Det første poenget ditt jeg har quoted er nok ting som ikke alle vil være enig med deg i, og er en naturlig konsekvens av at luftfarten er deregulert. Dette skjedde i Europa allerede tidlig på 90-tallet. Dette kan man selvsagt like eller ikke like, men slik er det nå en gang. i tillegg er det jo ikke slik at alle land har en flyplasstruktur hvor en aktør eier det meste, og som baserer seg på kryssubsidiering.
----
Vet du - dette handler ikke om deregulering av luftfarten. Monopoler byr meg i mot, og jeg jublet da DY ga SAS reell konkurranse. (At DY i den senere tid har innført noen av de samme arbeidsordninger som Ryanair er en annen sak, jfr HEL-basen etc, og bør diskuteres i en annen sammenheng!)
Dette handler om et selskap som ikke (eller i svært liten grad) tillater fagforeninger, som ikke tillater intern kritikk, som i stor grad benytter seg av sosial dumping ved ansettelse etc.
De kabinansatte er så dårlig lønnet, at det bryter mot alle "tariffer" i markedet. De betaler ikke skatt (ikke i Norge, ikke i Irland...så hvor betaler de da?), og bidrar vel dermed ikke til felleskapets beste. Hvordan de er sikret sosialt ved sykdom el. lignende aner jeg ikke noe om.
Ex-Ryanair-piloter jeg kjenner sier at måtte betale for sine myndighetspålagte OPC'er (halvårlige simulatorsjekker)...Stemmer dette er det ekstraordinært i bransjen! Men er man ung og keen og vil betale for en B737 rating, så kan nok Ryanair hjelpe med det, og da er man også smart nok til å finne seg i slike saker, i alle fall de første årene mens man bygger erfaring.
Min erfaring bygger stort sett på hva jeg hører fra ansatte og ex-ansatte (og jeg bryr meg ikke så mye om hva avisene skriver).
Dette handler om så mye mer enn lønnen til de stakkars CA'ene på Rygge..dette handler om en kultur. Dette handler om et firma som har nektet de ansatte å lade mobilene sine på arbeidsplassen, dette handler om et selskap som skal ha en skriftelig rapport om pilotene bringer med for mye fuel (med den følge at FR ved flere anledninger har måttet be om prioritet (men ikke emergency) ved approach) p.g.a. low on fuel, og således satt andre fly på "hold"...i køen....
Men for all del, sikkerheten er helt sikkert ivaretatt, flyene er nye, og deres on-time-performance er god (på disse sekundær-flyplassene de bruker) - og de flyr nesten alltid til de laveste prisene. Mon tro hvordan de klarer det?
Tally-Ho