• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair på fisketur

Replying to Topic 'Ryanair på fisketur'

Taktikk og spill fra pilotenes side. Om pilotene inviterer Ryanair forå informere dem, kan det da ikke være så ille å jobbe i Ryanair likevel...noe jeg har fått sterkt inntrykk av her på forumet

Jaja... så får de nå bare søke jobb der da de som vil. Bedre lønn kanskje, men jaggu får de fly mer for pengene også om man skal tro det som skrives om FR.....

I Stockholm på Skavsta har ju Ryanair en stor bas. Vad jag hört från piloterna där är att arbetsdagarna är ungefär lika långa som på SAS. Men på Ryanair flyger man i stort sett hela tiden under sin arbetstid. Men många av de piloter som flyger på Skavsta och som kommer från SAS säger att på SAS satt man mycket i fikarummet och väntade mellan flygningarna eftersom scheduleringen på SAS inte var lika effektiv som på Ryanair. På Ryanair kommer piloterna också alltid hem på kvällen. På SAS fick de ofta övernatta borta och sitta på passiv transfer till f.ex. CPH...

Piloterna säger att det är inte jobbigare på Ryanair än på SAS, för det är ju lika bra att flyga när man är på jobbet istället för att fika på marken :up:

Jeg har vel vanskelig for å tro at pilotene tjener like bra hos Ryanair som hos SAS.

Noen som har noe fakta om dette?

BF:cool2

Jeg har vel vanskelig for å tro at pilotene tjener like bra hos Ryanair som hos SAS.

Noen som har noe fakta om dette?

BF:cool2

Jeg har snakket med et par piloter som flyr for Ryanair, og de trives som fisken i vannet faktisk. Og lønningene er ikke lavere enn hos SAS heller visst...
Men man må jobbe for pengene selvfølgelig. Som ARN sier, så brukes mye av arbeidstiden i SAS til å vente på bakken, sove borte, reise som passiv crew osv.
Det gjør man ikke i Ryanair. Der jobber man når man er på jobb.

IMM

Ja det kan virke som om FR og pilotene har en god tone

Ryanair lose another round in court action against pilots
18th October 2005: In its ongoing legal dispute with its pilots, Ryanair has lost its latest round of action at the High Court in Dublin.

The Labour Court had previously taken the decision to investigate complaints by pilots which led to a finding that a trade dispute exists between the notoriously union-unfriendly airline and Impact, the trade union to which pilots’ union IALPA belongs. Ryanair’s recent attempt to quash this finding was rejected by Mr Justice Michael Hanna on Friday 14th October.

The judge said that the Labour Court was permitted to continue its full investigation into allegations brought by pilots represented by IALPA after Ryanair refused to negotiate with unionised pilots.

This ruling serves to show yet again that Ryanair is appearing increasingly isolated in its treatment of its employees. Ryanair has now vowed to appeal this most recent ruling at the Supreme Court in Ireland, showing the company’s apparent inability to accept defeat. However, as the judgement stands and if the Supreme Court also upholds this most recent decision, this could also have a positive effect in another case which deals with an investigation into individual claims by Ryanair pilots. This could expose Ryanair to claims of up to EURO 50 million plus further legal costs.

For further background information, please see the story

http://www.ryan-be-fair.org/news/ialpa.htm

Det er sikkert mange historier å grave frem i Ryanair. Men det er det i alle selskaper. Også SAS. At det er mange som er missfornøyde i SAS er vel helt åpenbart, siden de var så psykisk syke "alle sammen" at de ikke kunne fly.

Det å gå nye veier, være utradisjonelle og tenke nytt, det er en trussel for mange folk som ikke klarer å omstille seg. Det gjelder i alle deler av samfunnet. Reisebransjen forandrer seg, folks reisevaner endrer seg. Og det er lenge siden de dager da jeg satt på skolebenken på handelsskolen, og det å lese boken til Janne Carlzon var en del av pensum.

IMM

Originally posted by EB

Fra asken til ilden?
Var min tanke også. Men så er jo SAS pilotene vant med slike konflikter og ulikheter - det må jo være en styrke.

Det som skjer er at pilotene i SAS er i ferd med å miste tiltroen til selskapet på alle nivåer. Om SAS-ledelsen har tenkt å fortsette å drive selskapet slik de gjør pr. i dag, kommer selskapet til å rakne uansett. Både driftsmessig og sikkerhetsmessig. Og dette er noe de som sitter i frontlinjen ikke lenger ønsker å ta ansvaret for.

Dermed er det enormt mange piloter som sitter "på vippen" til å slutte i SAS og begynne i et selskap som har bedre utsikter for fremtiden. For det er nå endog slik at det lønner seg å melde overgang før "alle andre" gjør det.

Om SAS ikke innen relativt kort tid evner å signalisere en form for fremtidstro som også involverer de pilotene som flyr i SAS i dag, dvs ikke bare ekspansjon av Spanair, Blue1, Air Baltic, Estonian og til en viss grad Widerøe på bekostning av Scandinavian Airlines, slik vi har sett de siste 3-4 årene, kommer det til å bli en strøm av piloter som slutter i SAS.

I Norge er det allerede flere som har søkt jobb i Norwegian som akter å slutte hvis de ikke får permisjon fra SAS Braathens. Det er flere av de som ble oppsagt fra SAS for tre år siden som i dag flyr i Ryanair og Norwegian, og som aldri kommer til å komme tilbake til SAS. Dette blan annet fordi man allerede har fått kapteinsutsjekk, mens man må vente 10-15 år til man blir kaptein igjen om man skulle vende tilbake til SAS.

I Ryanair tar det 2-3 år før man blir kaptein, og Ryanair har allerede sett at deres ekspansjonsplaner kommer til å begrenses av tilgangen på piloter. De har også begynt å tilby bedre avtaler for pilotene sine, da de i det siste har hatt et stort frafall av piloter som går til KLM, BA etc. (Ikke til SAS...)

Dermed vil nok selv Ryanair strekke seg langt for å få kloa i 2-300 SAS-piloter. Og de har behov for alle de kan få.

Det Ryanair antakeligvis kommer til å tilby SAS-pilotene, er et opplegg for "accelerated command" (rask vei til skipperutsjekk), og det forventes også at Ryanair avslører planer om oppstart på flere baser i Skandinavia.

Ryanair er ikke akkurat verdenskjent for god personalpolitikk. Men for de fleste SAS-piloter har resonnementet nå blitt at det er bedre å jobbe i et ekspansivt selskap hvor man kan ha tro på fremtiden til tross for manglende personalpolitikk, enn å jobbe i et selskap hvor man blir sett på som et nødvendig onde, og hvor man ikke har noen tro på fremtiden på grunn av manglende personalpolitikk.

Hvem skulle tro at et selskap som for få år siden kom susende et par ganger om dagen til TRF med eldgamle B737-200 i dag er verdensledende i sitt marked??
Og i tillegg kaprer piloter fra selveste SAS??

En utrolig historie enten man liker den eller ikke:up:

Det kan ikke være sant.
Klager de på at det ikke er framtid i SAS og det er derfor de vil over til FR, fordi FR er et voksende selskap?
Det kan ikke være så enkel forklaring.

I guess this goes to prove that pigs really fly ...! Og da tenker jeg ikke 736 ....

bild.jpg

Hvilken lønn du får i FR er avhengig av når du er ansatt, dvs før eller etter 9/11. Derfor tjener en FR pilot mindre en Sas piloter.Fakta. Men bedre schedulering og mere flytid kan også være et godt rekrutertings middel. At noen Sas piloter lar seg lokke over til FR og DY er bunn i grunn ren markedsmekanisme.(Tilbud og etterspørsel) . Jeg tror at Sas vet at deres piloter nok ikke kommer til å slutte i selskapet selv om de blir splittet opp i forskjellige selskaper. Sas har vært igjennom flere lignende runder med andre ansatte feks på teknisk/bakketjeneste/data osv hvor selskapet har blitt splittet opp i nasjonale selskaper uten at dette har gått utover kvalitet og punktlighet, snarere tvert om. Pilotene må derfor bare finne seg i at ledelsen ønsker å gi pilotene DE SAMME vilkår som resten av de ansatte. Hvis pilotene skulle få igjennom sine krav så kan Sas vente seg store og alvorlige protester fra andre ansattegrupper.

Ifölge Ryanair,så tilbyr de lönninger til "direct entry" kapteiner fra 100 000-130 000 £,sistnevte lönn til "senior captains" som kan gå inn som instruktörere/supervisors.Om det er irske eller britiske £ nevnes ikke.Mer enn jeg har i SAS er det iallefall.
Easyjet og Emirates har også meldt sin interesse for SAS-piloter.Pluss at det er et stort behov for A330/340 piloter i Jet Airways i India.Der får man ca. 12 000 USD utbetalt etter skatt pr. mnd.
Innen 2010 er halvparten av dagens yrkespiloter gått i pensjon.Flere selskaper er i ferd med å posisjonere seg med dette for öyet.Ikke SAS!:baeh

http://www.boarding.no/art.asp?id=20312

SAS er ikke bekymret for at mange av deres piloter ønsker å gå over til Ryanair.
Har de overflod av flyvere eller?
De frykter ikke pilotflukt, de frykter ikke konkurransen fra lavprisselskapene.
Hva i all verden skal til for at SAS skal bli bekymret?
Kan denne holdningen være med på å sage av greina de sitter på?

IMM

Originally posted by captaink

Selvfølgelig er de ikke bekymret for det. Ingen pilot ved sine fulle fem går fra SK til FR ved egen fri vilje.
:nor

Jo,det er faktisk svært mange i SAS som kan tenke seg å bytte arbeidsgiver!
Ryanair har et stort underskudd av piloter i forb. med innfasingen av alle de nye flyene de har kjøpt.Derfor er de ute med et helt annet lønnstilbud i disse dager enn de har hatt de siste årene.Lønnstallene jeg nevnte i min tidligere posting bekreftes av flere av de som nå har vært i kontakt med Ryanair de siste dagene.
Og i forgårs kom de første tilbakemeldingene fra de som har kontaktet EasyJet:De blir tilbudt en bonus på 100 000 GBP bare for å begynne!Lønnstilbudet har jeg ikke hørt noe om enda,men det kommer vel info om det snart.
SAS "tilbyr" oss en avtale med 30% lønnsreduksjon og halvering av pensjonsytelsene.Pfor tilbyr null lønnsøkning på sin side.300 piloter i SAS er truet med oppsigelse,de fleste danske hvis bolagiseringen skjer.Det vil ikke overraske meg om 400-500 av mine kollegaer viser stor interesse for det som skjer utenfor SAS i disse dager.
Dessuten har SAS SE sin basesjef,Kristian Nyblom,sagt at lønnsnivået blant SAS-pilotene skal ned på markedsnivå i årene som kommer,ikke i markedet som sådant,men det som er "markedsnivå" i SAS Group.Dvs. at Air Baltics piloter skal definere SAS-pilotenes lønninger i fremtiden.En Baltic-kaptein på 737 tjener ca. 300 000 SEK i året.Mye penger i Riga,men en lønnsreduksjon på 60% for en SAS-pilot i Skandinavia.
Med fersk A340-rating (fra igår) så mangler jeg 500 timer i loggboken før jeg kan begynne å håpe på noe annet.
I mellomtiden ser et liv i SAS til å bli et liv i dass! :skep

Originally posted by FBU 4EVER

Med fersk A340-rating (fra igår) så mangler jeg 500 timer i loggboken før jeg kan begynne å håpe på noe annet.
I mellomtiden ser et liv i SAS til å bli et liv i dass! :skep

Om ikke annet: Gratulerer med A340 ratingen!:spin:

jy

Back