• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair krevde 8000 for overvekt

Jeg er også enige i at de fleste bør lese betingelsene, og således ikke har noe å klage over når de plutselig oppdager at 15 / 20kg er maksvekten. På den annen side så begynner 3 kolli på totalt 15kg, og ikke minst 8 på totalt 20kg å bli så ulogisk at det grenser mot det direkte villedene.

Når man også må kunne betrakte flyselskapet som den profesjonelle part mener jeg de har et klart annsvar til å TYDELIG påpeke slikt ovenfor kundene når de bestiller mer enn et kolli bagasje. Særlig også tatt i betraktning at disse prisene (Ryanair) er såpass høye at en kunde kunne forvente å få mere vekt inkludert.

Ryanair sin hjemmeside er oversiktelig nok og gebyrene er listet opp i det uendelige. Så når man bestiller en bilett hos de skjønner jo man fort at det er gebyr for absolutt alt. Jeg fikk også en ekstra e-post før avreise fra Ryanair der bagasjereglene var spesifisert enda en gang.

Og har ikke snart alle fått med seg at Ryanair er gebyrversting og ikke helt som alle andre flyselskap? ;)

Men man må bare sjekke bagasjereglene før man skal ut å fly, og bruke badevekta hjemme og gjerne dobbeltsjekke vekten på flyplassen også og event. pakke om til håndbagasje etc.

20 kg innsjekket bagasje er for meg utrolig mye. Norge er jo et av verdends dyreste land så det er oftest smart å reise med minst mulig ut, og heller kjøpe det man trenger i landet man kommer til hvis tid. Alltids kult å kjøpe noen nye klær etc. og andre ting som er vesentlig billigere i utlandet. Sist jeg dro til Praha hadde jeg 4 kg ut og 21 kg sjekket inn og godt over 20 kg håndbagasje hjem (kanskje 30 ;)). Så over 40 kg totalt + taxfree synes jeg var vanvittig mye! Samboern og meg fikk nesten med oss 100 kg... uten ekstra kostnad :)

Ryanair sin hjemmeside er oversiktelig nok og gebyrene er listet opp i det uendelige. Så når man bestiller en bilett hos de skjønner jo man fort at det er gebyr for absolutt alt. Jeg fikk også en ekstra e-post før avreise fra Ryanair der bagasjereglene var spesifisert enda en gang.

Og har ikke snart alle fått med seg at Ryanair er gebyrversting og ikke helt som alle andre flyselskap? ;)

Men man må bare sjekke bagasjereglene før man skal ut å fly, og bruke badevekta hjemme og gjerne dobbeltsjekke vekten på flyplassen også og event. pakke om til håndbagasje etc.

20 kg innsjekket bagasje er for meg utrolig mye. Norge er jo et av verdends dyreste land så det er oftest smart å reise med minst mulig ut, og heller kjøpe det man trenger i landet man kommer til hvis tid. Alltids kult å kjøpe noen nye klær etc. og andre ting som er vesentlig billigere i utlandet. Sist jeg dro til Praha hadde jeg 4 kg ut og 21 kg sjekket inn og godt over 20 kg håndbagasje hjem (kanskje 30 ;)). Så over 40 kg totalt + taxfree synes jeg var vanvittig mye! Samboern og meg fikk nesten med oss 100 kg... uten ekstra kostnad :)

Greit nok, men av og til skal man flytte eller være lenge borte. Endel klær vil man jo uansett gjerne ha med seg når man er borte en uke eller flere. Ryanairs regler er veldig ulogiske, det er ikke så merkelig at mange misforstår. Det er ok å reise med Ryanair om man ikke har bagasje og billetten er grisebillig, ellers dropper jeg dem.

Greit nok, men av og til skal man flytte eller være lenge borte. .

Posten???

Jeg sendte 15 kilo stein hjem fra Island i sommer - delvis for å slippe overvekt på flyet, siden det ble ti kilo stein til i sekken resten av turen, delvis for å slippe å dra på dem.

Litt OT, men...

Isbamse: Og hvordan var prisen på det i forhold til overvekt? Antar at det var billigere enn å betale overvekt, siden du gjorde det på den måten.

På en av mine flyttestrabaser fra USA viste det seg at overvekt var rimeligere enn post (med mindre man kunne vente to måneder på post sjøveien).

Har sendt pakke med posten i.f.m. flytting til både Sveits og Nederland. Tror en pakke på 10 kg koster ca. 300,-. Men da blir den også levert på døra, og man slipper å dra med seg all baggasjen fra flyplassen over i buss o.l. (noe som er kjipt om man flytter aleine ;))

Det ryktes også om at FR nå skal innkreve gebyr for å sende ut bestillingsbekreftelse pr. mail til kundene. Dette for å dekke inn kostnader i forbindelse med dataserver etc.

Så da er det bare og ta kulepennen fatt og notere ned den viktigste info.

Det ryktes også om at FR nå skal innkreve gebyr for å sende ut bestillingsbekreftelse pr. mail til kundene. Dette for å dekke inn kostnader i forbindelse med dataserver etc. (...)

Hvis det skulle være tilfelle er de etter alt å dømme de første i verden til å gjøre det. Det er folk her som vet utrolig mye mer enn meg om å drive servere, men kostnaden for å sende en mail regnes for å være uhyre lav.

Det er ingen som tvinger noen til å fly Ryanair. Selv konkluderer jeg med at det reelt sett ikke er stort dyrere å fly f.eks. SAS, og mye mindre irriterende, så da sier jeg som den sjarmerende revisoren: "Get lost!".

Enig i at det er lite logisk å sjekke inn 3 kolli på til sammen 15 kilo. Det er heller ingen som gjør det. Men reglene er ihvertfall der, og vilkårene står det ganske klare spør du meg.

Jo, reglene står der et par steder. Men det er så fullstendig ulogisk og usansynlig at du ikke kan ta med mer en 15 kg selv om du betaler for 2 eller 3 kofferter!
Jeg leste først saken i Aftenposten og trodde først jeg leste feil, leste en gang til og antok da at de hadde skrevet feil. Så gikk jeg inn på Ryanair.com og måtte forbauset konstatere at det stemmer. Men det henger ikke på greip å måtte betale 400 kroner for å kunne ta med 2 ekstra kolli uten at det skjer noe med den totale vekta.
Men ut over det syns jeg ikke 15 Euro/kg overvekt er så gærlig.

Det blir litt naivt å tro at man kan bruke Ryanair som flyttebyrå da. Det syns nå jeg.

Det betyr ikke at jeg støtter Ryanair i en mildt komisk bagasjepolitikk. Men det står oppført, og man bør ane ugler i mosen når det er en aktør som Ryanair.

Da jeg fløy med SAS innenlands i mai, veide visst baggajen min 28 kg :eek:
Jeg fikk gå for denne gang sa han i skranken

Kunne blitt noen hundrelapper ekstra!
Har ingen erfaringer med FR, men har hørt litt av noen jeg kjenner om
et par turer som ble litt dyrere enn forventet
(et kamerastativ som tilfeldig kom med uteom baggasjen kom på 601 kr ekstra)

Virker nesten som om man må reise baggasjefritt om man skal få utnytte FR
billigst mulig :p

Virker nesten som om man må reise baggasjefritt om man skal få utnytte FR
billigst mulig :p

Men det sier jo MO'L også rett ut at er målet hans...

FR vil snyte kundene sine hvis de kan, men brent barn etc...:så lenge man vet om det er det jo bare å la være å fly med dem...

Litt OT, men...

Isbamse: Og hvordan var prisen på det i forhold til overvekt? Antar at det var billigere enn å betale overvekt, siden du gjorde det på den måten.

Regnet ikke nøye på det, men antar at det ble en del billigere, siden jeg ellers ville stilt med 20 kg overvekt. Sekken bikket litt over selv med det som var med (men slapp unna). Dessuten er det greit å slippe å håndtere et ekstra kolli, men få det sendt i posten (rett til jobben, får den på døra der).

Er ikke akkurat uenig i at man skulle lest reglene nøye på forhånd, men likevel. Dette er selvsagt KUN noe Ryanair spekulerer i for å kunne loppe uvitende passasjerer. Det er fullstendig ulogisk å skulle sjekke inn 3 kofferter som er på 5 kg hver - hva får du oppi dem...? :rolleyes:

Kjøpte en ny koffert her om dagen, 67cm høy, type 4-hjuls Titan. Den veier tom 4,2 kg....:lol:

Hvis du vil sjekke en hard shell sminkebag-greie veier jo ikke den så mye, selv med innhold.

Mener å huske at da jeg reise Easyjet i fjor - at de hadde lignende opplegg - dog med tyve kilo. airbaltic har også tilsvarende. Det er det normale hva angår LCC, logisk eller ikke. Og med flyttelass bør du virkelig lese reglene nøye...

Det blir litt naivt å tro at man kan bruke Ryanair som flyttebyrå da. Det syns nå jeg.

Det betyr ikke at jeg støtter Ryanair i en mildt komisk bagasjepolitikk. Men det står oppført, og man bør ane ugler i mosen når det er en aktør som Ryanair.

Det er jo litt rart at man ikke kan kjøpe seg til mer vekt på forånd. Hun saken gjaldt her var student, da leier man jo ofte bare et møblert rom og har ikke med seg annet enn noen kofferter med klær. Det har jeg gjort mange ganger, men dog aldri med Ryanair. Hun forsøker nok ikke selskapet med mye bagasje senere.

Hvis du vil sjekke en hard shell sminkebag-greie veier jo ikke den så mye, selv med innhold.

Mener å huske at da jeg reise Easyjet i fjor - at de hadde lignende opplegg - dog med tyve kilo. airbaltic har også tilsvarende. Det er det normale hva angår LCC, logisk eller ikke. Og med flyttelass bør du virkelig lese reglene nøye...

EasyJet er hakket værre enn RyanAir på dette feltet - selv om de opererer med 20kg innsjekket:
Up to 8 pieces of checked-in hold baggage to a maximum combined weight of 20kg.

Notera att även Ryanair har konstaterat det tokiga i nuvarande upplägg. I stället så kan man från 1 oktober boka två väskor, varje med upp till 15 kg i varje, dvs totalt upp till 30 kg (om man lyckas balansera perfekt). Den andra väskan kostar dock 35 € enkel resa vid förhandsbokning...
På klassiskt Ryanairmaner kostar det 70 € på flygplatsen och därmed upp till 140 € för en andra väska. Så personen kan åka London tur och retur för 1 SEK inkl alla avgifter, men hans väskor kostar 2000 SEK (600 för den första och 1400 för den andra)....
Länk till Ryanair

Back