Ryanair snart gjeldfrie

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Jeg er redd dette er dårlig nytt for de av dere som håper på en snarlig konkurs, men Ryanair er faktisk fullstendig gjeldsfrie om et par måneder ...

On the back of a strong set of second-quarter and half-year figures published yesterday, the airline said that after-tax profit for the 12 months to the end of next March should now come in at €440m; €40m — or 10% — more than previously anticipated. The airline made an after-tax profit of €401m in its last full-year. Ryanair’s deputy chief executive and chief operating officer, Michael Cawley, added that if growth continues, the company should be on course to become totally debt free by the end of its current financial year (April-March). Since last March, Ryanair has lowered its net debt levels from €709m to €372m.

Read more: http://www.irishexaminer.com/business/ryanair-to-be-debt-free-by-march-173158.html#ixzz1dEgY7fLC

http://www.irishexaminer.com/business/ryanair-to-be-debt-free-by-march-173158.html

Re: Snart gjeldsfrie

Med tanke på at de så langt i år har fraktet 77mill pax så er det vel ikke direkte overraskendes at de IKKE går konkurs.

Med fare for å høres ut som bestefar, men hvor god råd du har har ikke noe med hvor mye du tjener men med hvor mye du bruker...

Ser ut til at MOL er flink...

Med fare for å høres ut som bestefar, men hvor god råd du har har ikke noe med hvor mye du tjener men med hvor mye du bruker...

Ser ut til at MOL er flink...

Veit det da, men alle her vet vel at MOL ikke bruker noe særlig med penger. Er vel xxxx antall tråder her ang manko på pengebruk ;)

Meldt meg ut av FR debatten, men jeg har et bredt flir...:colgate:

Vel, si hva du vil, men MoL har funnet en formula a bli steinrik pa sin forretning. Det kan man like eller ikke, men respekt for hans innsats. Og faktisk ble det han som skapte Ryanair i dagens form som vi kjenner den.

Uten gjeld, men en bankkonto full blir han i fremtida en av de Top3 customers som Airbus eller Boeing kan vinne. Risiko for ikke-betaling er null med denne mannen i spissen av Ryanair.

Uten gjeld, men en bankkonto full blir han i fremtida en av de Top3 customers som Airbus eller Boeing kan vinne.

Men vil han betale det Boeing og Airbus vil ha ....? That's the big question ... ;)

Men vil han betale det Boeing og Airbus vil ha ....? That's the big question ... ;)

MoL er en knallhard forhandler, men har er ikke dumt. Sa dersom det ligger en forretning inne i dealen, sa vil handle.

Og det er jo bedre a selge med litt mer discount til FR enn med litt mindre discount til en financially troubled flyselskap... Ingenting er verre for flyprodusenten enn om en kunde begynner a oversvemme marked med fabrikk-nye fly som offereres til lease/kjöp. Dette dumper salgspriser markant. Dersom du ser dagens produksjon, sa har vi bade ved Boeing og Airbus en overproduksjon av ca 15-20% som egentlig ikke trenges...

Vel, si hva du vil, men MoL har funnet en formula a bli steinrik pa sin forretning.

O'Leary eier ikke Ryanair. Han er ansatt som adm.dir. og har en aksjepost som ikke er særlig stor ifølge det jeg har klart å finne ut.

Han er "hired help" men gjør åpenbart en god jobb for aksjonærene.

(Hvis noen vet noe annet om O'Learys eierskap i Ryanair så gi gjerne lyd. Dette har forundret meg og jeg har gjort en del research, da O'Leary liksom ER Ryanair. Men dette er hva jeg har klart å finne ut.)

Ja, men MOL er ihvertfall selskapets ansikt utad. Og det er få som kan navnet på noen andre i bedriften. Han har ledet selskapet med stø kurs i alle år, til glede for akskonærene, og til latter fra stort sett en samlet bransje.
Nå er de snart gjeldfrie, har penger i banken, ny flypark.
Et godt utgangspukt for å konkurere mot gjeldstyngede selskap med høye kostnader og gammel flypark.
De har blitt latterliggjojort, bagatellisert, hånet og ledd av, av mange.

Men den som ler sist ler best.

O'Leary eier ikke Ryanair. Han er ansatt som adm.dir. og har en aksjepost som ikke er særlig stor ifølge det jeg har klart å finne ut.

Tja, han er riktignok leid inn til å styre skuta, men i følge årsrapporten for 2010 så eide han drøyt 4% av aksjene i Ryanair. Om jeg nå ikke blander for mye så ser det ut til at Ryanairs sin markedsverdi er 8.7 milliarder USD, så 4% av dette blir jo unektelig litt penger...;) "Steinrik" er kanskje ikke så galt begrep.

Last edited:

Tja, han er riktignok leid inn til å styre skuta, men i følge årsrapporten for 2010 så eide han drøyt 4% av aksjene i Ryanair. Om jeg nå ikke blander for mye så ser det ut til at Ryanairs sin markedsverdi er 8.7 milliarder USD, så 4% av dette blir jo unektelig litt penger...;)

Ja hvis det er riktig, så er det mye både prosentvis og i penger.
Ikke mange adm.dir i store selskaper (også utenfor flybranajen) som eier så mye som 4% av selskapet.

Back