• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

FR Ryanair sine ruter til Oslo (OSL)

kekker

Onkel reisende kekker
Aftenposten skriver at FR har fått trafikkrettigheter til OSL.

Selskapet har søkt om såkalte «slots» på Oslo Lufthavn for tre daglige avganger til London, og en rundtur mellom Litauens hovedstad Vilnius og Oslo.
Det ser ut som at det skal bli harde tak om trafikken til LON i den kommende tiden og ikke minst skal det bli spennende å se hvem som taper på dette.

Ryanair har allerede fått ja på sine ønsker. Dette er første gang det irske selskapet søker om trafikkrettigheter på Oslo Lufthavn, og har frist på seg til 31. januar til å bekrefte om det vil benytte seg av de tildelte slots.

Litt om hvordan rutetilbudet ville se ut i første omgang.

Etter det Aftenposten forstår er søknaden bygget opp rundt en tidlig morgenankomst fra Vilnius, et fly som så går videre til selskapets hjemmeflyplass Stansted nord for London. Denne ruten snur i London, og går tilbake til Oslo og videre til Vilnius. I tillegg legger Ryanair opp til en rundtur fra Stansted til Oslo ettermiddag og kveld. Dermed øker konkurransen om London-reisende kraftig.

Det kan jo virke som at OSL varmer opp til den økte kapasiteten som kommer i 2017!

Last edited:
Dersom Ryanair etablerer seg på OSL og utvider rutetibudet vil jeg tro det blir vanskeligere for OSL å tiltrekke seg nye europeiske nettverksselskaper. Hadde det ikke vært bedre om FR holdt seg til Rygge og Torp?

Dersom Ryanair etablerer seg på OSL og utvider rutetibudet vil jeg tro det blir vanskeligere for OSL å tiltrekke seg nye europeiske nettverksselskaper. Hadde det ikke vært bedre om FR holdt seg til Rygge og Torp?

Det er jo en ganske begrenset etablering foreløpig. Det kan jo bli mer. Hadde heller sett et bedre selskap enn Ryanair.
Noen nyheter om Rygge?

Litt usikker på om det er sitert riktig eller om det er blitt gjort endringer i siste liten da det var Luton og ikke Stansted som har vært planen.

Det er snakk om flere andre destinasjoner også, men merk at handback varer helt til 31JAN16....

Da forstår kanskje flere hvorfor Rygge var dødsdømt uavhengig av den kommende avgiften!

Last edited:
Det ser ut som at det skal bli harde tak om trafikken til LON i den kommende tiden og ikke minst skal det bli spennende å se hvem som taper på dette.

Først og fremst Rygge, og vi ser nok ganske rask kutt, også nedleggelse der

Jeg klarer ikke helt se hvilke europeiske nettverkselskaper som ikke vil starte siden Ryanair kommer inn, da det ikke vil være så mye som er endret

Det gjenntår vel også og se hvor disse slotsene faktisk skal brukes?

Last edited:
Det er jo en ganske begrenset etablering foreløpig. Det kan jo bli mer. Hadde heller sett et bedre selskap enn Ryanair.
Noen nyheter om Rygge?
Det er vel ganske sannsynlig at det blir mer hvis de først etablerer seg. Ja, hadde absolutt sett et eller flere bedre selskaper (bedre i betydningen nettverksselskaper med en hub som kan være interesaant for norske reisende). Vi har allerede et mer enn godt nok tilbud til europeiske storbyer og syden-destinasjoner. Jeg hadde heller sett f.eks Iberia, som kunne gitt tilgang til Europas best hub for latin og mellom-Amerika.

Først og fremst Rygge, og vi ser nok ganske rask kutt, også nedleggelse der

Jeg klarer ikke helt se hvilke europeiske nettverkselskaper som ikke vil starte siden Ryanair kommer inn, da det ikke vil være så mye som er endret

Jeg ser vel for meg at et selskap som f.eks Iberia som har sin hub i MAD hvor også Ryanair har en stor base, kanskje vil tenke seg om to ganger før de starter opp en rute til OSL (som visstnok har vært på trappene i lengre tid).

Det tviler jeg på. Ryanair har allerede et nærvær i Oslo område som foruten London i stor grad betjener sekundere markeder. Når Ryanair kommer til OSL for fult, vil rutene fra Rygge gradvis forsvinne. Ryanair betjener jo allerede mellom 1,5-2 millioner pax via Rygge pr år.

Ryanair har fordelen av at de allerede har mange års erfaring i Norge og vet hvilke markeder de kan tjene penger på, hvilket nok reflekterer dagens tilbud ut fra Rygge. Dette er en stor fordel i motsetning til andre markeder der vi har sett at Ryanair kommer inn som en nykommer og i stor grad skal må skape nye markedsandeler både gjennom å generere og stimulere til ny trafikk, men også ved å ta reisende fra eksisterende aktører. På det norske markedet har allerede Ryanair ca 2 millioner årlige reisende. OSL har heller ingen strategi eller tradisjon for å sette selskap bevisst opp mot hverandre for å generere ny trafikk. Således er det uten tvil plass til Ryanair på OSL i den formen de til nå har betjent Rygge.

Det er ikke utenkelig at Ryanair kan årlig tilføye OSL opp mot 2 mill nye reisende pr år når de flytter sine operasjoner fra Rygge til Gardermoen.

Da kan fort Jefi99 revurdere sine siste poster;)

Det tviler jeg på. Ryanair har allerede et nærvær i Oslo område som foruten London i stor grad betjener sekundere markeder. Når Ryanair kommer til OSL for fult, vil rutene fra Rygge gradvis forsvinne. Ryanair betjener jo allerede mellom 1,5-2 millioner pax via Rygge pr år.

Ryanair har fordelen av at de allerede har mange års erfaring i Norge og vet hvilke markeder de kan tjene penger på, hvilket nok reflekterer dagens tilbud ut fra Rygge. Dette er en stor fordel i motsetning til andre markeder der vi har sett at Ryanair kommer inn som en nykommer og i stor grad skal må skape nye markedsandeler både gjennom å generere og stimulere til ny trafikk, men også ved å ta reisende fra eksisterende aktører. På det norske markedet har allerede Ryanair ca 2 millioner årlige reisende. OSL har heller ingen strategi eller tradisjon for å sette selskap bevisst opp mot hverandre for å generere ny trafikk. Således er det uten tvil plass til Ryanair på OSL i den formen de til nå har betjent Rygge.

Det er ikke utenkelig at Ryanair kan årlig tilføye OSL opp mot 2 mill nye reisende pr år når de flytter sine operasjoner fra Rygge til Gardermoen.

Da kan fort Jefi99 revurdere sine siste poster;)
Jo men jeg det er jo også endel som reiser til London fra OSL fordi de har valgt bort å reise fra Rygge eller Torp (jeg er en av dem). De kan jo nå fort komme til å velge FR istedet for f.eks SAS eller BA. Synd hvis det blir reduksjoner i antall avganger til de to selskapene, da mange av deres kunder jo reiser ut i verden via LHR. Da blir tilbudet til den kundegruppen dårligere. Men vi får se hvoirdan det går. Jeg er ikke noen fan av FR, og hadde som sagt heller sett at de holdt seg til Rygge og Torp.

Last edited:
Noen som vet NÅR det ble søkt om "slots"? Er det mulig at søknaden om slots på OSL ble sendt før flyseteavgiften ble "godkjent"? I såfall er det vell en stor sjanse for at Ryanair ikke takker ja til tilbudet, dersom de står ved sine tidligere uttalelser.

Noen som vet NÅR det ble søkt om "slots"? Er det mulig at søknaden om slots på OSL ble sendt før flyseteavgiften ble "godkjent"? I såfall er det vell en stor sjanse for at Ryanair ikke takker ja til tilbudet, dersom de står ved sine tidligere uttalelser.

Søknad om slots er regulert gjennom IATA med samme dato for alle flyplasser og selskap. Det er to runder hvert år. Et i forkant av sommerprogrammet og et i forkant av vinterprogrammet.

Så ja, Ryanair søkte før avgiften ble kjent, men legg sammen litt politikk og hendelser så ser du at dette nok er litt dypere og mer langsiktig enn et være eller ikke være på grunn av avgiften:)

Her er oversikt over div deadlines for selskapene: https://www.iata.org/policy/slots/Documents/calendar-slot-activities.pdf

Det har vært flere møter mellom FR og Avinor i høst så det er stor sannsynlighet for at FR bestemte seg før avgiften ble foreslått.

Når vil det være realistisk med oppstart av et slikt ruteprogram??

London vil nok aldri være et problem å iverksette ganske snarlig etter en lansering. Ser du på hvordan lanseringen og oppstarten var fra CPH, så var det med tilsvarende tidshorisont som dette. Forskjellen var nok at etableringen ble markedsført mer fra CPH enn den vil bli fra OSL, da Ryanair som en motsetning allerede er etablert i Oslo området. Nye ruter og massiv ekspansjon er like mye et markeds strategisk verktøy for Ryanair ved etableringer for å skaffe oppmerksomhet rundt sine etableringer. På de fleste flyplasser så ser man at tilbudet og programmet justeres etter yield og reelt marked etter en periode.

Jeg tror, dersom FR bekrefter sine tildelte slot, at det blir en myk oppstart med rutene som er presentert og som da går parallelt med Rygge i sommer. Når Rygge legges ned 31OKT16 får OSL et tilsvarende ruteskred.
Dette er fremgangsmåten Ryanair har benyttet på mange andre flyplasser.

My bet er at de nå gjør akkurat det samme på ARN.
Det som også er spennende er at dette er et stort skritt nærmere en tredje aktør på norsk innenriks.

Last edited:

Er vel lite som tyder på at Ryanairs inntreden på hovedflyplasser gjør at såkalte nettverksselskaper holder seg unna.

Back