Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

FlyHi

ScanFlyer Crusty
Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Så er den gal igen med Ryanair. Selskabet bebudede tidligere i år, at man vil lukke ruten mellem Aarhus og Barcelona, fordi Ryanair er utilfreds med en ny regering.
Nu er Ryanair så blevet sur på lufthavnen i Alicante, fordi lufthavnen vil tvinge Ryanair til at bruge de såkaldte air bridges.

Og Ryanair skærer dybt. Antallet af fly med Alicante som base skæres ned med 80 procent fra 11 til to fly. Antallet af ruter beskæres fra 62 til 31, og de ugentlige afgange beskæres fra 600 til under 200.

http://www.tic.travel/news/05042011/ryanair-lukker-endnu-en-aarhus-rute
 
Re: Ryanair lukker AAR-rute og skærer ned i BLL

Noe som sier meg at politiske forhold teller mer enn passasjergrunnlag for GR?

BF:cool2
 
Re: Ryanair lukker AAR-rute og skærer ned i BLL

Er dette seriøst? Kanskje det er en sen aprilspøk? Hva er egentlig galt med å bruke Air Bridges?

Linken til til artikkelen fungerer forresten ikke.
 
Re: Ryanair lukker AAR-rute og skærer ned i BLL

Sorry, det er fremdeles utenfor min fattevne at det går ann å kutte så dramatisk pga krangel om hvor flyene skal parkere!!

Også Torp bliver lukket

Flott, da sitter vi igjen med 6 ruter på Torp fra november! Det var 23 ruter på det meste. Ikke lenge før Wizz Air blir største aktør på Torp. Norwegian er selvsagt fornøyde med å få Torp - Alicante for seg selv.
 
Re: Ryanair lukker AAR-rute og skærer ned i BLL

Det er gammelt nytt at lavprisselskaper ikke liker broer. Det gir lenger turnaround-tid, påstår de.

Når de i tillegg må betale for å bruke noe de egentlig ikke vil ha, i dette tilfellet 2 millioner euro, så reageres det. Og i dette tilfellet ganske kraftig.

Men pressemeldingen gir jo helt klart en åpning til lufthavneier i Alicante til å ombestemme seg.

Jeg lurer på hvor mange lufthavner Ryanair skal havne i uoverensstemmelse med før de snart ikke har noen steder å fly? I pressemeldingen listes opp en rekke økonomiske ulemper det vil medføre for lufthavnen i Alicante nå Ryanair reduserer. Men Alicante må da være en av de mest populære destinasjonene til Ryanair og sterkt bidra til inntektene til flyselskapet også, som de også sier nei takk til?
 
Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Den nye terminalen i Alicante er jo nettopp åpnet, så det kan være at endringene trer i kraft i forhold til ny terminal. Skulle ikke forundre meg om det er blitt en økning i pris også på andre fronter der nede i den forbindelse siden FR griner på nesa.

Men det åpner vel bare for at de kan etablere seg på Murcia flyplassen litt lenger sør, som også DY flyr på. Kan vel iallefall være et greit forhandlingskort å ha på hånden?

BF:cool2
 
Re: Ryanair lukker AAR-rute og skærer ned i BLL

Er dette seriøst? Kanskje det er en sen aprilspøk? Hva er egentlig galt med å bruke Air Bridges?

Saken er vel at Ryanair har utfellbare trapper i flyene sine, og trenger ikke/vil ikke betale for air bridges...
 
Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Barnslig av FR, men kanskje litt smidighet fra AENA kunne ha hjulpet litt i denne saken?

Uansett har DY og SK nå store muligheter til å kapre enda flere kunder på dette viktige markedet.
 
Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Her må jo SK og DY bare øke .
By By Fr
 
Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Barnslig av FR, men kanskje litt smidighet fra AENA kunne ha hjulpet litt i denne saken?

Ja - endnu et af mange eksempler på at Ryanair tror de skal have særbehandling ift. andre selskaber. Hvis lufthavnen i Alicante har lavet nye faciliteter, som gør pax-oplevelsen bedre (hvilket man må gå ud fra er tilfældet) - og de vilkår lufthavnen sætter for at benytte den er at man bruger bridge, så ser jeg ingen grund til at Ryanair skal kunne bestemme at de skal have særvilkår. De på må lige linie med alle andre betale det samme for at benytte lufthavnen og de faciliteter der nu hører med.

Hvis de ikke vil det, så må de (som de nu til dels har valgt) lade være med at benytte lufthavnen.

Om Ryanair vil flyve på Alicante eller ej må de fuldstændig selv om, men i vanlig stil er det jo altid alle andre der gør noget galt og ikke Ryanair...
 
Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Ja - endnu et af mange eksempler på at Ryanair tror de skal have særbehandling ift. andre selskaber. Hvis lufthavnen i Alicante har lavet nye faciliteter, som gør pax-oplevelsen bedre (hvilket man må gå ud fra er tilfældet) - og de vilkår lufthavnen sætter for at benytte den er at man bruger bridge, så ser jeg ingen grund til at Ryanair skal kunne bestemme at de skal have særvilkår.

Selvfølgelig - men hvor lurt er det egentlig å ikke lytte til den største kunden sin når man bygger ut en flyplass? Jeg tror nok CPH lytter til SAS når de har endringer på gang...
 
Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Tror det kan bli dyrt for Ryanair å bli stående med parkerte fly etter hvert.

Hvorfor er det så mye dyrere å bruke broer enn trapper egentlig (for selskaper som ikke har med egen trapp, vel og merke)?
 
Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Det hva skjer er enkelt.

Ryanair sitt flatevekst flater ut. Dermed flater ogsa den generelle veksten litt mer ut. Frem til arets slutt sa vil FR bare ta imot 13 nye 737-800. Noen av de gamle vil likevel bli returnert og finne seg nye operatörer.

Dermed er FR ut av dette doomed-to-grow situasjon. Tvert imot, sa begynner de na a re-allokere sine fly-ressurcer til de hubs og ruter hvor de tjener mest. Dette vil bety at over tid de flypriser hos FR vil stige.

Dette vil i konsekvens bety at den pressen som FR legger pa de flyplasser de flyr fra, vil enda öke. Rett og slett de vet at de har en positiv effekt for flyplassene. Og noen av disse flyplasser vil strekke seg veldig langt. Spör RYG sitt ledelse;) Hvem kommer dersom FR gar? I de fleste tilfeller er det ingen annen aktör. Dette vil skape en vist desperate situasjon iblant noen av de "eksotiske" FR flyplasser.

Selvsagt vil de rutene, som FR gir opp, tilby sjanser for den andre LCC konkurrenter. Dersom FR na legger ned ved AAR og BLL, sa kommer det vel först og fremst en Cimber til gode, som far litt mer luft under sine vinger og en litt forlenged levetid. Dette betyr likevel ikke at de far livets rett og en sunn ökonomi...
 
Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Hvorfor er det så mye dyrere å bruke broer enn trapper egentlig

En bro koster mer å bygge enn en trapp, og vedlikeholder er også høyere. Høyere kostnader = høyere priser
 
Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Ja - endnu et af mange eksempler på at Ryanair tror de skal have særbehandling ift. andre selskaber. Hvis lufthavnen i Alicante har lavet nye faciliteter, som gør pax-oplevelsen bedre (hvilket man må gå ud fra er tilfældet) - og de vilkår lufthavnen sætter for at benytte den er at man bruger bridge, så ser jeg ingen grund til at Ryanair skal kunne bestemme at de skal have særvilkår. De på må lige linie med alle andre betale det samme for at benytte lufthavnen og de faciliteter der nu hører med.

Hvis de ikke vil det, så må de (som de nu til dels har valgt) lade være med at benytte lufthavnen.

Om Ryanair vil flyve på Alicante eller ej må de fuldstændig selv om, men i vanlig stil er det jo altid alle andre der gør noget galt og ikke Ryanair...

Nuvel, din "egen" lufthavn åpnet vel GO ifjor, uten gangbroer, nettopp for å kunne tiltrekke seg lavpris segmentet. Antar at ALC har mulighet for remote parkering. Ingen flyplass kan basere seg på utelukkende å bruke gangbroer
 
Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

FR skal vel også passe på ikke at save den gren over de selv sidder på. Alicante er jo ikke den første lufthavn i Spanien som FR har problemer med..
FR må vel efterhånden sande, at de ikke allesteder kan presse lufthavnene rundt omkring i Europa til at give dem særbehandling.
Nu er jeg ikke bekendt med forholdene i ALC, men hvis ind og udgange er således placeret, at psgr skal ud på en længere vandretur til og fra fly, og hvis de skal krydse trafikveje med krydsende biltrafik, ja så kan godt forstå at ALC forlanger parkering ved terminalen og brug af jetbridges. også hvis muligheden for bustransport til og fra fly ikke er en mulighed.
For AAR og BLL er det naturligvis et tab, men der er andre selskaber der kan tage over. Air Berlin, Norwegian, EasyJet og måske Cimber og Wizz Air
FR skal vel også passe på at de ikke presser citronen alt for meget...De har jo trods alt en større flok fly der skal beskæftiges....Nytter jo ikke noget bare at sætte dem på jorden. Om de er leaset eller ejet, ja de skal jo stadig betales..
Det bliver spændende at følge med i om andre lufthavne i Spanien og til dels Frankrig vil følge ALC exemplet...det kan jo hurtigt ende med at FR udelukkende flyver i det østlige Europa...
Hilsen
Ole
 
Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

FR fornekter seg ikke;) Forøvrig så jeg FR parkert ved broer både på Tenerife og Las Palmas i helgen......
 
Back
Top