• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair med ruter til Plovdiv (PDV)

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Lavprisselskapet Ryanair har nå startet sine første ruter til Plovdiv i Bulgaria. FR har snust på BG siden 2007, men først nå har det blitt virkelighet.

Forløpig har satsingen vært liten, med bare to ruter, til henholdsvis London-Stansted og Girona.

Lurer på hva slags pax Ryanair satser på i Bulgaria. Noe av problemet er vel at Ryanair er et ukjent selskap blant bulgarere flest, og siden Ryanair heller ikke reklamerer noe, og de heller ikke dukker opp på søkemotorer, så kan det bli vanskelig å tiltrekke seg pax fra Bulgaria og til Europa. Andre veien blir det nok ikke noe problem.

Men det blir nok flere ruter etterhvert, det kryr jo av bulgarere i hele Europa, og nå blir det enda flere når landet går inn i Schengen i år. Disse vil nok bidra godt til passasjertallene.

Ryanair var hvertfall ikke frekke nok til å kalle PDV for "Sofia (Plovdiv)"

Nå krysser jeg fingrene for rute til Rygge! :)

Last edited:
Re: Ryanair med ruter til PDV

Naa blokkerte heldigvis EU slik at Bulgaria (og Romania) ikke faar bli med i Schengen inntil videre sent i desember, kan vel hende at Ryanair regnet med at det skulle gaa i boks?

Naa blokkerte heldigvis EU slik at Bulgaria (og Romania) ikke faar bli med i Schengen inntil videre sent i desember, kan vel hende at Ryanair regnet med at det skulle gaa i boks?

Nåja, jeg tviler på at Bulgarias medlemskap i Schengen er en faktor Ryanair har tatt med når de bestemte seg for å starte opp derfra.

Ryanair har ønsket å fly dit siden 2007, men det er Plovdiv Airport, som faktisk har samme eiere som Sofia Airport, som har vært treige her.

Forøvrig er nok PDV innteressant, da PDV ligger mye mer sentralt iforhold til resten av landet enn SOF, og kan potensielt stjele mange pax.

Last edited:

Ja, chartertrafikken har jo tatt seg opp til Bulgaria, så bør jo kunne komme noen ruter dit. Sofia og Bucuresti står jo uten tilbud fra Norge. Kanskje flere som etter hvert oppdager disse landene, uten om chartermålene, slik som Boeing fan, reiseguru Jens A. Riisnæs og undertegnede har gjort for mange år siden... :cool:

På den annen side, det "eksotiske" med disse landene forsvinner jo med masseturismen. Og de engelske gjengene med utdrikningslag kan man godt være foruten.

Men det er da litt drøyt å kalle Plovdiv for Sofia, er jo et godt stykke mellom Bulgarias største og nest største by, tross alt.

Last edited:

Ja, chartertrafikken har jo tatt seg opp til Bulgaria, så bør jo kunne komme noen ruter dit. Sofia og Bucuresti står jo uten tilbud fra Norge. Kanskje flere som etter hvert oppdager disse landene, uten om chartermålene, slik som Boeing fan, reiseguru Jens A. Riisnæs og undertegnede har gjort for mange år siden... :cool:

På den annen side, det "eksotiske" med disse landene forsvinner jo med masseturismen. Og de engelske gjengene med utdrikningslag kan man godt være foruten.

Men det er da litt drøyt å kalle Plovdiv for Sofia, er jo et godt stykke mellom Bulgarias største og nest største by, tross alt.

Det er bare 15 mil mellom Sofia og PDV. Dette er jo i god gammle Ryanair ånd ;)

Mellom PDV og Sofia er det litt over to timer reisetid med både tog og buss og mange avganger. Sånn sett er det ikke så fryktelig avvikende fra Ryans europeiske geografiforståelse.

Sofia er en uendelig vakker by, og siden Bulgaria er et av Europas fattigste land, er prisene deretter - alt ligger derfor til rette for storbyturisme a la Ryanair.

Men heller ikke jeg unner Sofia besøk av disse engelske drikkelagene, som i tur og orden har forsuret livet i andre sentraleuropeiske byer. Skjønt - kanskje de møter litt motstand her. Da jeg selv for et par år siden frekventerte utelivet i Sofia, var det ikke vanskelig å få øye på lokale tyrenakker på utkikk etter bråk og en god slåsskamp

Boeing Fan skrev: Ryanair var hvertfall ikke frekke nok til å kalle PDV for "Sofia (Plovdiv)"

(Min utheving)

Boeing Fan skrev: Ryanair var hvertfall ikke frekke nok til å kalle PDV for "Sofia (Plovdiv)"

(Min utheving)

Javisst skrev han IKKE. Sånn går det når man leser med "Ryanair-brillene" på:)
beklager Boeing Fan.:old

Forøvrig støtter jeg alle de som liker Sofia. BILLIG og bra og noen flotte byer

Mellom PDV og Sofia er det litt over to timer reisetid med både tog og buss og mange avganger. Sånn sett er det ikke så fryktelig avvikende fra Ryans europeiske geografiforståelse.

Sofia er en uendelig vakker by, og siden Bulgaria er et av Europas fattigste land, er prisene deretter - alt ligger derfor til rette for storbyturisme a la Ryanair.

Men heller ikke jeg unner Sofia besøk av disse engelske drikkelagene, som i tur og orden har forsuret livet i andre sentraleuropeiske byer. Skjønt - kanskje de møter litt motstand her. Da jeg selv for et par år siden frekventerte utelivet i Sofia, var det ikke vanskelig å få øye på lokale tyrenakker på utkikk etter bråk og en god slåsskamp

Jeg var nedenfor denne jula, riktignok var jeg i Sliven, som ikke er et turiststed,og da var det politi på hvert gatehjørne hver eneste kveld, for å passe på at det ikke ble noe tull eller bråk, slik det har vært tidligere. Og nærvær fra politiet ser ut til å hjelpe, du tuller ikke med bulgarsk politi, for å si det slik :p

Men er man ute etter bråk, så får man det.

Ja, Sofia har ingen direkterute til Norge, dessverre. Men åpner Ryanair en rute fra Rygge til Plovdiv så skal jeg være fornøyd. En slik rute er nok ikke veldig usannsynlig vil jeg tro. :)

Last edited:
Jeg sjekket nettopp The Route Shop (http://www.therouteshop.com/sofia-airport/)

Plovdiv Airport har ikke egen profil, men jeg brukte Sofia Airports profil, og der ser det ut til at en rute til Norge eller Sverige er høyt opp på ønskelisten. En slik rute kan nok gå like bra, om ikke bedre, til PDV som til SOF.

The annual market potential between Sofia and Scandinavia is over 62,000 O&D passengers. For the last four years, the region recorded stable traffic growth by 20%. The increasing popularity of Bulgaria as a four-season tourist destination is only one of the drivers of this growth. Besides the direct route to Copenhagen opened in the Spring of 2010, Sofia Airport is looking for new services to Stockholm or Oslo.

Dette må da være noe for Ryanair!

Nå starter Ryanair ny rute fra Plovdiv til Bergamo (eller Milano, som Ryanair liker å kalle det) fra 7. mai. Med to ukentlige avganger, på tirsdager og lørdager.

FR4413 BGY-PDV 06:55-10:25 x2xxx6x - Boeing 737-800

FR4414 PDV-BGY 10:50-12:50 x2xxx6x - Boeing 737-800

Ryanair velger altså å gå ut i direkte konkurranse med Wizz Air, som flyr dagelige avganger mellom Bergamo og Sofia. I tillegg til Bulgaria Air og easyJet, som begge flyr fra Milano-Malpensa til Sofia. Skal bli spennende å se hvordan dette går.

Last edited:

Schengen eller non-Schengen er vel uviktig for FR? UK er jo non-Schengen.

Schengen eller non-Schengen er vel uviktig for FR? UK er jo non-Schengen.

Ja, men det var ikke poenget. Poenget var at dersom Bulgaria går inn i Schengen, vil det skape ett enda større trafikkgrunnlag for nye og eksiterende aktører.

Glemte selvfølgelig å nevne at den planlagte ruten som skulle starte i mars fra PDV til Girona er kansellert. Tipper det skyldes lave bookingtall.

Last edited:

Ja, men det var ikke poenget. Poenget var at dersom Bulgaria går inn i Schengen, vil det skape ett enda større trafikkgrunnlag for nye og eksiterende aktører.

Hvorfor? FR opererer jo nærmest ekslusivt inne in EØS-området, og da er det helt likegyldig om Bulgaria er i Schengen eller ikke, det er vel uansett ingen visumplikt. Og jeg tror neppe det er så mange europeere som ivrer etter å fly til Bulgaria men blir stoppet av tanken på passkontrollen.

Glemte selvfølgelig å nevne at den planlagte ruten som skulle starte i mars fra PDV til Girona er kansellert. Tipper det skyldes lave bookingtall.

Feil. Her har du svaret.

http://www.ryanair.com/en/news/ryan...ollapses-as-new-government-backtracks-on-deal

Ryanair’s Five Year Girona Extension Collapses as New Government Backtracks on Deal

18 ROUTES CUT, 1.7M PAX & OVER 1,000 JOBS LOST AT GIRONA

Ryanair, the world’s favourite airline, today (15th Feb) confirmed the cancelation of its five year extension agreement at Barcelona Girona Airport, which was originally announced in December 2010, as the new Government of Catalonia has refused to honour its agreement with Ryanair.

In December 2010 Ryanair and the Government of Catalonia reached agreement on a five year extension of its base operation at Girona Airport under which Ryanair agreed to base 11 aircraft at Girona, operate 64 routes and deliver 4m passengers p.a. which would sustain up to 4,000 jobs in and around Girona Airport. However, the new Government has refused to honour the agreement despite being consulted on it by the outgoing Government.

Ryanair will, from the end of February, reduce its Girona operations by five aircraft, close 18 (of 64) routes and reduce frequencies on 17 other routes, with the loss of over 100 weekly flights, which will see Ryanair’s Girona traffic fall from 4m to 2.3m p.a. with the loss of up to 1,700 local jobs. Ryanair regrets the failure of the new Catalonia Government to honour its five year extension agreement with Spain’s largest airline, at a time when it should be trying to grow jobs and tourism in Catalonia. Ryanair will now switch these five aircraft to lower cost airports elsewhere in Europe.

Speaking in Barcelona, Ryanair’s Michael Cawley said:

“Ryanair sincerely regrets that the new Government of Catalonia has failed to honour the recent five year extension of our base agreement at Girona Airport despite the fact that it was consulted on its detail by the outgoing Government. Sadly this will lead to significant traffic and job losses at Girona instead of 4m passengers and the 4,000 local jobs which would have been sustained had the Catalonia Government implemented the agreement which was concluded in December 2010.

Ryanair will now switch five aircraft from Girona with the loss of 18 routes, over 100 weekly flights, 1.7m passengers p.a. and 1,700 jobs to other airports elsewhere in Europe. It is a remarkable achievement by the new government to have caused such job and tourism losses within weeks of taking office. However, while this is a significant loss for Girona, Ryanair will continue to grow at other lower cost airports in Spain and elsewhere in Europe.”

Hvorfor? FR opererer jo nærmest ekslusivt inne in EØS-området, og da er det helt likegyldig om Bulgaria er i Schengen eller ikke, det er vel uansett ingen visumplikt. Og jeg tror neppe det er så mange europeere som ivrer etter å fly til Bulgaria men blir stoppet av tanken på passkontrollen.

Det var ikke det jeg mente. Dersom Bulgaria går inn i Schengen er det mange som tror arbeidsutvandringen fra landet kommer til å øke dramatisk, og disse arbeiderne vil genere ett enda større trafikkgrunnlag.

Feil. Her har du svaret.

Jeg ser det nå, at ruten blir kuttet skyldes reduksjoner fra Girona. Synd egentlig, at de ikke klarte å få på plass en avtale.

Da var det klart for den tredje destinasjonen fra Plovdiv, nemlig Hahn, eller Frankfurt, som Ryanair kaller det.

Plovdiv - "Frankfurt" skal flys 2x ukentlig fra 3.november, ikke akkurat en imponerende frekvens, og ruten overrasker også litt, blir spennende å se hvordan den går. Den går i direkte konkurranse med LH, som flyr SOF-FRA 3x dagelig, Bulgaria Air som flyr
SOF-FRA 1x dagelig og Wizz Air som flyr SOF - Hahn 2x ukentlig.

Håper fortsatt på en rute til Rygge fra neste vår!

Det var ikke det jeg mente. Dersom Bulgaria går inn i Schengen er det mange som tror arbeidsutvandringen fra landet kommer til å øke dramatisk, og disse arbeiderne vil genere ett enda større trafikkgrunnlag.

Jeg må si meg enig med Edricson her. Bulgaria er vel fortsatt EU-medlem, og Schengen eller ikke har vel ikke annet å si enn at man må gjennom en passkontroll, og er ikke knyttet opp mot arbeidstillatelse o.l. Er det mangel på pass som er problemstillingen, eller er det noe jeg misforstår?

Back