Ryanair-plakat endret til å tilby «sosial dumping»

Re: Ryanair-plakat endret til å tilby «sosial dumping»

Ofte når jeg er i snakk med personer som flyr FR nettopp pga prisen, så innrømmer de at de bestiller selv med x antall gebyrer og tilegg som legges på tilslutt. Muligens om det er latskap, eller at de ikke vet bedre?

I de siste årene har jeg booket endel reiser T/R Irland for slekta, la oss si at FR kommer best ut i pris 1/5 av gangene. Tilogmed SAS har hatt betydelig bedre priser enn FR.

Har du sjekket prisen helt til øyeblikket da du skal betale? FRs pris er den som står på kredittkortregninga tilslutt.

Jupp, helt til slutt ja. Så da endte flybussen opp dobbelt så dyrt som t/r Oslo-Sarp som en tur RYG-TLL med FR.

I de siste årene har jeg booket endel reiser T/R Irland for slekta, la oss si at FR kommer best ut i pris 1/5 av gangene. Tilogmed SAS har hatt betydelig bedre priser enn FR.

Da burde kanskje SAS heve prisene sine noe. SAS har jo rekordhøy kundetilfredshet, gjennomgående innsjekk, og tar godt vare på passasjerene når ting går galt. Så sånn sett er det jo igrunnen ganske snodig at de legger prisnivået under Ryanair.

Men nok om det, back to topic:
Er det andre bransjer som roper like høyt om sosial dumping som det vi ser her? Vaskebyråer, bygg og anlegg, hotell og restaurant.... mange bransjer er fulle av folk som jobber mye for lite.

FRs påstander om blant annet pris og punktlighet kommer ikke fra uavhengige byråer, det er de selv som legger frem dataene - kan vi da stole på de?
Det er 3 problemer med FRs påstander om punktlighet:
1) Det de bruker er tall fra 2009 som de fremdeles refererer til som "i fjor".
2) De bruker offisielle tall for de andre, men egne tall for seg selv da de mener de offisielle ikke stemmer.
3) De har kun tatt med de som de mener er "major airlines" og utelukker da for eksempel SAS.

Last edited:

Har da flydd Ryanair et par ganger og prismessig er de faktisk nesten alltid under SAS og Norwegian med alle gebyrer inkludert. Er meget irriterende underveis dog, de skal alltid selge skrapelodd og mange andre ting. Så spiller de en harry fanfare ved landing når de er før tida (Ryanair legger alltid inn veldig god tid på flytiden). Uansett nå boikotter jeg pga deres arbeidspolitikk. Det å lønne kabinansatte under en REMA medarbeider her til lands synes jeg er helt uakspetabelt og også at de ikke tillater fagforeninger.

Snakket nylig med en portugiser som hadde gitt opp å være stasjonert på Rygge og måtte klare seg i Norge for 1500 euro i måneden.

Snakket nylig med en portugiser som hadde gitt opp å være stasjonert på Rygge og måtte klare seg i Norge for 1500 euro i måneden.

Sier seg jo selv med de lønningene at de ikke kan leve her i Norge. Lønningene er jo tilpasset Irland. Har selv en kompis som har jobba i Irland og han tjente knapt 10000 i mnd.

Sier seg jo selv med de lønningene at de ikke kan leve her i Norge. Lønningene er jo tilpasset Irland. Har selv en kompis som har jobba i Irland og han tjente knapt 10000 i mnd.

Hvis det er netto så er det en helt OK lønn i irsk forstand (og ville også vært helt OK i Storbritannia). Hvis den lønnen FR tilbyr folk på basen i Norge ikke er til å leve med så regner jeg med at de vil få problemer med å rekruttere nok folk, og at de dermed enten flytter basen eller øker lønnen.

Uansett nå boikotter jeg pga deres arbeidspolitikk. Det å lønne kabinansatte under en REMA medarbeider her til lands synes jeg er helt uakspetabelt og også at de ikke tillater fagforeninger.

Ut av interesse: hva er det du mener skal avgjøre hva som er riktig avlønning, og hva er det som gjør at det er så forkastelig at Rema-ansatte tjener bedre enn kabinansatte? Om det er riktig at de ikke tillater fagforeninger så er det naturligvis ikke bra.

Hvis det er netto så er det en helt OK lønn i irsk forstand (og ville også vært helt OK i Storbritannia). Hvis den lønnen FR tilbyr folk på basen i Norge ikke er til å leve med så regner jeg med at de vil få problemer med å rekruttere nok folk, og at de dermed enten flytter basen eller øker lønnen.

Det var brutto.
Tviler på at FR vil øke lønningene eller flytter basen fra RYG. Når de neste år vil frakte over 2mill pax så sier det seg selv at MOL gjør god butikk på RYG.

Retten til organsisering er vel tuftet i arbeidsmiljøloven. Forbudet mot diskriminering av ansatte som er organsiert, står i arbeidsmiljølovens paragraf 13-1. Og så lenge Ryanair opererer til norske lufthavner, så må nok de også forholde seg til norsk lov! Likesom alle andre som driver næringsvirksomhet her! :-)

Så spiller de en harry fanfare ved landing når de er før tida (Ryanair legger alltid inn veldig god tid på flytiden).

Dette er en myte som er positivt feil hvis en ser på tidene Oslo - London og Oslo - Manchester som representative:

DY OSL-LGW 1229 km 2:20 527 km/h
FR RYG-LGW 1149 km 2:10 530 km/h
SK OSL-LHR 1207 km 2:25 499 km/h
BA OSL-LHR 1207 km 2:35 467 km/h

DY OSL-MAN 1114 km 2:10 514 km/h
SK OSL-MAN 1114 km 2:10 514 km/h
FR RYG-MAN 1046 km 1:55 546 km/h

Dette er en myte som er positivt feil hvis en ser på tidene Oslo - London og Oslo - Manchester som representative:

DY OSL-LGW 1229 km 2:20 527 km/h
FR RYG-LGW 1149 km 2:10 530 km/h
SK OSL-LHR 1207 km 2:25 499 km/h
BA OSL-LHR 1207 km 2:35 467 km/h

DY OSL-MAN 1114 km 2:10 514 km/h
SK OSL-MAN 1114 km 2:10 514 km/h
FR RYG-MAN 1046 km 1:55 546 km/h

FR har kortest flytid og lander som oftest lenge før tiden. Da faller jo de såkalte "fake" tidene til FR i fisk.

Hpkris, ikke bli så helt kategorisk den andre veien - FR flyr tross alt i den ene enden fra en småflyplass med utrolig korte taksetider da ;)

Hpkris, ikke bli så helt kategorisk den andre veien - FR flyr tross alt i den ene enden fra en småflyplass med utrolig korte taksetider da ;)

Hehe bra dere Oslo folk har noe å skylde på :D
Vet at det er mindre forhold på RYG, men har selv opplevd FR fra Berlin og da landa vi lenge før tida, selv om vi tok av senere enn det vi skulle.

Retten til organsisering er vel tuftet i arbeidsmiljøloven. Forbudet mot diskriminering av ansatte som er organsiert, står i arbeidsmiljølovens paragraf 13-1. Og så lenge Ryanair opererer til norske lufthavner, så må nok de også forholde seg til norsk lov! Likesom alle andre som driver næringsvirksomhet her! :-)

Litt småblanding av kortene her? Et flyselskap som flyr til Norge må vel ikke forholde seg til norsk arbeidsmiljølov? Er selskapet etablert i Norge så faller de ansatte i Norge inn under norsk arbeidsmiljølov. (Eller har jeg bommet helt?)

Litt småblanding av kortene her? Et flyselskap som flyr til Norge må vel ikke forholde seg til norsk arbeidsmiljølov? Er selskapet etablert i Norge så faller de ansatte i Norge inn under norsk arbeidsmiljølov. (Eller har jeg bommet helt?)

Tror ikke du har bommet, var vel også derfor dommeren i Moss mente at den oppsigelses saken ikke hørte hjemme i Norge, da FR hører hjemme i Irland. Har vel og blitt diskutert noen ganger før dette med rettigheter til FR ansatte i Norge.

For å få litt mere kjennskap til saken fikk jeg i tale 3 av FR sine base crew på Rygge.

De var fra Baltiske land, og med det som bakgrunn var de brukbart fornøyd med totallønna. Grunnlønna som vi har hørt en del om er vel så som så, etter vår målestokk.
Men, de hadde div. tillegg bl.a bonuser for omsetning i kabinen under turen. Som en av de sa: dersom Dere har så omsorg for oss, så kjøp noen skrapelodd av oss da vel, sa han med et glimt i øyet.

De bekreftet også at det var rift om baseflyene på Rygge. Flere knyttet kontakter i Norge mens de var her, og andre jobbtilbud dukket opp.
At det var dyrt her tok de som en utfordring, og samarbeidet om innkjøp, leie og transport.
Jeg fikk opplyst at 60% av de som var her var fra Baltiske land, 20% fra Spania og 20% fra andre.

Før de gikk sa en av de. Han som jobber i kiosken der kjenner jeg, og jeg tjener mere enn han. Han er norsk, og han bor her.

Var det noen som sa sosial dumping, eller?:spin

Jeg fikk opplyst at 60% av de som var her var fra Baltiske land, 20% fra Spania og 20% fra andre.
...
Var det noen som sa sosial dumping, eller?:spin

Eller norske arbeidsplasser?

Back