Ryanair kutter i Spania

Så ett eller annet sted at de var iferd med å kutte hardt på Kanariholmene også ..
 
Ja gud forby at FR skal måtte konkurrere¨på like vilkaår med andre selskaper...

Nå står det vel ingenting i artikkelen om at det bare er FR som må betale økte avgifter og har hatt et konkuransefortrinn tidligere. Virker mer som om de følger sin egen politikk, syns avgiftene er for høye og og tar konsekvensene av det og trekker seg ut med endel ruter.
 
Erfaringsmessig sett så er vel FR flinkeste eleven i klassen til å forhandle seg til litt andre vilkår enn andre selskaper. Mulig jeg tar feil, isåfall så legger jeg meg flat.
 
Erfaringsmessig sett så er vel FR flinkeste eleven i klassen til å forhandle seg til litt andre vilkår enn andre selskaper. Mulig jeg tar feil, isåfall så legger jeg meg flat.

Slett ikke sikkert du tar feil. Kan bare ikke se at det står nevnt noe om det i artikkelen. Kanskje FR trekker ruter for så på nytt å gå til forhandlingsbordet?
 
Erfaringsmessig sett så er vel FR flinkeste eleven i klassen til å forhandle seg til litt andre vilkår enn andre selskaper. Mulig jeg tar feil, isåfall så legger jeg meg flat.

Slett ikke sikkert du tar feil. Kan bare ikke se at det står nevnt noe om det i artikkelen. Kanskje FR trekker ruter for så på nytt å gå til forhandlingsbordet?

FR får nok neppe spesialpris på flyskatt. De kan nok klare å forhandle seg til bedre pris på landingsavgifter o.l., men ikke skatter.

Det er vel forøvrig ikke veldig vanskelig å tro at en slik økning i skattene slår spesielt hardt ut for selskaper som i stor grad satser på prissensitive kunder, og at man derfor kutter proaktivt. At det er et mulig element av "lobbyvirksomhet" er nok klart, på samme måte som mange andre flyselskaper driver med lobbyvirksomhet mot myndighetene i forhold til aspekter de føler er viktige for dem.
 
Det var selvfølgelig landingsavgifter ol. jeg mente. Sikkert dumt å nevne det når artikelen ikke tar utgangspunkt i det....
 
Det var selvfølgelig landingsavgifter ol. jeg mente. Sikkert dumt å nevne det når artikelen ikke tar utgangspunkt i det....

Nei, og derfor var nok ikke din første kommentar om "like vilkår" spesielt relevant i akkurat denne sammenhengen (selv om det dreier seg om FR)...;)
 
Er alle kuttene reelle kutt fra vinterprogrammet eller er dert også noen kutt som er naturlig som følge av at det er vintersesong og pleier å gjøres hvert år? Kunne ikke helt finne ut av det.
 
Tipper dette er vanlig villedning alla O'leary... Markedet i spania er ikke det det en gang var gitt den økonomiske situasjonen i landet. Han fyller nok ikke flyene like godt som før og har lavere inntjening i Spania og bruker dette som en unnskyldning for å flytte skylden og fokus i hvorfor de velger å kutte...

Appropo skatter, betaler FR svært lite av dette gitt den gunstige beskatningen i Irland.
Alt annet er å annse som avgifter, flyplass avgifter, overflyingsavgifter etc. Her kan de forhandle. Den vanlige "FR dealen" med andel av omsetning på taxfree og parkering. Flott.. da subsidierer SAS, Widerøe og Norwegian kunder Ryanair, mens KT gjør ingenting...
Noen steder blir også Ryanair betalt for å lande...

Vi får håpe dette er starten på noe positivt... Ryanair kan jo ikke holde eller gjøre alvor av denne trusselen mange nok ganger. Da er det til slutt ikke noe selskap igjen..
 
Er ikke dette helt greit? At et selskap som ikke orker å betale det andre selskaper må ut med i obligatoriske skatter og avgifter bare trekker seg tilbake...Er ikke det helt greit?

Ut over det som er omtalt ovenfor, har de varslet at de vurderer å trekke seg ut av Rygge fordi Skatt Øst har fått snusen i at ca 30 av deres piloter der ikke betaler skatter og avgifter til Norge, og dermed ønsker å undersøke dette nærmere. MOL svarer da at dette har ikke norske myndigheter noe med, og om Skatt Øst får gjennomslag for dette, må enten pilotene ned i lønn (!!), eller de vil redusere ev. avvikle trafikken fra Rygge! (fritt sitert MOL i Finansavisen og E24.no)

I ovennevnte tilfellet gjelder det hovedsaklig flygninger inn og ut fra Madrid og Barcelona, men også til andre destinasjoner.

Nå er jo for så vidt dette det samme som Norwegian har gjort med sine baser i Helsinki og Malaga, så undres på når det blir litt mer støy rundt dette? (Pilotene er kontraktsansatte, uten sosiale rettigheter, og bruttolønn = nettolønn).

Tally-Ho
 
Hvis jeg sier at også easyJet er på full fart ut av Spania, det er rykter om at AENA skal legge ned 25 flyplasser som har mindre enn 100 000 årlige passasjerer og passasjertallene på mange av de øvrige flyplassene er i sterk nedgang - er det ikke mer enn naturlig at også de kutter til Spania. Men MOL lar ikke en egentlig negativ nyhet komme uten å utnytte det med et spark til AENA.
 
Er ikke dette helt greit? At et selskap som ikke orker å betale det andre selskaper må ut med i obligatoriske skatter og avgifter bare trekker seg tilbake...Er ikke det helt greit?

Ja, det er helt greit. Det er forøvrig ikke snakk om å ikke ville betale de samme skatter som andre selskaper, men at man mener at dette vil gjøre trafikken til/fra Spania mindre lønnsom for FR. Det er en gang slik at når man ilegger økte skatter så veltes veldig sjelden all denne skatten over på kundene og økte priser gjør at færre reiser (en sammenheng de fleste vil være enige i - kanskje bortsett fra enkelte her på forumet), slik at en marginalt lønnsom operasjon kan bli ulønnsom (eller mindre lønnsom enn alternativene). Det FR sier er følgende (fra artikkelen): "Ryanair er kritiske til den spanske regjeringens beslutning om å doble flyskattene i både Madrid og Barcelona. Dessverre vil dette føre til alvorlige trafikk-, turisme- og jobbkutt denne vinteren, heter det i en uttalelse fra Ryanairs leder, Michael O'Leary." Dette har altså ingenting med at FR ikke vil betale de skattene som alle andre må betale.

Ut over det som er omtalt ovenfor, har de varslet at de vurderer å trekke seg ut av Rygge fordi Skatt Øst har fått snusen i at ca 30 av deres piloter der ikke betaler skatter og avgifter til Norge, og dermed ønsker å undersøke dette nærmere. MOL svarer da at dette har ikke norske myndigheter noe med, og om Skatt Øst får gjennomslag for dette, må enten pilotene ned i lønn (!!), eller de vil redusere ev. avvikle trafikken fra Rygge! (fritt sitert MOL i Finansavisen og E24.no)

Dette er vel også helt greit. Hvis det rent faktisk ikke er lovlig så skal det naturligvis påtales. Enn så lenge så avventer vi vel å konkludere i denne saken?

Nå er jo for så vidt dette det samme som Norwegian har gjort med sine baser i Helsinki og Malaga, så undres på når det blir litt mer støy rundt dette? (Pilotene er kontraktsansatte, uten sosiale rettigheter, og bruttolønn = nettolønn).

Nå er dette en annen diskusjon, men det kommer jo opp hver gang det er snakk om endringer i rutetilbud for FR eller DY. At man har noen råtne epler i kurven som velger å ikke betale skatt i henhold til eksisterende regelverk betyr vel ikke at alle er råtne, eller mener Tally-Ho at piloter er så råtne og egosentrerte at de velger å ikke følge reglene (som gjelder for de og alle andre) dersom de har mulighet til det? Jeg har vanskelig for å tro at dette er et større problem blant piloter enn blant andre selvstendig næringsdrivende, som jevnt over faktisk betaler skatt selv om de har større mulighet enn vanlige lønnsmottakere til å unndra inntekt fra beskatning.
 
Last edited:
Ja, og den gunstige beskatningen er Ryanairs skyld?

Vi har vel hatt noen debattanter som synes å mene at den irske regjeringen er i lomma på MOL og FR i forhold til mange aspekter ved forretningslivet, så man skal ikke forundre seg over at kanskje skattesystemet også er et resultat av MOLs innflytelse...:rolleyes:
 
Samt må det påpekes at 2+2 fortsatt er lik = 4. Penger når du jobber i det private næringsliv så er det penger man skal tjene. Man trekker ut firma så fort det er objekter vi ikke kan tjene penger på. Samt i Norge er det greit å påpeke at mange jobber i "staten" når vi tar en tur ut på mange flyplassene våres og mange ansatte har rimelig nedlatende holdninger over de som velger FR eller lignende selskaper.....Men uansett go flytur!
 
Ja, og den gunstige beskatningen er Ryanairs skyld?



Vidar

Sa jeg det?

Men, off topic, du burde jo egentlig som nordmann være kritisk til skattesystemet i Irland. Ønsker du at landet skal gå dårligere enn det gjør i dag? Så Norske skattepenger må gå til IMF og videre inn i sluket i Irland, mens FR har et resultat på 3,8 milliarder i 2011 og betaler av det ca 70mill i skatt, og så betaler de ut 3,7 milliarder til noen få eiere... jeg er ingen ekstrem sosialist, men denne formen for kapitalisme er ingen i denne verden tjent med! Hvertfall ikke flertallet...
 
Men, off topic, du burde jo egentlig som nordmann være kritisk til skattesystemet i Irland. Ønsker du at landet skal gå dårligere enn det gjør i dag? Så Norske skattepenger må gå til IMF og videre inn i sluket i Irland, mens FR har et resultat på 3,8 milliarder i 2011 og betaler av det ca 70mill i skatt, og så betaler de ut 3,7 milliarder til noen få eiere... jeg er ingen ekstrem sosialist, men denne formen for kapitalisme er ingen i denne verden tjent med! Hvertfall ikke flertallet...

Dette er veldig off topic, og også en usedvanlig forenklet beskrivelse av hva som er virkeligheten. Når det gjelder skattepolitikk så er dette det enkelte lands ansvar, og selv ikke EU legger seg nevneverdig opp i hva de enkelte land gjør i forhold til utformingen av skattepolitikken (så lenge de holder seg til retningslinjene for Euro-samarbeidet - gitt at de er part der). Om du sjekker litt rundt så vil du se at veldig mange land i Europa sliter med de offentlige finansene, og ikke bare land med så gunstige skatteordninger som Irland.

Hva som er skattebyrden til FR vet jeg ikke og har heller ikke sjekket.
 
Back
Top