi i uniformer ikke skal bære på sånt, vi er liksom litt for fine til det vi-ikke jeg ihvertfall!
Har jobbet i selskap hvor vi har måttet grounde flighter fordi delene vi trengte akkurat da ikke var tilgjengelige fordi de var for dyre å ha på lager. Men vi fikk ubegrenset med Coca-brus og fruktposer mens vi på telefonen forklarte flygesjefen hvorfor det ikke var lov å fly med den feilen. Relativt stort og velansett selskap var det også, men ikke villig til og skrive hvem det var.

Arbeidstidsbestemmelser i FR, er som i de fleste selskaper i EU nå for tiden. Maks 13timer om bare fire bein, arbeidsdag som ikke kan startes uten minimum 12 timers hvile. Kortere om det er om natten, men vi flyr jo ikke da så det er ikke relevant. Maks 900t i året, i fjor gjorde jeg 700(ikke særlig hardt) og det ga omtrent 1100t duty. Ikke en eneste overnatting heller, er langt fra overarbeidet! For info, kontakten i BA er på 850 blocktimer og der blir det en god del overnattinger, og hur hvet hvor mange dutytimer.
Lesing av sjekklister og oppsett av neste flight på turnaround er uproblematisk ettersom SOP dikterer hvem som gjør hva og når det gjøres, på de fleste turnarounds blir det til og med tid til en røyk for de av oss som hvet hvor smoking-corner er på våre avsidesliggende flyplasser.

Trivsel på arbeidsplassen, det er min arbeidsplass og jeg trives akkurat så godt som jeg ønsker å trives. Primærmålet mitt med å jobbe er for å tjene nok penger på så lite som mulig arbeid til å ha en trivelig og god fritid med min familie, og det klarer jeg fint selv i FR. Trives godt med mine kolleger når jeg er på jobb, men de er bare kolleger og vil aldri bli noe annet.

Sikkerhetsmessig er FR i topp, tror bestemt jeg postet en link i en tidligere tråd til en artikkel i aftenposten hvor FR kom høyere opp på listen over sikre selskap en noe selskap i Norge. Men det er jo alltid noen som mener å vite bedre, så fortsett gjerne å synse!


Fantastisk, med en slik flott holdning blant ansatte ler Oleary hele veien til banken!
 
Han gjør det - men han gir også sine ansatte arbeidsforhold mange andre selskaper ikke engang kan drømme om ...

F.eks.

Maks 900t i året, i fjor gjorde jeg 700(ikke særlig hardt) og det ga omtrent 1100t duty. Ikke en eneste overnatting heller, er langt fra overarbeidet! For info, kontakten i BA er på 850 blocktimer og der blir det en god del overnattinger, og hur hvet hvor mange dutytimer.

Er ingen Ryanair-fan, men rett skal være rett og han gjør ting riktig også.
 
Skal vi styre tilbake til litt mer generelle saker før dette utvikler seg til en diskusjon om individers holdninger og personangrep? Erfaring er at det fort bikker den veien, det fører sjelden til noe godt.
 
Back
Top