Ryanair-passasjer klaget på maten, ble hentet av politiet

Re: Ryanair-passasjer klaget på maten, ble hentet av politiet

Når en vare som er kjøpt ikke tilsvarer forventningene eller reklamen, er det lov å returnere den. Å tilskrive Ryanairs kundeavdeling i ettertid skjønner de fleste er fåfengt. Hadde dette vært på SAS eller Norwegian er sjangsen stor for at kabinpersonellet hadde beklaget, latt mannen bytte, og skrevet en rapport der produktet legges ved slik at det kan sjekkes om det kan ha vært noe galt med det. Men i Ryanair får kanskje kabinpersonalet sparken, eller må dekke "tapet" av egen ikke-så-tykk lommebok, om det er manko på en returnert sandwich?

Denne saken handler om en mann som ikke vil betale for en vare han har kjøpt. Crewet truet han med politiet om han ikke gjorde opp, og det gjorde han heller ikke. Og vips, så stod onkel politi klare ved ankomst. Crewet prøvde å fikse dette uten politiets innblanding, men denne mannen ville altså ikke betale.

Hvis man har fået en vare der ikke lever op til beskrivelsen og det man har bestilt, så skal man vel heller ikke betale. Det er da helt normalt at lave en reklamation og lige så normalt at betjeningen så undskylder og tager varen retur uden at man skal betale eller bytter den til noget andet.

Jeg har da jævnligt været uden for at få leveret noget der ikke lever op til forventningerne eller beskrivelsen - og hver gang har vi da fundet en løsning på det, som oftest er en ny vare/måltid el.lign eller pengene tilbage. Jeg er da ihvertfald aldrig blevet truet med politiet... det burde være unødvendigt.

Hvis man har fået en vare der ikke lever op til beskrivelsen og det man har bestilt, så skal man vel heller ikke betale. Det er da helt normalt at lave en reklamation og lige så normalt at betjeningen så undskylder og tager varen retur uden at man skal betale eller bytter den til noget andet.

Jeg har da jævnligt været uden for at få leveret noget der ikke lever op til forventningerne eller beskrivelsen - og hver gang har vi da fundet en løsning på det, som oftest er en ny vare/måltid el.lign eller pengene tilbage. Jeg er da ihvertfald aldrig blevet truet med politiet... det burde være unødvendigt.

Selvfølgelig hadde det vært bedre service av Ryanair å la kunden slippe å betale, men dette er Ryanairs vurdering. Men det står vel ingen ting om "smaksgaranti" i Ryanairs broskyrer? Smak er vel såpass subjektivt at man ikke kan gi en kunde retur på en vare bare fordi den ikke falt i smak. Hadde sandwichen vært bedervet eller gått ut på dato e.l., så skal jeg være enig at saken hadde stilt seg annerledes.

Selvfølgelig hadde det vært bedre service av Ryanair å la kunden slippe å betale, men dette er Ryanairs vurdering. Men det står vel ingen ting om "smaksgaranti" i Ryanairs broskyrer? Smak er vel såpass subjektivt at man ikke kan gi en kunde retur på en vare bare fordi den ikke falt i smak. Hadde sandwichen vært bedervet eller gått ut på dato e.l., så skal jeg være enig at saken hadde stilt seg annerledes.

Der stod "Freshly Made Premium Sandwich" - og hvis han kan konstatere at den ikke er "freshly made" (hvilket vel hører til sjældenhederne for flymad) - så ser jeg intet problem i at han vil returnere den. Men sagen er jo nok at personalet selv skal betale for evt. manko i salgsvognen og derfor ikke er så fleksible som andre normalt ville være, hvilket dog i bund og grund ikke er pax' problem.

Herregud - det er en sandwich til 4,50 EUR, hvor salgsafdelingen har været lidt for kække når de har beskrevet den i brochuren. Tag den da retur og få den sag ud af verden. Det kender jeg ikke nogen steder som ikke ville gøre.

Herregud - det er en sandwich til 4,50 EUR

Nettopp.... Og hvem er det som går tilbake på Rema og klager på Ola-pakken som kanskje var litt tørr, eller kjøper en Cheesburger på McDonalds til 20 kroner og klager på at den var kald?

Hvis det er fare for at de ansatte om bord, som ifølge så mange er underbetalt fra før, så ville jeg i hvert fall ikke kreve å slippe å betale, bare fordi maten ikke var tilfredsstillende.

... eller kjøper en Cheesburger på McDonalds til 20 kroner og klager på at den var kald?

Hvis det er fare for at de ansatte om bord, som ifølge så mange er underbetalt fra før, så ville jeg i hvert fall ikke kreve å slippe å betale, bare fordi maten ikke var tilfredsstillende.

Netop en kold burger har jeg været ude for at få på McD flere gange og hver gang har jeg da bedt om at få en anden der er varm - uden problemer og med en beklagelse fra personalet. Det manglede da bare...

At de ansatte er underbetalte og har dårlige vilkår har ikke noget med denne sag at gøre. Det kan ikke være rimeligt at kunden skal tages som gidsel for at yde nødhjælp til fattige stewardesser. Det handler en en dårlig kultur i FR, hvor den ansatte principielt bliver gjort økonomisk ansvarlig for salgsafdelingens lidt for smarte brochurer.

Jeg har faktisk selv været ude for en lignende situation engang, hvor jeg fik en sandwich hos Sterling, der ikke levede op til det lovede og også var på grænsen til det uspiselige. Dengang havde jeg da ingen problemer med at returnere den. Og selv hos Sterling (som i den periode heller ikke var kendt for god service) beklagede personalet da fejlen.

Bare fordi det er et lille beløb skal det ikke være kundens problem at betale for at få fred. 4,50 EUR betyder langt mindre i Ryanairs regnskab end i kundens - uanset om det er et lille beløb for begge parter.

Er det ikke mulig å ringe med mobil fra FRs fly nå? I så fall burde han jo heller ha ringt politiet og anmeldt dem for å prøve og forgifte paxen med eldgamle sandwich, så kunne politiet heller troppet opp og arrestert piloter og kabinbesetningen og ført dem ut i håndjern hele bundten?? :colgate:

BF:cool2

Bare fordi det er et lille beløb skal det ikke være kundens problem at betale for at få fred.[/ QUOTE]

Jo, det synes jeg virkelig, med mindre maten var bedervet eller muggen. Man kunne kommetere at maten ikke falt i smak, men å nekte å betale er patetisk. Men der er jo folk forskjellige. Noen er flisespikkere, også på dette området.

NRK Østfold har gjort en grundig jobb her:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7218834

Han sier at han ikke ville betale for maten, som ser langt bedre ut enn det jeg spiste. :D

Ellers nevner han at han er svært fornøyd med Ryanair etter tidligere reiser og vil reise med dem igjen. Og konklusjonen er vel egentlig at Ryanair tar så lite for billetten at de ikke har råd til å gi bort mat som ikke faller i smak.

Vel, tror jeg tar meg en :drink etter all denne agurk-diskusjonen.

Jeg er helt enig med FlyHi; er man ikke fornøyd så klager man nesten uavhengig av hva prisen er. Spesielt på mat. Dette har nok noe med at nordmenn ikke har kultur for å si ifra når noe ikke er bra, for det "passerseg liksom ikke...". Og hva de ansatt som serverer blir betalt tjener er ikke relevant om bord et fly.

Jo, det synes jeg virkelig, med mindre maten var bedervet eller muggen. Man kunne kommetere at maten ikke falt i smak, men å nekte å betale er patetisk. Men der er jo folk forskjellige. Noen er flisespikkere, også på dette området.

Eh.. hvorfor er det patetisk å nekte å betale for en vare som ikke holder mål?

Det er vel ikke usannsynlig at crewet selv er ansvarlig for 'svinn' - så hvis det ikke er match mellom gjenværende varer og kassabeholdningen må 'noen' dekke tapet. Så derfor er det ikke bare-bare for crewet å skippe betaling ...

Det er stor forskjell på å klage på maten og anmode om å få byttet på den eller få tilbake pengene, til å gå til det skritt å nekte å betale når han har fått beskjed om at det er slik man gjør det der. Hvis konsekvensen blir at flyvertinna taper penger på det, så syens jeg faktisk også det spiller en rolle. Jeg har enkelte ganger klaget på maten på restauranter selv, men jeg mener det er opp til leverandøren å bestemme hva slags erstatning de vil gi. Får jeg retten strøket av regningen er jeg fornøyd, hvis ikke, så aksepterer jeg det.

Det er jo ikke slik det fungerer.
Reklamerer en baker med "saftige brød" og det viser seg å være knusktørt, så skal man faktisk ikke betale for det.
Når Ryanair selger "freshly made" sandwicher og de viser seg å ikke være det, så er det samme sak.
At Ryanair har som policy at kabinpersonale må dekke svinn, bør ikke være kundens problem.

Det er jo ikke slik det fungerer.
Reklamerer en baker med "saftige brød" og det viser seg å være knusktørt, så skal man faktisk ikke betale for det.
Når Ryanair selger "freshly made" sandwicher og de viser seg å ikke være det, så er det samme sak.
At Ryanair har som policy at kabinpersonale må dekke svinn, bør ikke være kundens problem.

Ikke? Hvis du går på en restaurant og nekter å betale fordi en rett mange før deg har spist ikke faller i smak, så kan man faktisk ikke nekte å betale. Det er vel ingen som tror at flyvertinnene står i galley og smører baguetter... Bør ikke være det, kanskje, men hvis det er slik, så ville jeg ha ekstra dårlig samvittighet for å nekte å betale. Men jeg ville kanskje ikke reist med selskapet en gang til. Men det vil åpenbart den omtalte herremannen.

Last edited:

Nei, det blir jo opp til en hver om man synes det er problematisk om kabinpersonalet blir trukket i lønn fordi maten ikke var tilfedsstillende. Det er jo ikke slik det fungerer. Om man går på en restaurant og spiser en rett, og man ikke er fornøyd, kan man faktisk ikke nekte å betale.

Jeg synes Ryanair har et problem hvis personalet bliver trukket i løn for reklamationer - ikke kunden. Hvis sandwich bliver leveret tilbage, så mangler der jo ikke nogen i salgsvognen og så er det jo ikke svind. Hvis Ryanair ikke har en procedure for det synes jeg det er skræmmende, at man skal trues med politi fordi DE har leveret noget der ikke levede op til salgsargumenterne.

Det hverken kan eller skal være kundens problem - det er uanstændigt.

Man må jo smake på maten for å kunne fastslå om den er ok.
Det står ikke i artikkelen at kunden hadde spist opp sandwichen før han klaget.

Hvor staar det at Ryanair selger "freshly made sandwiches"? I brosjyren jeg fant paa nett staar det "Sandwiches. Many varieties available." Og hvor kommer dette tullet fra at de selger mat som er holdbar i ett aar? Om dere ser paa bildet i nrk-linken av sandwichen det er snakk om staar det "siste forseljingsdag 21/7/2010", saa jeg renger med at den er rimelig fersk, og ikke har ligget der ett aar?

Men for all del, om folk her inne synes Ryanair handlet så galt, kan de jo stikke innom nærmeste Narvesen og ta seg en trekant-sandwich der, åpne den og ta en bit, si at den ikke smakte godt, og at du ikke vil betale for den. Så skal det bli interessant å se om de bak kassen da beklager, eller slår på tråden til politiet....

CC - det var min mat, som var varmmat, som var holdbar i ett år.

Synes vel for så vidt at fyren selv oppsummerer det helt greit: - Jeg flyr gjerne Ryanair igjen, billig og presis, men da skal jeg spise før avgang. You get what you pay for med Ryanair, sier Ulven.

Hvis nå historien er så tynn som det blir beskrevet, er vi vel alle enige om at å tilkalle politiet er overkill.

Jeg håper politiet sender en kraftig regning for utrykning på syyyyltynt grunnlag til FR. Så kan de jo lære seg at det hadde vært billigere å ikke ta betalt for elendig mat!!:old

Enig med en annen her, at nå er det på tide med en :drink

Skål for pokker! :cheers:

BF:fly

Back