Ryanair nærmer seg ny stor Boeing ordre

Re: Ryanair nærmer seg ny stor Boeing ordre

Så spørs det da når de kan forvente leveranse av det første flyet. Og det siste.

http://www.businessandleadership.com/business/item/40158-ryanair-and-boeing-complete/

http://www.ryanair.com/en/news/ryanair-boeing-complete-purchase-agreement-for-175-737-800s

Ryanair has signed an agreement with Boeing to purchase 175 new Next Generation 737-800 airplanes.

Legger merke til at Ryanair tar sikte av seg på en fleet size på 400, 100 mill pax p.a., og end-of-delivery stream i 2018 - kun ett år etter planlagt 737 MAX entry into service. Dette baner jo veien for at det dukker opp ytterligere en ordre i løpet av et år eller to på MAX, med tanke på utskifting av de eldste NG. Kalkulerer jeg rett så har de 305 fly i dag, vil legge seg på 400 fly total, dermed vil de bytte ut de 80 eldste flyene innen 2018. Tar vi så de 80 eldste flyene Ryanair har pr dags dato, så vil alle fly levert før 26.1.2007 gå ut av Ryanair flåten.

Last edited:

Som forventet er NG orderen en top-up ordre før MAX er en reell kandidat (2017 og utover), mens siste NG leveres til Ryanair i starten av 2018:

http://www.flightglobal.com/news/articles/ryanair-expects-to-sign-737-max-deal-by-end-year-383630/
Ryanair expects to sign 737 Max deal by end-year

Spenstig med muligheter for nærmere 300 orders i løpet av et år, men fordeler vi leveransene utover perioden den er ment å gjelde for, fortsetter egentlig leveringene i det samme tempoet som vi har sett de siste årene; 30-40 fly i året.

Var jo egentlig helt som forventet :) Likevel skyter FR seg selv litt i foten ved å kjøpe så mange 373NG. Leveringene skulle økes opp til 60/mnd i 2018?

Var jo egentlig helt som forventet :) Likevel skyter FR seg selv litt i foten ved å kjøpe så mange 373NG. Leveringene skulle økes opp til 60/mnd i 2018?

Hvorfor skyter de seg selv i foten?
Regner du mener 737NG.

Regner du mener 737NG.
Jeg er helt enig i at de skyter seg selv i foten ved å kjøpe så mange av et fly som rett etter blir erstattet av en modell som bruker 17% mindre fuel.
Etter min mening har MoL &Co malt seg opp i et hjørne ved å klage i det vide og brede over Boeing og ikke vilet kjøpe noen nye fly, men nå hadde de vel ikke noe valg. Ville de bare hatt Max så hadde de nok havnet langt bak i køen og da hadde de eldste av dagens maskiner virkelig begynt å bli slitte og gamle. Ved denne storordren har de nesten kjøpt restopplaget av NG og sikkert forhandlet seg frem til tidligere levering av Max også.

Regner du mener 737NG.

woops.. 737NG ja ;)

Som Futura forklarer, så sitter de igjen med en en stor flåte som bruker med fuel enn den nye generasjonen. Ser ut som at de får levert NG til ca. 2 år etter at MAX har fått luft under vingene. Selv om jeg er enig i at de må dekke perioden mellom leveringsstart og nå, så synes jeg at bestillingen er meget stor. Som kjent bruker MAX minst 17% mindre drivstoff.

Og 200 fly er ikke få fly altså. Er jo mange flere enn SAS har pdd. Og leveringene begynner ikke før 2015. Dvs tre år uten ekspansjon. Virker som en overhastig beslutning da de innså at de var for sent. Denne bestillingen skulle ha kommet i fjor.

woops.. 737NG ja ;)

Som Futura forklarer, så sitter de igjen med en en stor flåte som bruker med fuel enn den nye generasjonen. Ser ut som at de får levert NG til ca. 2 år etter at MAX har fått luft under vingene. Selv om jeg er enig i at de må dekke perioden mellom leveringsstart og nå, så synes jeg at bestillingen er meget stor. Som kjent bruker MAX minst 17% mindre drivstoff.

Og 200 fly er ikke få fly altså. Er jo mange flere enn SAS har pdd. Og leveringene begynner ikke før 2015. Dvs tre år uten ekspansjon. Virker som en overhastig beslutning da de innså at de var for sent. Denne bestillingen skulle ha kommet i fjor.

For det første, MAX bruker ikke 17% mindre drivstoff. Den er kanskje planlagt å bruke 17% mindre enn et eller annet, men pr i dag er flyet kun på tegnebordet og vi vet ikke noe om reelt forbruk. Dette er tall som trolig er best case, for å lokke kjøpere av fly til å velge å fornye flåten med med MAX.

For det andre, drivstoffkostnader er ikke alt. Kapitalkostnader teller også. For alt vi vet kan de ha fått en såpass god deal at de kan selge videre fly med fortjeneste ved levering, eller selge eldre fly for samme pris de betaler for de nye som skal leveres.
Man kan si mye om FR, men at de er dårlige på flykjøp og flåteplanlegging har jeg ingen tro på.

woops.. 737NG ja ;)

Husk at man ikke bytter 305 fly over natta og at det vil være god økonomi i å erstatte en 2001 modell NG med en 2015 modell NG. Jeg er ganske overbevist om at vi vil se Ryanair farger på 737 MAX fra 2018, og da blir selvsagt den rullerende utskiftingen av de eldste NG'ene erstattet med MAX... Hvilket hjørne de har malt seg opp i med denne bestillingen sliter jeg litt med å se ;)

Ryanair skulle fulgt litt bedre med på forumet så hadde de ikke gjort alle de dårlige valgene hele tiden ;-)

Jeg legger meg helt flat, det var nok litt av FR-hatet inni meg som MÅTTE poste noe negativt :p Takk til 73H og Dag Viking for å ha pratet litt sunn fornuft i meg :)

Og hvorfor ikke slenge på en liten tilleggsordre?

http://www.flightglobal.com/news/articles/ryanair-expects-to-sign-737-max-deal-by-end-year-383630/

Irish low-cost carrier Ryanair expects to sign a deal by the end of this year or early next year for more than 100 Boeing 737 Max aircraft, on top of today's agreement for 175 737-800s.

O'Leary stands by his assessment of the 189-seat 737 Max 8, saying he still wishes the aircraft had an additional 10 seats.

He says he does not expect Boeing to add more seats as regulatory requirements prohibit removing the aircraft's two rear lavatories.

Back