• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair og maks avgangsvekt

Problemet med systemet her er jo at det er lagt opp for å misbrukes, med insentiver for å misbrukes og generelt litt uoversiktig og rotete. Dette blir som det skulle vært mulig å få rabatt/tillegg på (ny)bilavgiftene avhengig hvor mye av vekt og effekt man planlegger å bruke på en kjøretur. Så det er rett og slett systemet som burde forandres. Uavhengig om FR har gjort noe galt eller ikke.

Muligens det bare er jeg som er tilhenger av enkle løsninger, men det greieste er vel at et fly er sertifisert med en MTOW, og ikke noe som kan forandres fra time til time

men det greieste er vel at et fly er sertifisert med en MTOW, og ikke noe som kan forandres fra time til time

Enig med deg!

Det er det som er meningen, men når en (muligens flere?) produsent legger opp til at man kan variere MTOW og systemet godtar det må man se på systemet..

I det norske luftfartøysregisteret er alle B738-8JP til Norwegian registrert med maksvekt 78999kg, dette er vel også den reelle MTOW. Jeg har tidligere trodd at det var beregningsgrunnlaget for avgiften..

Last edited:
Slik sett burde jo utregningen basere seg på TOW istedenfor MTOW, da hadde det blitt veldig rettferdig :)

Det tror jeg ikke er en øvelse noen ønsker. Har det ikke vært snakket om fuelplanning uten ekstra før, så vil du få det i en slik verden.

Det tror jeg ikke er en øvelse noen ønsker. Har det ikke vært snakket om fuelplanning uten ekstra før, så vil du få det i en slik verden.

Alternativet da blir ZFW, men det enkleste hadde vel vært å ha prising i forhold til kategori av fly. Uansett hva du velger så vil noen komme bedre ut, mens andre dårligere.

Alternativet da blir ZFW, men det enkleste hadde vel vært å ha prising i forhold til kategori av fly. Uansett hva du velger så vil noen komme bedre ut, mens andre dårligere.

Det enkleste syns jeg er å beholde systemet slik det er i dag, med en liten endring i forhold til dette med endring av MTOW. Muligheten bør være der da noen på permanent basis ikke trenger typens MTOW, og derfor sertifiserer ned. Dette gjorde vel Braathens med endel maskiner engang i tiden. Så får heller de nasjonale mydighetene gebyrlegge endringene på en slik måte at det ikke blir lønnsomt å gjøre fra avgang til avgang.

Essensen er jo at potten som skal betales til Eurocontrol vil være den samme. Begynner alle med denne øvelsen som Ryanair, så vil grunnlagsprisen bare økes og alle er like langt. Eneste selskapene da har fått ut av dette er et eget bedriftsinternt MTOW byråkrati. Det er lite effektivt.

Back