Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Re: Ryanair i ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet?

Så lenge det er politisk flertall for at 4 flyplasser skal finansiere noen-og-førti tapsprosjekter i distriktene, så blir det heller ingen forandring med det første.

Disse noen-og-førti generer totalt cirka en tredel av flybevegelsene på disse fire. Hvor mye overskudd ville det ha vært igjen om disse bare forduftet? Husk da på at passasjerene på denne tredelen inngår i grunnlaget for andre ruter utav disse fire, så reelt sett kan vi nok øke til et sted mellom 40 og 50 prosent, tenker jeg.

Sola ville greid seg fint (der er andelen i utgangspunktet godt under 10%). De tre andre er jeg mer usikker på.

Systemet går med overskudd totalt, blant annet takket være disse noen-og-førti.

Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

I tillegg til det du nevner, så vil vel regulariteten innenriks om vinteren knekke organisasjonen, overskudd og troverdighet. Tenker da på dager hvor man har freezing fog i Oslo, tåke på vestlandet og vinterstormer nordpå. Er FR skrudd sammen på en måte som håndterer det?

Hvis Ryanair skulle starte innenriksflyvninger i Norge, så tror jeg de ville holde seg fra Trondheim og sydover. Jeg ser ikke at Ryanair skulle ha større problemer med tåke og freezing fog enn andre selskaper. Hvor ofte må fly diverte fra Oslo på grunn av været? Ikke veldig ofte, er det?

Uten å vite noe så støtter jeg posten om at FR kommer på innenriks innen to år.
Kostnadene i FR er lave, for å ha inntjening så må nok prisene opp litt, men det er vel litt å gå på der og fremdeles mulig å fly billigere enn DY og SK.
Organisasjonen klarer fint norske værforhold med tåke og de-icing, forsinkelsene dette generer av og til kan vel neppe være verre enn slotrestriksjoner og plassforsinkelser i Italia og der er vi etterhvert store som ett resultat av skakk-kjørt Alitalia(eneste selskap som har hatt flere streiker enn SAS siste 11 år).
Ruter som knapt fyller opp en Dash idag kan fort fylle en Boeing om noen år bare prisen kommer ned, det har vel FR allerede bevist!
Idag har FR 210 maskiner tror jeg, de kommer så fort nå for tiden så jeg klarer ikke å følge med hvor mange det er. Planen er 380 fly i 2012, hvor skal alle disse gå/fly/baseres??
Tenker de i Dublin allerede har lagt merke til WF's belegg på rutene fra Torp til Bodø og Tromsø, det var jo litt i media en tid tilbake om FR til Bodø så utelukk ingenting.
Tror flere følger MAN's eksempel og tror FR vil justere deretter, det er jo begrenset med sekundær plasser og skal man ekspandere så blir det jo på primærplassene.

Hvorvidt trafikken går fra OSL, RYG eller TRF tror jeg er likegyldig. Osl har nok størst nedslagsfelt, men ikke mye større enn RYG. TRF er allerede etablert som ett alternativ og det vet folk.

La meg understreke at jeg ikke nødvendigvis mener det er til det beste om vi kommer på norsk innenriks, men tror det kommer til å skje.

Hvorvidt trafikken går fra OSL, RYG eller TRF tror jeg er likegyldig. Osl har nok størst nedslagsfelt, men ikke mye større enn RYG. TRF er allerede etablert som ett alternativ og det vet folk.

Likegyldig er det ikke. Skal man lykkes på norsk innenriks så må man fange opp deler av næringstrafikken og da har OSL en stor fordel i forhold til de andre. Derimot hvis FR skal satse på 2 daglige og ta seg av de mest prissensitive fritidsreisende så kan de kanskje bruke RYG eller TRF.....men da vil de heller ikke utgjøre noen trussel mot SK eller DY.

Uten å vite noe så støtter jeg posten om at FR kommer på innenriks innen to år.
....
Organisasjonen klarer fint norske værforhold med tåke og de-icing, forsinkelsene dette generer av og til kan vel neppe være verre enn slotrestriksjoner og plassforsinkelser i Italia
....
Når det gjelder norsk vintervær er det vel mange som har undervurdert utfordringene det kan gi (både i flytrafikken og ellers).

Jeg tror IKKE det er likegyldig for veldig mange av de som reiser midt i uka (les: jobbreiser) om det er OSL, RYG eller TRF. Skal man kapre bedriftsmarkedet innenlands må man ha god og rask forbindelse med Oslo sentrum, TRF og RYG er pt. ikke i den kategorien.

Systemet går med overskudd totalt, blant annet takket være disse noen-og-førti.

I så fall har du innsikt i økonomisk teori som hittil har vært ukjent for de fleste. Driften av de "noen og førti" går med store underskudd, enten vi liker det eller ikke.

At "systemet" går med pluss totalt skyldes jo avgiftsnivået i Norge, og så lenge nesten halvparten av all norsk luftfart avvikles på OSL, så sier det seg vel selv at OSL er den største bidragsyteren. Det blir ikke mer lønnsomt i distriktene av den grunn.

Interessant tema i tråden, som nå begynner å skli ut litt. Vi får holde oss til topic og heller ta en egen diskusjontråd om flyplass strukturen i Kongeriket.
Når det gjelder tallene som viser at Ryanair er i ferd med å bli større en SAS fra Østlandet er det etter min mening en stor brist i ressonementet all den tid at trafikken til Stockholm og København som SAS har ikke tas med. Dette da SAS er et nettverksselskap som naturlig nok sluser store deler av trafikken sin som feed via sine andre to hovedhubs.
Når dette er sagt er det tross alt imponerende tall Ryanair viser, hvor de gjentatte ganger viser at de klarer å bygge opp nye trafikkstrømmer bare prisene blir lave nok.
Dette sier meg at lommeboken er Ola Nordmanns store sjef, da denne bestemmer mye mer enn både følelser og politisk overbevisning. I disse valgkamptider er det faktisk interessant å legge merke til at ingen av de Rød-grønnes kampanjer nevner luftfart og de tildels store uthulinger av flyselskapsansattes lønnsvilkår og rettigheter som finner sted hos lavprisselskapene. Det er stor fokus på mange andre yrkesgrupper , men ikke et ord om luftfarten i så måte, noe som etter min mening er synd.

Dette sier meg at lommeboken er Ola Nordmanns store sjef, da denne bestemmer mye mer enn både følelser og politisk overbevisning. I disse valgkamptider er det faktisk interessant å legge merke til at ingen av de Rød-grønnes kampanjer nevner luftfart og de tildels store uthulinger av flyselskapsansattes lønnsvilkår og rettigheter som finner sted hos lavprisselskapene. Det er stor fokus på mange andre yrkesgrupper , men ikke et ord om luftfarten i så måte, noe som etter min mening er synd.

Utrolig bra Farmer!

Nå rører du ved et svært viktig poeng i debatten om LCC kontra nettverksselskapene. Og du er inne på "core reason" til at mange såkalte "liberalister" velger å fly billigselskaper (det siste er forøvrig en sannhet med modifikasjoner). Motivet er og blir penger, skitt i miljø og politiske standpunkter forøvrig.

Relevant og viktig poeng fra Farmer her.
Hvorfor har ikke de ellers så miljøvennlige og fagforeningsstyrte partiene på rødgrønn side i norsk politikk sagt mer om det som skjer i norsk luftfart.
Jeg er liberalist, og ønsker alle konkurrenter velkommen - MEN - det må skje på noenlunde like vilkår, og med de samme våpen!
Når vi vet hvilke metoder enkelte lavprisselskaper bruker (ingen nevnt - ingen glemt), blir jeg flau. Et selskap har brukt c/a's (kabinansatte) som går på lærlingekontrakt (og som staten/NAV/skattebetalerne) har betalt for. Dette er urent spill, og ikke slik vil vi ha det i norsk arbeidsliv. Noen har også brukt piloter som går på spesielle kontrakter, og ikke følger samme regelverk som andre med hensyn til pensjoner o.l.
Alt dette er fint for forbrukerne (kundene) nå. Men på et eller annet tidspunkt vil disse det gjelder møte seg selv i døra ( i alle fall så lenge de bruker norsk arbeidskraft), og endringer vil presse seg frem.

Et av problemene er at det ikke er vanskelig å få en keen pilot med min. erfaring til akseptere en jobb på lave lønnsvilkår / og opp til 900 timer i året (max-grensen) slik arbeidsmarkedet er nå. Et selskap som kutter i alle bauger og kanter vil da outperforme et etablert firma med skikkelige arbeidskontrakter, i alle fall de første årene.
Hvorfor er ikke dette et større tema?

I så fall har du innsikt i økonomisk teori som hittil har vært ukjent for de fleste.

Sunn fornuft er kjent selv blant enkelte økonomer. Evnen til å se symbioser og ringvirkninger også.

Driften av de "noen og førti" går med store underskudd, enten vi liker det eller ikke.

Isolert sett, ja. Det betyr ikke at de ikke bidrar til overskuddet. Og før Norwegian (og etterhvert SAS) begynte å strø om seg med utenlandsruter primært fra OSL til histen og pisten, var det prosentvise bidraget enda større enn det er i dag.

At "systemet" går med pluss totalt skyldes jo avgiftsnivået i Norge

Med "avgiftsnivået" mener du her prisen Avinor tar for sine tjenester. Det ville vært rimelig idiotisk å prissette disse slik at man gikk med underskudd. Mengden flytrafikk tilsier vel også at avgiftsnivået ikke er skandaløst høyt.

og så lenge nesten halvparten av all norsk luftfart avvikles på OSL, så sier det seg vel selv at OSL er den største bidragsyteren. Det blir ikke mer lønnsomt i distriktene av den grunn.

For det første er påstanden feil. OSL står ikke for mer enn 25% av flybevegelsene, om enn man passerer 40% av passasjerene. Problemet med argumentet forøvrig er at uten disse andre flyplassene, ville vært relativt lite flytrafikk igjen på f.eks. OSL. Du må gjerne ha verdens fjongeste flyplass, men det hjelper liksom lite dersom det ikke finnes flyplasser å ha ruter til.

Forøvrig: Disse noen-og-førti flyplassene rundt omkring i landet er faktisk (nesten helt uten unntak) nødvendig infrastruktur. Hvordan ville du alternativt finansiert dem?

Hvis Ryanair skulle starte innenriksflyvninger i Norge, så tror jeg de ville holde seg fra Trondheim og sydover. Jeg ser ikke at Ryanair skulle ha større problemer med tåke og freezing fog enn andre selskaper. Hvor ofte må fly diverte fra Oslo på grunn av været? Ikke veldig ofte, er det?

Vel, det er vel flest diversions fra TRF til OSL. Det er svært sjeldent at fly ikke kan lande på OSL.

Vel, det er vel flest diversions fra TRF til OSL. Det er svært sjeldent at fly ikke kan lande på OSL.

Akkurat. Jeg tror neppe OSL har værre vær enn Torp. Torp har slitt med en ting, og det er innflyvingssystemer. Det har de nå fått. Det samme har de vel både på OSL og på vestlandet. Jeg er overbevist at været i Norge ikke er noe problem for Ryanair. Kanskje på helgeland og i Finnmark, men det er neppe der Ryanair kommer til å satse.

Naa gaar dette feil vei ... det er ikke vaeret som er problemet for Ryanair, men kostnadene forbundet med det. Man sier at Ryanair med sine lave priser kan fylle 737'er paa strekninger som i dag opereres med Dash 8, men naar Ryanair faar kostnader paa nivaa med konkurrentene, spoers det hvor billig det blir. Det er mulig de har Torp under tommelen, men jeg tror neppe de vil faa noe lavere avgifter eller handling ellers i Norge. Saa da blir dette gambling med odds jeg ikke tror Ryanair finner aksaptable.

For å følge opp min post angående dette med vilkår for flybransjens ansatte, som er under så stort press fra LCC`s at jeg er redd at dette på sikt går på kvaliteten løs ved at man ikke lenger klarer å rekruttere de beste talentene på alle nivåer.

Her er en post sakset fra Pprune, av en reflektert FR-pilot .

"maybe tomorrow I will fly from a base which is not really what I call home, I will fly with someone who is on a different contract and will be discussing why he or I do the same job in the same base for less money,maybe I will be flying my 5th day and looking forward to the next 3 dats off 'cause I'm in a 5/3 base,maybe I will be on annual leave that I haven't chosen (impossible from next year in july/august when I will be working while the kids & wife are on holiday) or on my unpaid month off,maybe I will be sick at home without pay nor medical care (unless I have arranged my own), maybe I will be travelling to EMT or STN for my sim paying for transport&hotel, maybe I will be signing a cheque for my own loss of licence or pension scheme, maybe I will be working on a day off without any extra money, maybe I will paying for my wife's ticket so she can come visit me because we have no discounted tickets for family (brk),maybe I will be calling OPS or maintenance at my own expense from abroad to discuss operational issues, maybe I will be reporting 20/30 minutes before the official reporting time just to be sure I can get a printer that works and be ready on time, maybe I will be paying for my airport carpark and ID, maybe I will be on my 7th or 8th STBY day of the month, maybe I will have been waiting for my base of choice for a couple of years with no luck, maybe I will have to live in one of those beautiful new bases alone because there is no international school for the kids in a radius of 500nm, maybe I will get sent out of base and will have to travel on my days off at my own expense.....and so on teddyman.

Don't want to sound pessimistic but just want you to realize that just because you are one of the few "happy at home" ones it doesn't mean that the other 2999 are smiling like you are (there are around 3000 of us right?).
There are surely good things about this company but there also are bad ones, and making it a better place to work should be an aim for all of us.

P.S.: I will also fly one of those shiny jets tomorrow and will be thinking how to make a good life even better because the one we have is far from great....at least for most of us."

http://www.pprune.org/terms-endearment/378191-ryanair-thoughts-36.html#post5144895

Når vi f.eks i Norge nå har sterke krav til arbeidsgivernes ansvar for forsikringer, tjenestepensjoner, arbeidsgiveravgift med mye mer, så er jeg redd det blir rått parti om andre aktører kan komme inn uten å ha slike krav å forholde seg til. Uten å ønske å dra dette altfor langt ut av topic, men hvilke vilkår er de ansatte i DAT og DOT ansatt under ?

Forøvrig: Disse noen-og-førti flyplassene rundt omkring i landet er faktisk (nesten helt uten unntak) nødvendig infrastruktur. Hvordan ville du alternativt finansiert dem?

OT: Nødvendig fordi det er politisk konsensus om at det skal bo folk på alle knauser og knatter i dette landet. Det er eneste årsaken, og da er det jo innlysende at flyplassene er sentrale for infrastrukturen i distriktene. Det ser man ved å se på et Norgeskart!

Poenget er jo at ingen stiller spørsmål ved hva det koster å opprettholde denne politikken.

OT: Nødvendig fordi det er politisk konsensus om at det skal bo folk på alle knauser og knatter i dette landet.

Flyplassene er bygd fordi det bor folk der, ikke for å få folk til å bli boende. Grunnen til at det bor folk der, er at det finnes næringsgrunnlag. Samtidig var det utrolig mye billigere å bygge noen få kilometer med rullebane enn å bygge gode veier og jernbane.

Videre er det norske bosetningsmønsteret i stor grad en forutsetning for å kunne finansiere det sentrale Østlandet, og det er slik sett kanskje på sin plass å be om at man besinner seg noe og tenker seg om. Siden Norge knapt er selvforsynt med noe som helst, lever landet i realiteten av to eksportvarer: Olje og (spenn deg fast) fisk. Ingen av delene har vist seg å ha særlig store forekomster rundt Oslo lufthavn.

Det er eneste årsaken, og da er det jo innlysende at flyplassene er sentrale for infrastrukturen i distriktene. Det ser man ved å se på et Norgeskart!

Jeg mistenker at du først og fremst tenker på kortbanenettet. Men kritikken rammer også de fleste stamruteflyplasser. Kortbanenettet er forøvrig bygget som erstatning for vei og jernbane, og er således en svært lønnsom investering (tenk alternativkost), om enn investeringer i veier sannsynligvis har overflødiggjort noen av dem.

Men man kan naturligvis stille seg spørsmål ved om det virkelig er nødvendig å ha flyplasser i Svolvær, Leknes og Stokmarknes i tillegg til Evenes, om man fremdeles trenger fire flyplasser i Sogn og Fjordane, eller tre på Helgeland.

Poenget er jo at ingen stiller spørsmål ved hva det koster å opprettholde denne politikken.

Spør heller hva det ville kostet Norge å slutte med fiskeri, så skjønner du at det er en god idé å opprettholde disse flyplassene, da fiskeriene trenger en eller annen form for infrastruktur.

Sorry, men dette har dessverre havnet helt utenfor topic i denne tråden.

Jeg er enig i at dette har kommet off-topic, men det er utvilsomt en interessant diskusjon og kaster meg derfor på...:) Jeg må si at jeg, som økonom, er tilbøyelig til å være enig med slankebrusmannen.

Han introduserer ingen ukjente økonomiske teorier (...), og har helt klart et poeng i at verdiene, eller aller helst inntektene, som skapes på de større flyplassene må ses i forhold til hvor passasjerene som reiser over denne flyplassen kommer fra. Fjerner man alle andre enn de 4 som JetBlue tenker på så er det slett ikke sikkert at ståa blir så rosenrød. Har man ingen plass å reise fra, så flyr man heller ikke via OSL og genererer således ikke inntekter for OSL. Poenget her er at man trenger både de 4 flyplassene, samt en rekke andre i Norge, for at Avinor totalt sett skal tjene penger. Hvilken pris/avgift man setter på de ulike flyplassene trenger ikke nødvendigvis være slik at hver enkelt flyplass går i 0, men at inntektene i hele systemet balanseres mot kostnadene i hele systemet.

Har du noen gang tenkt på hvorfor en rekke utesteder opererer med gratis inngang for damer, mens menn må betale for inngang (kanskje mindre aktuelt nå i disse ikke-diskrimineringstider, men likefullt noe som ikke har vært uvanlig)? Er det slik at utestedene ikke tjener penger på damene, eller er det slik at de tjener penger på å subsidiere inngangen til damene fordi de vet at dette vil trekke til seg flere kunder totalt sett og dermed gi større inntekter totalt sett? Har du tenkt på hvorfor nettaviser er gratis? Gratis nettaviser gir flere lesere, noe som igjen brukes som et argument overfor potensielle annonsører. Annonsørene betaler etter hvor mange lesere en avis har, og dermed kan det være en ide å subsidiere den ene kundegrupper mot å hente ut mer fra en annen kundegrupper (annonsørene). Ikke helt identiske eksempler med flyplasser, men om man ser litt overordnet på det så likner problemstillingen nokså mye.

Last edited:
Back