Ryanair og sikkerhet

Artikkelen dreier seg om sikkerhet i luften spesifikt rettet mot FR. Jeg regner med at siden du synes å mene at det er sikkerhetskultur generelt som er interessant å diskutere, og da må man også kunne trekke frem andre kritiske aspekter knyttet til sikkerhetskultur (også i andre selskaper, selv om dette skulle være eksempler fra f.eks. SAS)? Jeg er ikke ute etter å henge ut noen. Jeg synes det er en viktig diskusjon, men ensidighet i diskusjonen fordummer bare debatten.

Jeg forsøger såmænd bare at undgå den vanlige FR vs SK tråd, som ihvertfald ikke er interessant. SK's sikkerhedsissues har vi diskuteret grundigt i en anden tråd, så den passer nok lidt bedre der.

Jeg forsøger såmænd bare at undgå den vanlige FR vs SK tråd, som ihvertfald ikke er interessant. SK's sikkerhedsissues har vi diskuteret grundigt i en anden tråd, så den passer nok lidt bedre der.

Så det du er ute etter å diskutere er ikke sikkerhetskultur generelt - men sikkerhetskultur i FR?

Før du skyter videre på meg så husk nå bare på at min kommentar som involverte et annet flyselskap var mest for å mane til en viss grad av ydmykhet fra en ansatt i det selskapet (ikke for å krone noen mester i sikkerhetskultur). Hans neste kommentar viste en holdning som jeg synes det står respekt av, og viser at det han er opptatt av er sikkerhetskultur generelt. Det er jeg enig i at er viktig.

Men så er vi jo alle enige ;)

..... kan jeg stenge tråden da .. ?
attachment.php

Er nok heller at de ser hvilke flyselskap det gjelder.

Det er mulig at du ikke mener det seriøst, men dersom du mot formodning skulle gjøre det så synes jeg det er på sin plass å fortelle følgende: Diskusjonene her blir ikke akkurat mer seriøse om ansatte i flyselskaper (og tilstøtende handlingselskaper) skal benytte enhver anledning til å forsøke fremstå som et offer for medievirksomhetenes grusomheter....:drunk:

Om man har poenger knyttet til saken så vel jeg synes det er flott om man bidrar. Småsure sidekommentarer som ikke har noen relevans gjør bare forumet mindre interessant.

Diskusjoner rundt sikkerhetskultur kunne nok vært interessant om man klarte å belyse faktiske forhold, operasjonelle forhold osv.

Last edited:
Har vel sett noe lignende fra Hangar.no før. Nokså rotete skrevet, og med en merkelig og utydelig blanding av kommentar og artikkel. Det virker på meg som om Hangar og vedkommende skribent har en eller annen slags agenda mot Ryanair, så jeg tar ikke det hele for helt god fisk.

Greit nok, jeg har skjønt at det ikke er populært her inne og snakke om norsk medias nøytralitet og kunnskap. Mod får slette min uheldig kommentar.

Men burde ikke de irske myndigheter gjøre noe mer mot Ryanair eller pilotene? Burde det ikke være noen straffetiltak enten mot et selskap om det er gjentatte forhold eller mot pilotene når det er graverende enkeltepisoder?

Greit nok, jeg har skjønt at det ikke er populært her inne og snakke om norsk medias nøytralitet og kunnskap. Mod får slette min uheldig kommentar.

Men burde ikke de irske myndigheter gjøre noe mer mot Ryanair eller pilotene? Burde det ikke være noen straffetiltak enten mot et selskap om det er gjentatte forhold eller mot pilotene når det er graverende enkeltepisoder?

Jeg tror du misforstår jeg litt (jeg får snakke for meg selv). Media er ikke alltid nøytrale, noen ganger har de en egen agenda, av & til har de ikke 100% oppdatert & korrekt informasjon, og de skal selge sitt produkt noe som gjør at de må vinkle stoffet på sin måte. Mitt inntrykk er derimot at seriøse mediehus er relativt nøytrale & gjør normalt sett god research.

Det jeg reagerer på er det jeg oppfatter som "sutring" på vegne av egen arbeidsgiver/"syke mor". Personlig så synes jeg ikke det er så kledelig, men det er bare min mening om den saken. Nå har jeg selv kanskje sutret nok i denne tråden, så jeg tror jeg gir meg i denne dimensjonen av saken.;)

Hva angår hva myndighetene skal/bør gjøre vil vel svaret være at man får håpe at myndighetene faktisk griper inn der det er reelle problemer/sikkerhetsbrudd. Det faktum at de ikke gjør det leder meg til å tro at det kanskje ikke er så mange problemer som enkelte synes å mene at det er.

AirbusTrond, jeg sitter med samme smak i munnen som deg når det gjelder anti-ryanair skriverier i hangar.
-Her presenteres en incident som hendte for omkring fire år siden som en nyhet, merkelig! MOL sitt skriv til pilotene inneholdt jo litt mer en bare en trussel mot pilotene. Han skrev at ustabile approacher som ble fortsatt under 500'VMC/1000'IMC heretter var totalt uakseptabelt. Det å gå rundt dersom det ble ustabilt ble en del av jobbinnstruksen og dersom man ikke fulgte jobbinstruksen ville vedkommendes stilling bli vurdert. Å gå rundt under 1000' krever rapport, men det holder å skrive "Not stabilized at landing gate, went around according to SOP", har selv gjort det ved et par anledninger. Aldri hørt noe om de missene deretter. MOL sitt skriv var utelukkende der for "safety reasons", resultatet er at fenomet ustabile innflyvninger er blitt ikke-eksisterende i RyanAir.
Om Hangar hadde bedrevet litt undersøkende journalistikk så kunne de kontaktet IAA og sjekket om dette fremdeles er ett problem med RyanAir. OFDM har gjort veldig mye for sikkerheten i det firmaet, alle cowboyer har sakte men sikkert blitt luket bort.

For meg koker mye ned til om man har tro på at luftfartsmyndighetene er i stand til å utøve sin virksomhet på en effektiv måte. Som jeg har nevnt flere ganger så vil ikke en gjennomsnittlig passasjer ha noen som helst forutsetning for å vurdere dette.

Enig i det, men luftfartsmyndighetene kan ikke alene sørge for at det er trygt å fly, da trenger man hjelp fra flysellskapene.

Problemet her er at Ryanair sier at om du er forsinket så pisker vi deg, og om du gjør en tvilsom landing så halsugger vi deg. Bra at de klart og tydlig presiserer at man ikke skal ta snarveier for å lande på rute, men når det gjøres så brutalt har den enkelte pilot lite å vinne på å rapportere, og mye å vinne på å forsøke å holde det skjult.

Jeg er ikke sikker på om det hadde vært bedre om hver pilot hadde fått 1000kr for hver landing i rute / landing på første forsøk, og ingen straff for tvilsome hendelser som ble rapportert. Da taper piloten ingenting på å gjøre et litt for desperat forsøk, sammtidig som gevinsen er der om det går bra.

Hele denne delen av debatten er egentlig langt hevet over bare pilotyrket, og paralleller kan trekkes til f.eks. et visst britisk oljesellskap... For strenge sanskjoner fører til at nestenulykker skjules, og manglende sanksjoner fører til at det ikke gjøres nok for å unngå dem.

Sånne ting går ikke å holde skjult, det sørger OFDM(Operational Flight Data Monitoring) systemet for. Det flagger opp om det flys på en måte som ikke er akseptabelt.

Apropo Ryanair og innflyging, så har jeg merket meg følgende på de få og utrivelige turene jeg har hatt med det selskapet: Det virker som om de ofte justerer voldsomt i innflygingen, fra side til side og gjerne med et smell i bakken. Nå er det selvsagt ikke et stort grunnlag jeg har, men jeg har knapt/aldri opplevd slike innflygninger i pent vær med for eksempel DY og SK. Jeg spurte en SAS-pilot om det en gang og han svarte kategorisk at det handlet om kompetansen til pilotene i Ryanair. Nå kan det selvsagt hende at vedkommende pilot også er kategorisk negativ til Ryanair, jeg har egentlig ikke peiling, men ville bare lufte det oog høre hva folk har å si.

Tull og tøys - kompetansen til Ryanair-pilotene er ikke dårligere enn f.eks. Norwegian.

Tull og tøys - kompetansen til Ryanair-pilotene er ikke dårligere enn f.eks. Norwegian.

Kompetansen til Ryanair sine piloter som nevnt like bra om ikke bedre, manga av dem har ganske så mange timer bak stikka.
Men det denne diskusjonen mere er, er selskapskulturen. Ikke bare i Ryanair, men bransjen generelt.

Apropo Ryanair og innflyging, så har jeg merket meg følgende på de få og utrivelige turene jeg har hatt med det selskapet: Det virker som om de ofte justerer voldsomt i innflygingen, fra side til side og gjerne med et smell i bakken.

Hvis det er Rygge du har hatt dine "få og utrivelige" Ryanair-turer fra, så kan justering i innflygingen med påfølgende kontant "nedslag" skyldes at det ofte blåser ganske friskt på tvers av banen.

Hvis det er Rygge du har hatt dine "få og utrivelige" Ryanair-turer fra, så kan justering i innflygingen med påfølgende kontant "nedslag" skyldes at det ofte blåser ganske friskt på tvers av banen.

Har aldri landa i Norge med Ryanair, men Stansted, Eindhoven, Reus, Kaunas, Bergamo, Weeze.

Back