Ryanair lanserer Rygge - Newcastle

Wig-wag

ScanFlyer Gold
Medlem
I dag lanserer Ryanair enda en ny rute fra Rygge, nå til Newcastle.

(Jeg håper dette ikke har vært oppe før, jeg har ihvertfall ikke sett det.)

Starter 19. mai og skal gå tre ganger i uken.

Dette ifølge RYGs webside:

http://www.ryg.no/sak/000074.asp

Ruter til Nord-England har generelt vært problematiske fra Norge, men en Newcasle-rute fra Rygge kan kanskje fungere ved siden av Oslo-Manchester (SAS) og Torp-Liverpool (Ryanair). Fint for fotballfansen!

- Vi vet nesten ikke hva vi skal gjøre, hver gang vi etablerer en ny rute går bookingtallene opp i taket og den eneste måten å håndtere denne enorme etterspørselen fra Oslo Rygge er å tilby flere ruter og høyere frekvenser.

Er det virkelig så bra? Imponerende vekst fra Rygge, må jeg si. Antallet utenlandsdestinasjoner er vel det høyeste i Norge etter Gardermoen.

Meget gledelig. Mange savnet denne ruten etter at Braathens la den ned tidlig på 2000 tallet engang.. Newcastle er verdt et besøk for de som ikke har vært der, kort vei med tog fra flyplassen og inn til sentrum.

Det var jo en mediajippo med å velge en pubekspert for Newcastle/Gateshead i fjor. Noen som hørte noe mer om det?

Er vel ikke lenge før det kommer to basefly til, altså 5 tilsammen!
Fortsetter dette er det ikke lenge før terminalen må bygges ut, som heldighvis var tenkt på før de bygget. ( trenger bare å kle vegger på P-huset inntil dagens terminal og vips så har man en utvidelse)

Med fare for å spore av litt...

Nå er det på tide vi får et nettverkselskap til Rygge, gjerne til København eller Amsterdam.

Ryanair er ikke noe å vurdere om man skal videre ut i verden. Jeg ønsker meg sterkt KLM til Rygge.

Rygge har hatt et nettverksselskap, til København.

Ja, vi hadde jo Widerøe, men dessverre ble den lagt ned. Jeg har stor tro på at denne ruten ville ha lykkes mer nå som Ryanair er på banen, og gjort flyplassen mer attraktiv. Det er vel grunnen til at Torp også går så bra, enn så lenge..

Med fare for å spore av litt...

Nå er det på tide vi får et nettverkselskap til Rygge, gjerne til København eller Amsterdam.

Ryanair er ikke noe å vurdere om man skal videre ut i verden. Jeg ønsker meg sterkt KLM til Rygge.
Tror nok Rygge ligger altfor "nær" OSL til at KLM kommer til å begynne å fly dit..

Helt enig med at Rygge kan få problemer med at den ligger alt for "nær" oslo som du skriver. men med "nær" så er det like langt unna Oslo som Gardermoen om man kjører bil. Tror mer at Gardermoen er ett bedre alternativ for ett nettverkselskap.
Men tror nok det kommer en gang.

Widerøe hadde jo en avgangstid som var helt håpløs . 11 eller noe sånt var det vel. i tilegg ikke spesielt billig.

Tror nok Rygge ligger altfor "nær" OSL til at KLM kommer til å begynne å fly dit..

Helt klart, og særlig nå når KLM vel merker på belegget konkurransen fra både den ene og den andre direkteruten ut fra OSL.

Ellers er Newcastle en spennende destinasjon jeg håper de får til, men jeg må si jeg tviler. Jeg kan ikke helt se trafikkgrunnlaget. Ja de har en fantastisk fotballstadion med god stemning, dog ikke noe stort lag rent sportslig. Men laget har jo knapt supportere i Norge (strengt tatt:)) og bortsett fra litt turisme begge veier kan jeg ikke se at de skal klare det fra Rygge når de måtte legge ned fra Torp. Men artig er det med Newcastle.

Last edited:

Ikke bare det, men selskapet trafikkerer jo allerede TRF. For et nettverksselskap må du ha rimelig gode tall på rutene for å kunne fly ut av hele Oslo-triangelet.

Det har gått ruter fra Oslo til Newcastle i flere perioder helt fra midten av 1980-tallet da Dan-Air fløy med BAC 1-11. Ruta gikk Manchester-Newcastle-Oslo. Braathens fløy også så sent som i 1998 fra FBU. Jeg jobbet i Middelsborough på den tida og det var ganske mange jobbreisende på den tida.

Så ikke denne komme - og hadde vel egentlig forventet at Newcastle ville blitt en Norwegian destinasjon fra OSL først.

Back