Ryanair imponerer!

imm

ScanFlyer Crusty
Ryanair hadde et fly fra Alghero som landet på Torp. Vi får beskjed om å vente med boarding da de har et teknisk problem som må fikses. Minutter senere lander en Learjet fra Stansted med teknikere ombord. Klare for å fikse feilen. Det har jeg aldri vært med på før. Og synes det er imponerende jobbet.

Tøffe ting, vil tro at den maskinen generer mest penger i lufta og det er grei matematikk å sende et fly med folk og deler!

Ingen uvanlig metode å frakte rundt mekanikere og crew. Vi hadde en slik i ATA også. og den kom ofte til nytte når en kjerre sto fast på en militærbase in the middle of nowhere ...

Jeg var med det flyet i kveld og fulgte nøye med og lurte litt på hvor disse Ryanair teknikerne kom fra.
Vi landet her i Alghero én time sent kl 23:20. Veldig bra opplegg og må faktisk si meg enig i at Ryanair imponerer. De kan virkelig den operasjonelle driften :)
God natt fra Alghero!

Ingen uvanlig metode å frakte rundt mekanikere og crew. Vi hadde en slik i ATA også. og den kom ofte til nytte når en kjerre sto fast på en militærbase in the middle of nowhere ...

Helt vanlig kan det umulig være. I mine snart 16 år på Torp har dette ikke skjedd før. Og det er fly fra mange selskap som har ståttbåde lenge og vel uten at teknikere har kommet med privatfly.

Både at de gjorde det, og at teknikerne landet 15 minutter etter flyet som skulle fikses imponerte meg stort.

.... og at teknikerne landet 15 minutter etter flyet som skulle fikses imponerte meg stort.

Akkurat DEN biten er imponerende. Men du skal ikke se bort fra at de kom fra et annet oppdrag og ble reroutet underveis. ;) Men likevel ..

Var en Learjet fra FR på HAU i våren i samme ærend ref en tråd her inne

Uansett en smidig og elegant fix når problemer oppstår utenfor baser eller på små baser uten annet kapasitet og sette inn istedet

Det har hendt at vi har chartret en Citation for å få teknikere på plass så raskt som mulig. Det blir gjort en vurdering på hva som er mest lønnsomt/hensiktsmessig i de forskjellige tilfellene.
Når de var til stede såpass raskt høres det ut som om de ble scramblet rett etter at 738en tok av fra avgangsplassen eller allerede visste om problemet før de dro fra Alghero.

M-ABEU har base på STN, mens M-ABGV har base på BGY. Dermed hadde Echo Uniform omtrent halve flytiden av B738en fra AHO for å komme til TRF. Tror nok dermed at det tekniske problemet dukket opp litt ut i flyturen på skjermene på STN.

Har Ryanair ACARS eller går det stort sett i vanlig radiokommunikasjon? Kan ta litt tid å få filet flightplan for Learjeten, teknikere og evt. deler klart, men det blir bare spekulasjoner. Ville ikke vært overrasket om det var noe man visste om litt tidligere, men vi vet jo ikke noe om hva problemet var heller.

De har ikke ACARS.

Ellers en interessant historie. Ryanair gjør mye som blir omtalt som negativt, men de har iallefall en solid ledelse når det kommer til flåteutnyttelse og quick-fixes. (og ikke quick-fix som om de gjør slett arbeid.)

Last edited:
Helt vanlig kan det umulig være. I mine snart 16 år på Torp har dette ikke skjedd før. Og det er fly fra mange selskap som har ståttbåde lenge og vel uten at teknikere har kommet med privatfly.

Både at de gjorde det, og at teknikerne landet 15 minutter etter flyet som skulle fikses imponerte meg stort.

Har skjedd et par ganger i løpet av den tiden jeg har jobbet på Torp. Senest for 2-3 mnd siden.
Tipper de ble re-routet på vei hjem fra et annet oppdrag, eller at de var klar over feilen før de landet.

Er nok god økonomi i å drive sånn, fremfor å ha deler og teknikere stasjonert mange steder.

Var en Learjet fra FR på HAU i våren i samme ærend ref en tråd her inne

Uansett en smidig og elegant fix når problemer oppstår utenfor baser eller på små baser uten annet kapasitet og sette inn istedet
Den har visstnok vært her flere ganger før det også.
Klart man må drive sjappa slik, de lander jo som oftest på plasser langt utenfor alfarvei.

Back