Re: Ryanair-plakat endret til å tilby «sosial dumping»
Vet du - dette handler ikke om deregulering av luftfarten. Monopoler byr meg i mot, og jeg jublet da DY ga SAS reell konkurranse. (At DY i den senere tid har innført noen av de samme arbeidsordninger som Ryanair er en annen sak, jfr HEL-basen etc, og bør diskuteres i en annen sammenheng!)
Dette handler om et selskap som ikke (eller i svært liten grad) tillater fagforeninger, som ikke tillater intern kritikk, som i stor grad benytter seg av sosial dumping ved ansettelse etc.
De kabinansatte er så dårlig lønnet, at det bryter mot alle "tariffer" i markedet. De betaler ikke skatt (ikke i Norge, ikke i Irland...så hvor betaler de da?), og bidrar vel dermed ikke til felleskapets beste.

Vel, du nevnte prispolitikken til Ryanair (såkalt villedende prissetting). Dette er det vi økonomer kaller unbundling, og er noe som ofte er resultatet i konkurranseutsatte markeder, for med mer konkurranse så er det vanskeligere å drive effektiv prisdiskriminering gjennom f.eks. "pakkede" produkter (eller "all inclusive", om man vil).
Du nevnte også problemstillingen rundt det faktum at Ryanair benytter sekundærflyplasser som da gir lavere inntekter til Avinor, og som dermed gir mindre muligheter til å opprettholde flyplassnettet i Norge (argumentet kan sikkert brukes også utenfor Norge). Dette er også en konsekvens av dereguleringen, hvor det er fritt frem for alle som måtte ønske det (og som innehar de nørvendige godkjenningene) til å starte med flygninger mellom hvor det nå måtte være de ønsker å fly.
Slik sett tenkte jeg at det var rimelig å vise til denne strukturelle endringen som viktig, og at dette ikke er noe som Ryanair eller LCC'ene har funnet på. Denne strukturelle endringen har naturligvis lagt grunnlaget for å kunne drive LCC og flyselskap som konkurrerer med de etablerte.
Hva angår skattebetaling så regner jeg med at de ansatte er skattepliktige i de land de får utbetalt sin lønn eller utøver sin aktivitet. Så finnes det skatteavtaler som regulerer slikt. Det jeg har hørt er at pilotene regnes som selvstendig næringsdrivende, og at de dermed selv er pliktige til å sørge for innbetaling av skatt. I hvor stor grad de gjør dette er den enkeltes ansvar, men Ryanairs ansatte er jo ikke fritatt skatt per se.
Selv en nullskatteyter kan likevel bidra til det felles beste gjennom avledet aktivitet (ref et tidligere innlegg), men det er selvsagt mer begrenset enn om de ansatte også bidrar med store skatteinntekter.
Men for all del, sikkerheten er helt sikkert ivaretatt, flyene er nye, og deres on-time-performance er god (på disse sekundær-flyplassene de bruker) - og de flyr nesten alltid til de laveste prisene. Mon tro hvordan de klarer det?
Beinhardt fokus på kostnader er nok et aspekt. En organisasjon som startet fra scratch for å drive LCC er nok en annen. Dette innebærer nok blant annet at man ikke betaler de ansatte som man enkelt kan rekruttere på nytt (f.eks. CA'er) en høyere lønn enn strengt nødvendig.
Disse stadige referansene til sekundærflyplasser er vel egentlig helt beside the point. Hvor FR ønsker å fly er opp til dem, og de får ingen passasjerer om passasjerene ikke synes det er OK å fly til disse sekundærplyplassene. I mange tilfeller kan kanskje til og med disse sekundærflyplassene være bedre alternativer enn primærflyplassene. Dette får kundene selv vurdere, synes nå jeg.