Ryanair-hvor pirkete er de ?

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
Siden jeg har "kommet ut av skapet" og valgt å fly med Ryanair til Munchen West (Memmingen) i juli ,så kunne det være av inntresse å vite litt om hvor strenge og pirkete de er på sine basjeregler.

Kun en håndbagasje står det (55x40x20 cm) men hva med en håndveske ved siden av ??? Tenker mest på kona og hennes "reise"remedier. Får man med det ?

Blir håndbagasjen konsekvent veid ? eller er det greit at den veier 11-12 kgs ?
Hva med innsjekket bagasje ?? Max 15 kg har jeg betalt for, men hvor går grense for når de begynner å ta for overvekt ?? 15,5 kg eller 16-17 ??

Håper noen med Ryanair erfraring kan svare litt på dette !!
På forhånd takk.

Jeg tror du skal være indstillet på at overholde alle regler mht. bagage til punkt og prikke. De er kendt for at opkræve overvægt, gebyrer eller lign. for den mindste overskridelse.

En af mine bekendte ville de opkræve for 1,5 kg overvægt, som vist nok kostede den nette sum af 30 GBP. Heldigvis havde han lidt mere plads i sin håndbagage og kunne flytte lidt rundt.

Jeg tror du skal være indstillet på at overholde alle regler mht. bagage til punkt og prikke. De er kendt for at opkræve overvægt, gebyrer eller lign. for den mindste overskridelse.

En af mine bekendte ville de opkræve for 1,5 kg overvægt, som vist nok kostede den nette sum af 30 GBP. Heldigvis havde han lidt mere plads i sin håndbagage og kunne flytte lidt rundt.

Det har da pinadø skjedd med meg også, men da med SGS/SAS. 1,6 kg måtte fjernes. Jeg tok ut 2 kg, men allikevel viste vekta det samme.

Ryanair overholder sine egne regler fra A til Å.

Det er derimot litt ulik praksis fra flyplass til flyplass på enkelte områder.
På Torp finnes ingen vekt ved gate, ergo veies ikke håndbagasen. Securitas luker ut håndbagasje som er uforholdsmessig stor (på Torp), men det gjelder for alle selskaper.

På Torp er det OK med 15,9 kilo sendt bagasje. 16 kilo er 1 kilo overvekt.
Alle behandles likt. Jeg har hørt at enkelte flyplasser lar grensen gå på 15,5 kilo. Mer enn det så er det overvekt.

En håndbagasje er i utgangpuktet EN håndbagasje. Og det inkluderer faktisk om du skulle ha en taxfree pose. Så har du en trillekoffert og en pose med noe godt i, så har du to håndbagasjer.

Mitt råd er å følge de reglene som flyselskapet har. Gjør du det, så får du en helt problemfri reise. Prøver man å lure seg unna på en eller annen måte, så har man valgt feil selskap om man går til Ryanai. De er konsekvente på alt de gjør.

God tur!

Det har da pinadø skjedd med meg også, men da med SGS/SAS. 1,6 kg måtte fjernes. Jeg tok ut 2 kg, men allikevel viste vekta det samme.

Nu var det FR der blev spurgt om her, så ville det jo være dumt at mig at komme med et eksempel på hvad andre gør, så jeg kan ikke rigtig se relevansen.

Men når det er sagt så har jeg aldrig selv oplevet at skulle betale for 1-2 kg. ekstra hos nogen af de flyselskaber jeg har fløjet med, men det er jo nok dagsformen på handlingagenten der afgør det. Man vil sikkert kunne finde masser af eksempler på både det ene og det andet med alle selskaber - men som sagt er det ret irrelevant her.

Men faktum er at FR som udgangspunkt overholder alle deres regler til punkt og prikke og opkræver hvad de kan slippe afsted med i gebyrer og overvægt - derfor er det bedste råd til Tertit at overholde reglerne til punkt og prikke.

Last edited:
Har hatt et par turer med FR de siste 9 mnd og min erfaring er at de ikke er så pirkete. (kanskje jeg er heldig?) Husker jeg gruet meg en del før første turen med de.
Fra rygge kan du ta med deg tax free posen i tillegg til annen håndbagasje, også hos ryanair. Så heller ikke noe til at damer med en liten veske i tillegg til den typiske "håndbagasje kofferten" ble stoppet og snakket til angående for store mengder.

godt tips når du kommer ombord med håndbagasje er å få den stappet opp i hattehyllen og kom deg ned i et sete fortest mulig, for det blir fort trangt når 189 "gjerrige" nordmenn skal på tur, meg selv inkludert. Hehe.

God tur.

Men faktum er at FR som udgangspunkt overholder alle deres regler til punkt og prikke og opkræver hvad de kan slippe afsted med i gebyrer og overvægt - derfor er det bedste råd til Tertit at overholde reglerne til punkt og prikke.

Og at de er pirkete, det skal jo passasjerene bare være glade for. Da blir det likt for alle til enhver tid, og ikke avhengig av dagsformene til den enkelte handlingagent! Slik burde det være hos alle selskaper.

Heh.. En "Ryanair"-overskrift gir raske svar... :D

Jeg hadde 1,5 kg overvekt på innsjekket bagasje fra Stansted før jul, uten at det ble antydet noe som helst om at jeg måtte betale ekstra. Håndbagasjen min var vel også streng tatt noe overdimensjonert. Det var en slags "øy" av personer som stod å sjekket dette, men fikk ikke med meg om det var "frivillig" eller om man ble plukket ut. Jeg gikk i hvert fall rett forbi. Tviler på om noe blir veid ved gate, kommer vel an på hvor god tid de har. Men jeg ville nok ikke tatt sjansen på å ta med mer enn 1 stk inn i kabinen. Da jeg reise hjem fra Stansted var det faktisk ingen som hadde f.eks. taxfreepose i tillegg til bagasjen, så her er folk disiplinerte.

Jeg har vel også opplevd at "dagsformen" til Handlingagenten er avgjørende noen ganger, men det gjelder ikke LCC selskap.
Har forsåvidt ingen planer om å bryte FR sine bagasjeregler, men synes det er greit å "føle litt" på hvilke erfaringer som er gjort med disse reglene.

Hvor mye provisjon har de ?? Hadde jeg vært agent uten det, så hadde jeg nok lukket øynene for småting.. Hvorfor skal jeg påta meg en pax's vrede mange ganger om dagen uten betaling..:cry:

Og at de er pirkete, det skal jo passasjerene bare være glade for. Da blir det likt for alle til enhver tid, og ikke avhengig av dagsformene til den enkelte handlingagent! Slik burde det være hos alle selskaper.

Personligt synes jeg nu alle selskaber skulle vise lidt fleksibilitet på 1-2 kg. Det kan være meget svært at stå på sin feriedestination og vide præcist hvad kufferten vejer - selvom man rent faktisk prøver at overholde reglerne efter bedste evne.

Overskrider man tydeligt og bevidst vægtgrænserne synes jeg til gengæld også at alle skal opkræve det beløb de nu engang har fastsat. Men lidt fleksibilitet skal der være plads til - og det oplever jeg da også oftest at de fleste selskaber og handlingagenter har. Men det er jo naturligvis også op til flyselskabet, hvor meget de indskærper reglerne for handlingen eller om de f.eks. giver kommission af indkrævede gebyrer.

Jeg flöy Skavsta-Bergamo t/r i påska og har aldri opplevd så streng praksis med Ryanair tidligere.

ALL håndbaggasje ble veid og målt for alle. Det var knapt noen som hadde problemer med vektgrensa på 10 kilo, men en del feila på störrelse og mange feila på regelen om kun 1 kolli. Det var en god del som ble tvunget til å sjekke inn baggasjen.

Alt i alt kan man vel si det var kvinnelige pax som fikk störst problemer siden samtlige måtte presse håndveska ned i håndbaggasjen.

Det er ingen provisjon SQ777. Men som ansatt i et selskap så er man pliktig til å gjøre den jobben man er satt til å gjøre. Det ville ikke falle meg inn å la være å ta betalt for det man skal. Det blir jo nesten som å stjele fra sin arbeidsgiver om man gir blaffen i å ta inn den betaling som skal tas.

Jeg kjenner ingen bransje hvor dagsformen til de ansatte skal avgjøre om de tar betalt for varer eller tjenester de selger.

For övrig vil jeg legge til at det er fraväret av seteplassering som er det störste problemet med å reise med Ryanair, ikke baggasjereglene.
Med fulle fly blir det rene stolleken og kö 15 min för boarding for å sikre seg seteplass i sammen.
Men jeg antar man kan kjöpe seg seteplassering på forhånd. Det gjorde ikke jeg, og det var virkelig en stor tabbe.

For övrig vil jeg legge til at det er fraväret av seteplassering som er det störste problemet med å reise med Ryanair, ikke baggasjereglene.
Med fulle fly blir det rene stolleken og kö 15 min för boarding for å sikre seg seteplass i sammen.
Men jeg antar man kan kjöpe seg seteplassering på forhånd. Det gjorde ikke jeg, og det var virkelig en stor tabbe.

Vel, jeg har ingen problemer med å sitte atskilt fra min familie i 1-2 timer, og vil aldri funnet på å betale for priority boarding.:old

Er klar over at dere i WF ikke har provisjon, men såvidt jeg har skjønt får Servisair-agentene personlig - hvis det fortsatt er de som handler FR på STN - en liten provisjon når overvekt tas inn.

Sist gang jeg var på stansted var det Menzis som hadde handling på Ryanair.

Når jeg første er i gang så tenker jeg også å bestille en leiebil gjennom Ryanair /Hertz og de ser ut til å være mye billigere en å leie via den tyske hjemmesiden til Hertz.de så spørsmålet er da om noen vet om dette er noe "lureri" med "skjulte" gebyrer a la Ryanair ??

For samme bil /samme sted/ samme tid: Ryanair/Hertz NOK 755 mens Hertz.de skal ha NOK 1142.
Ryanair har også følgende tekst:

"Please note that we will block an amount on your credit/debit card equal to either (i) for a non-prepaid rental, the anticipated cost of the rental, or (ii) for a prepaid rental, anticipated costs of the rental which are additional to the amount already paid."

De operere altså med en "anticipated cost" som er additional to the amount already paid!!! Dette lukter jo tilleggsreging:!!
Noen som har noen erfaringer med dette ??

For samme bil /samme sted/ samme tid: Ryanair/Hertz NOK 755 mens Hertz.de skal ha NOK 1142.
Ryanair har også følgende tekst:

Jeg vil gætte på at du kan få dette billigere hos autoeurope.no - bruger altid dem og de har indtil videre altid været billigste alternativ for mit vedkommende. Desuden er prisen inklusiv forsikringer m.v. så med andre ord ingen ubehagelige overraskelser når man skal hente bilen...

Kan også anbefale Autoeurope - det fungerer rigtig godt - her kan du faktisk nemt ende med at få bilen hos Avis, Hertz el.lign. selskaber - men meget billigere.

Back