Ryanair leter etter en ny base i Skandinavia

Utenkelig? Ja, den tanken er ganske dryg...
Spesiellt fordi det ikke er mer plass på Rygge enn det er på Torp, det er mindre (skal man tro AIP).

I følge kartet på AIP er det syv stands foran terminalen på Rygge.

Torp har ellve , hvorav syv kan brukes på utland....

Det er allikevel en forskjell her: På rygge står det ikke så mange fly på disse plassene, mens på Torp kjører man nesten på full kapasitet allerede. En base på Torp tilsier at både terminal og oppstillingsplasser må utbygges. Eventuelt å flytte hele greiene over på andre siden av rullebanen.

En del flyplasser i verden har LCC terminal om dagen. Har nevnt dette tidligere.

OSL har jo en slik neste klar allerede tvers over rullebanen, den gamle terminalen. Hvorfor ikke få mer inntekt ved å fikse opp og tilby den ?
Da kan FR komme til OSL !!:rolleyes:

En del flyplasser i verden har LCC terminal om dagen. Har nevnt dette tidligere.

OSL har jo en slik neste klar allerede tvers over rullebanen, den gamle terminalen. Hvorfor ikke få mer inntekt ved å fikse opp og tilby den ?

Den brukes idag som GA terminal, hvilket da vil si man må bygge ny. Og jeg ser det som er fordel å slippe FR på OSL

Det er allikevel en forskjell her: På rygge står det ikke så mange fly på disse plassene, mens på Torp kjører man nesten på full kapasitet allerede.

Joda, men hadde Ryanair flyttet til Rygge, så hadde kapasiteten der vært sprengt, med ventelister for å få parkert flyene... :D

Da FR for noen år siden var i dialog med OSL var det ikke bare avgiftsnivået som var galt, også potensielt lange taxeavstander.

Tror neppe MoL satser på OSL gitt ^_^

Da FR for noen år siden var i dialog med OSL var det ikke bare avgiftsnivået som var galt, også potensielt lange taxeavstander.
Også kortere å fly til "Oslo Syd" enn "Oslo Nord" så MOL sparer vel noen kroner/pund/euro i fuel der også.

Man skal vel ikke utelukke at snart må FR gå inn på større flyplasser. Mindre "jorder" rundt i Europa blir vel snart oppbrukt ?

Men litt seriøst, undrer på hvor mye på gjennomsnitt en pax må betale mer i avgifter etc på OSL enn for eks TRF ?

Med andre ord med en "OSL-tax" vil de fortsatt være konkurransedyktige på pris ??

Det er allikevel en forskjell her: På rygge står det ikke så mange fly på disse plassene, mens på Torp kjører man nesten på full kapasitet allerede. En base på Torp tilsier at både terminal og oppstillingsplasser må utbygges. Eventuelt å flytte hele greiene over på andre siden av rullebanen.

Hvor mange maskiner har WF på nattstopp nå? I tillegg kommer KLM's AMS maskin.

Men litt seriøst, undrer på hvor mye på gjennomsnitt en pax må betale mer i avgifter etc på OSL enn for eks TRF ?
Hvem betaler regningene til Ryanair i Sandefjord..?

RYG hadde vært perfekt for Ryanair, grei beliggenhet og enorm overkapasitet.

Som Kenneth skriver, da flytter man jo bare problemet til RYG... Dessuten har FR fått bygd seg opp et brukbart lokalmarked fra TRF også, det forsvinner fort vekk ved en eventuell flytting. Fra OSL er dessuten konkurransen veldig mye større, og da kan det være fornuftig å melke det markedet de gjør nå.

Skjønner ikke spørsmålet ditt..... Men, Ryanair betaler da regningene sine selv de.

SVETHO

De gjør det, eller gjør de ikke det ?
Det er vel til synvende og sist PAX som betaler regningene

Er det slik at de kaffekoppene jeg drikke på Kaffen på Torp , og de pax som f.eks reiser meg andre selskap fra TRF subsidierer FR ?

Jeg må innrømme at jeg var hakket mer konspiratorisk der jeg siktet til kommune og fylkeskommune. Enten FR betaler regninger selv med subsidier eller regningene sendes andre - er det vel liten tvil om at Sandefjord Kommune og Vestfold Fylkeskommune har gjort mye - og vil gjøre mye - for å beholde Ryanair hos seg.

Jeg synes for eksempel det er interessant at det skal ha vært handlingkostnader som gjorde at de ikke etablerte seg i CPH - er Widerøe virkelig så mye billigere enn Novia?:question:

EDIT: Ang. GH-kostander i CPH og Novia, se linken: http://standby.dk/news/19297

Last edited:
Helt direkte har Ryanair gjort at flere hundre mennesker i Sandefjord har fått en trygg og god arbeidsplass. I tillegg genererer selskapet en stor mengde arbeidsplasser inndirekte. Mange tror nok at det er nesten bare nordmenn som reiser til utlandet og hjem igjen fra Torp. Men for oss som jobber der, ser vi at det kommer italienere, tyskere, spanjoler og andre i strie strømmer til Norge med Ryanair. Det ville være oppsiktsvekkende om ikke en kommune var interessert i at dette skulle fortsette. Hva de gjør, eller om de gjøre noe vet jeg ingen ting om. Men at de er interessert i å ha Ryanair å Torp er det ingen tvil om. Det vil også vi som jobber der, og de som bor i nærområdet og som benytter oss av tilbudet.

Om kaffen vi drikker på Torp er med på å subsidiere Ryanair synes jeg er en latterlig påstand. Hvilket grunnlag har du for å si noe slikt? Hvor mye av hver kaffekopp tror du går til å subsidiere Ryanair? Hvor mye mer koster kaffen på Torp enn på Gardermoen?

Jeg (av alle) savner faktisk litt mer konstuktiv kritikk og saklighet når Ryanair diskuteres. Les hele tråden fra starten av, og se hvor mye skit og usakligheter som slenges ut!

For all del. Jeg mener bare at det er andre interessenter enn Ryanair og flyplassene alene hva en eventuell base angår - og trakk da frem at kommune og fylke naturligvis setter stor pris på turismen FRs ruter fører med seg - og helt klart vil ha en finger - eller kanskje en hel hånd - med i spillet om hvor man skulle etablere en eventuell base.

Av kaffen du drikker på Gardermoen er det vel rent praktisk en omsetningsbasert husleie innregnet - og denne andelen av kaffekoppen blir vel sendt til en eller annen liten distrikstsflyplass. I tillegg får jo flyselskapene oppstartsstøtte i inntil tre år - der FR vel i praksis krever en generell støtte i form av lavere avgifter på fast basis.

Og for all del, kudos til kommune og co. for å sikre arbeidsplasser etc - det er det liten tvil om.

Jeg (av alle) savner faktisk litt mer konstuktiv kritikk og saklighet når Ryanair diskuteres. Les hele tråden fra starten av, og se hvor mye skit og usakligheter som slenges ut!

Ja.. tenk om man hadde drevet sånn hver gang SAS kom på banen ;)

hehe, ja tenk det! Jeg er en av de som åpent sier at SAS ikke imponerer meg, men føler allikevel at jeg kommer med saklige begrunnelser for det.

En ting jeg virkelig ikke forstår, er hvorfor det er helt greit å sponse 80% (minst) av Norges flyplasser når en drikker kaffe på OSL (eller BGO for den saks skyld), mens det er fullstendig bak mål hvis en (eventuelt) sponser med Ryanair med noen øre hvis en drikker kaffe på TRF.

Back