• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair i samtaler med en større norsk flyplass

Re: Ryanair i samtaler med en større norsk flyplass

Sikkert BGO eller SVG.
Kanskje også TOS? De mangler jo litt ruter til utlandet er oppe.

Jeg pratet med en fyr som jobbet i Avinor i Bergen for en tid tilbake (1 år+), og han fortalte at FR hadde vært på de og krevd like rabatter på avgifter som det andre selskaper fikk for å ha opprettet ruter til nye destinasjoner om de skulle starte å fly der. Forklaringen fra Avinor på at dette kun gjalt for ruter til nye destinasjoner (ikke flyplasser i samme by / område) hadde de null forståelse for, hvorpå Avinor sa pent takk men nei takk til henvendelsen. Om de har gjort nye fremstøt etter den tid er ukjent, men det kan jo bli interessant å se.

Jeg pratet med en fyr som jobbet i Avinor i Bergen for en tid tilbake (1 år+), og han fortalte at FR hadde vært på de og krevd like rabatter på avgifter som det andre selskaper fikk for å ha opprettet ruter til nye destinasjoner om de skulle starte å fly der. Forklaringen fra Avinor på at dette kun gjalt for ruter til nye destinasjoner (ikke flyplasser i samme by / område) hadde de null forståelse for, hvorpå Avinor sa pent takk men nei takk til henvendelsen. Om de har gjort nye fremstøt etter den tid er ukjent, men det kan jo bli interessant å se.
Typisk Ryanair...kræve mentalitet.....men at yde når det gælder...det kan de ikke
Hilsen Ole

Heisann!

Kanskje Bodø kan være et annet alternativ? Når den militære basen flyttes trenger jo hoteller og næringsliv mer aktivitet der oppe, og med områdene rundt kan det vel være bærekraftig, i hvertfall på enkeltruter?

Og det er vel heller ingen rutefly til utlandet derfra?

Var bare min første tanke når jeg leste saken....

Kim

Typisk Ryanair...kræve mentalitet.....men at yde når det gælder...det kan de ikke
Hilsen Ole

Jeg tror kanskje at en del av de flyplassene som har FR som kunde synes de f.eks. bidrar med en og annen passasjer som også handler på butikker på disse flyplassene, og når man vet at en del flyplasser henter inn størstedelen av sine inntekter fra alt annet enn direkte flyrelaterte aktiviteter så kan man nok ganske sikkert si at FR yter noe gjennom å sørge for kunder til butikkene på flyplassene (som igjen betaler en andel av omsetningen til flyplasseieren).

Jeg tipper SVG. Den nye delen av utlandsterminalen er perfekt for Ryanairs krav til om bord- og avstigning. Dessuten så er befolkningen her reiselystne og "sulteforet" på "kjekke" destinasjoner.

Last edited:

Hilsen Ole

Det er helt normalt i alle bransjer å forhandle om priser og vilkår. Enten man skal kjøpe bananer eller flyplasstjenester. Når flyselskap går til Boeing og Airbus, så er det forhandlinger som gjelder. Ikke "listepris". Jo mer man kjøper, jo mer rabatt og bedre betingelser kan man få. Slik burde det også være på flyplasser. Er man en stor kunde og bringer en million passasjerer til/fra, så skal man ha andre betingelser enn et selskap som flyr en gang i uka.

Kreve mentalitet må du gjerne kalle det. Den som alltid godtar listepris på alt man skal kjøpe, vil ikke ha livets rett i business.

Imm

Hilsen Ole

Høh? Ser ikke problemet med den type forhandlinger som Ryanair driver med. Som om det aldri skjer prisforhandlinger i andre bransjer.

Jeg ser ikke helt hva de skal kjøre igang med fra BGO. U2 viste at det ikke bare var å dure inn på London-ruten med lave priser. Muligens kan FR fly noen somerruter til Spania og Italia. Andre ruter krever frekvens, og der tviler jeg på at det er godt nok belegg fra BGO.

En rute et par ganger i uken til Bergamo og Sardinia hadde ikke skadet fra BGO, akkurat nå er det kun DY sin rute til FCO og Startour til Catania som flys til Italia fra Bæærrgen.

Ser ikke noen stor stygg ulv i dette. Er vel nærmest et omvendt anbud; dette kan vi tilby og dette ønsker vi i gjengjeld. I utgangspunktet et ja eller nei spørsmål, men selvfølgelig egentlig et åpningsgrunnlag for forhandlinger om interessen er tilstede.

Hilsen Ole
Er dette omvendt trolling?
Du bringer ingenting til diskusjonen annet enn å skape en dårlig stemning.

RYR er i samtale med en større norsk flyplass, er ikke det bra? SAS er bra, men du kan ikke legge skjul på at konkurranse har gjort dem bedre. Det er ikke veldig lenge siden man måtte ut med 10.000kroner for en tur/retur KKN-OSL- Nå får de samme personene turen for langt billigere.

Jeg tipper SVG. Den nye delen av utlandsterminalen er perfekt for Ryanairs krav til om bord- og avstigning. Dessuten så er befolkningen her reiselystne og "sulteforet" på "kjekke" destinasjoner.

Okey? Horfor er SVG sin nye del av utenlandsterminalen perfekt for Ryanair?

Uansett ingen som vil vedkjenne seg dette før det evt. offentliggjøres. Slik er det bare.

Er dette omvendt trolling?

Du bringer ingenting til diskusjonen annet enn å skape en dårlig stemning.

RYR er i samtale med en større norsk flyplass, er ikke det bra? SAS er bra, men du kan ikke legge skjul på at konkurranse har gjort dem bedre. Det er ikke veldig lenge siden man måtte ut med 10.000kroner for en tur/retur KKN-OSL- Nå får de samme personene turen for langt billigere.

Nei det er ikke bra, det er veldig ille at dette "selskapet" prøver å ødelegge ytterlig et marked. FR har ledet "the race to the bottom" og der er det bare tapere i kjølvannet, inklusive dem selv. Man kan ikke engang tenke på å sammenligne dette med opphøret av Nord Norge monopolet for mange år siden.

Nei det er ikke bra, det er veldig ille at dette "selskapet" prøver å ødelegge ytterlig et marked. FR har ledet "the race to the bottom" og der er det bare tapere i kjølvannet, inklusive dem selv. Man kan ikke engang tenke på å sammenligne dette med opphøret av Nord Norge monopolet for mange år siden.

Same old same old. I Norge har ikke Ryanair ødelagt noe som helst marked, de etablerte seg i et marked som ikke var der fra før. Spørsmålet er om det er noe marked for FR å etablere seg i utenfor HAU, TRF og RYG. Jeg tviler.

Om dette skal gi noen mening, så mistenker jeg at dette gjelder TRD. Det er vel den eneste flyplassen med et visst kundegrunnlag, som har relativt sett få utenlandsruter. Å få til noe derfra tror jeg nok vil være mulig.

Back