Det har jo vært spekulert i det vide og det brede om Rygge og eventuelle flyselskaper som kommer til å benytte flyplassen. Nå nærmer det seg etterhvert avklaring om Rygge får lov til å ta i mot sivil trafikk og da hvilke selskaper som vil komme.
Etter min mening kan det være mange ting som taler for at Ryanair kommer til å opprette en ny base på Rygge, hvis de får de "rette betingelsene". Allerede i mars sa Rygge at de hadde fått et kontraktsforslag fra Ryanair som ville innebære 10-12 daglige avganger. ( http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article206779.ece ) Ryanair har lenge ønsket å gå inn på det intra-skandinaviske markedet, men har innsett og sagt at de må ha minst to baser for å få nok frekvenser til å konkurrere med SAS.
Denne uken ble det åpenet 4-felts motorvei fra Moss til Rygge og det finnes da sammenhengende 4-felts vei fra Vinterbro til Rygge. Rygge ligger fra før av nærmere størsteparten av Oslo og Akershus enn Torp og får nå også mye bedre veiforbindelse. I tillegg har de togforbindelse til Oslo hver time. Reisetid er under en time.
Jeg synes personlig det ser meget lyst ut for betydelig Ryanair-trafikk på Rygge i framtiden. Da gjenstår det bare å få i havn godkjennelsen. Det er ikke til å legge skjul på at, selv med deres frynsete rykte, så vil deres inntreden få store positive konsekvenser for næringslivet i Østfold.
Kommentarer?
Etter min mening kan det være mange ting som taler for at Ryanair kommer til å opprette en ny base på Rygge, hvis de får de "rette betingelsene". Allerede i mars sa Rygge at de hadde fått et kontraktsforslag fra Ryanair som ville innebære 10-12 daglige avganger. ( http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article206779.ece ) Ryanair har lenge ønsket å gå inn på det intra-skandinaviske markedet, men har innsett og sagt at de må ha minst to baser for å få nok frekvenser til å konkurrere med SAS.
Denne uken ble det åpenet 4-felts motorvei fra Moss til Rygge og det finnes da sammenhengende 4-felts vei fra Vinterbro til Rygge. Rygge ligger fra før av nærmere størsteparten av Oslo og Akershus enn Torp og får nå også mye bedre veiforbindelse. I tillegg har de togforbindelse til Oslo hver time. Reisetid er under en time.
Jeg synes personlig det ser meget lyst ut for betydelig Ryanair-trafikk på Rygge i framtiden. Da gjenstår det bare å få i havn godkjennelsen. Det er ikke til å legge skjul på at, selv med deres frynsete rykte, så vil deres inntreden få store positive konsekvenser for næringslivet i Østfold.
Kommentarer?
