• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair på fisketur

Replying to Topic 'Ryanair på fisketur'

Originally posted by FBU 4EVER

Dessuten har SAS SE sin basesjef,Kristian Nyblom,sagt at lønnsnivået blant SAS-pilotene skal ned på markedsnivå i årene som kommer,ikke i markedet som sådant,men det som er "markedsnivå" i SAS Group.Dvs. at Air Baltics piloter skal definere SAS-pilotenes lønninger i fremtiden.En Baltic-kaptein på 737 tjener ca. 300 000 SEK i året.Mye penger i Riga,men en lønnsreduksjon på 60% for en SAS-pilot i Skandinavia.

Det kan vel ikke være en tropverdig trussel av SAS å true med Air Baltic lønnsnivå når de fleste som kjenner bransjen understreker at det vil bli pilotmangel i årene som kommer..? Det eneste måtte være dersom SAS tror at det er så attraktivt å jobbe i SAS at lønnen ikke spiller en rolle...

Originally posted by TOS

Det kan vel ikke være en tropverdig trussel av SAS å true med Air Baltic lønnsnivå når de fleste som kjenner bransjen understreker at det vil bli pilotmangel i årene som kommer..? Det eneste måtte være dersom SAS tror at det er så attraktivt å jobbe i SAS at lønnen ikke spiller en rolle...

Lønn spiller for mange piloter in spe en liten rolle. Det viktigste for ferske piloter er å opparbeide flytimer. Tro meg, det er søkere i kø dersom SAS går ut med annonse etter flere piloter.

For øvrig ønsker jeg de misfornøyde pilotene i SAS god tur til andre selskaper. Dere har gjort nok skade i SAS allerede.

Originally posted by captaink

Det er for så vidt riktig at FR spyr ut en mengde forskjellige tilbud om dagen. Det er noe av FR's natur å sørge for at ingen pilot vet hva den andre tjener.
Sjefen der heter egentlig Macchiavelli O' Lureri :cool2

Dagsrevyen hadde innslag i kveld fra Ryanair sitt rekrutteringsmøte i København. De sier det dukket opp 200 SAS-piloter som var interesserte. En norsk pilot hadde uttalt til reporteren at de har blitt tilbudt samme eller bedre betingelser enn det de har i SAS. Rekrutteringsmøtet ble etter hva jeg skjønte, gjennomført av tidligere oppsagte SAS-piloter som i dag jobber i Ryanair.

Dette staar aa lese paa pprune - skrevet av en som tydeligvis er Ryanair-pilot:

''I have read through the specific offer and it is taylored in such a way that it appears that Ryan can match all the benefits they already have. A couple of thoughts: The salary is for UK based CP's and not mainland based. (Which is almost the equivalent, but in EUROS).
They say they can offer pension, disability, death in service, health insurance schemes...what they don't mention is that YOU will pay for it. And then, 28 days annual leave, how can that be an offer when SAS have 42 in addition to 5-4 roster?

My advice; if it's too good to be true, then it isn't.''

Uansett, jeg synes det er veldig rart at ledelsen i sas ikke er bekymret over faktum at over 200 av deres piloter gikk på et infomøte fra en konkurrent. Det er det all grunn til å undres over synes nå jeg. Det er sikkert mange som vil jobbe i SAS også, bevares, men det koster vel litt å ansette nye, og det er vel greit å ha folk som har vært med i gamet noen år. Skulle man tro...

IMM

Originally posted by imm

Uansett, jeg synes det er veldig rart at ledelsen i sas ikke er bekymret over faktum at over 200 av deres piloter gikk på et infomøte fra en konkurrent. Det er det all grunn til å undres over synes nå jeg. Det er sikkert mange som vil jobbe i SAS også, bevares, men det koster vel litt å ansette nye, og det er vel greit å ha folk som har vært med i gamet noen år. Skulle man tro...

IMM

Believe me, det er nok å ta av. Let'em go! La oss få inn nye krefter med en bedre attitude.

Ledelsen i SAS kan vel ikke være bekymret når de vurderer/truer med å sparke 300 piloter i løpet av våren.

Originally posted by imm

IMM

Er kanskje ikke så lurt å fortelle markedet at dette bekymrer SAS, hvis det da gjør det?!

Det er ikke alltid like lurt å være ærlig, spesielt nå som det nærmer seg forhandlinger. Det er muligens et mottrekk til pilotene????

Back