Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Har ikke sett noen statistikk over det, men stikker jeg fingeren i været og tipper, så vil jeg tro at det er nær 50% utlendinger på flyene til/fra Torp. På de fleste italia rutene tror jeg det er overvekt av italienere. Men som sagt, dette er ikke statistikk, bare magefølelsen min.
IMM

Du har nok ganske rett, magefølelsen kan bekreftes av ansatte på Torp. Men det gjør jo ikke suksessen til Torp noe dårligere.

For meg, hardcore Oslo-gutt (mann) er Torp komplett remote, men jeg ser at flyplassen har funnet en meget tilpasset nisje i markedet.

Ønsker for all del Torp lykke til videre :exclaimation

Re: Ryanair i ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet?

Inkluderer man satsningen til Ryanair fra Rygge og de nye rutene fra Torp, vil Ryanair (gitt sommerens frekvens) ha 149 ukentlige avganger når sommersessongen starter i 2010. Til sammenligning hadde SAS ca 162 direkte avganger for sommeren 2009.

Tar man vekst raten til Ryanair i betraktning (antall lanserte ruter fra Oslo området pr år) og går ut fra at denne fortsetter i samme hstighet, vil Ryanair være større enn SAS fra Østlandet og ut i Europa sommeren 2010!

VELDIG interessant Martin, veldig opplysnende å få satt ting i perspektiv. Jeg var overhodet ikke klar over at Ryanair stå så sterk. Diskusjonen om OSL/TRF er ikke så interessant i denne sammenhengen og jeg tror det er riktig å se alle under ett. Det hadde vært veldig interessant å også ta med Norwegian.

Dette bekrefter nok en gang det som har gått opp for meg for lenge siden. Ryanair en stor konkurent som er veldig farlig å undervurdere. De er utskjelt og blir bagatelisert men i mellomtiden har de vokst seg stor, litt som FRP ^_^
Ryanair er her og blir ikke borte som om mann stikker hodet i jorden. Det ville ikke overaske meg om vi ser de på Norsk innenriks innen 2 år.

Det ville ikke overaske meg om vi ser de på Norsk innenriks innen 2 år.
TRF/RYG - HAU da, først og fremst? For jeg tviler på at Avinor vil gå med på å gi Ryanair "afgiftsrabatt", da ville SAS og Norwegian kjapt kreve det samme... ;)

VELDIG interessant Martin, veldig opplysnende å få satt ting i perspektiv. Jeg var overhodet ikke klar over at Ryanair stå så sterk. Diskusjonen om OSL/TRF er ikke så interessant i denne sammenhengen og jeg tror det er riktig å se alle under ett. Det hadde vært veldig interessant å også ta med Norwegian.

Dette bekrefter nok en gang det som har gått opp for meg for lenge siden. Ryanair en stor konkurent som er veldig farlig å undervurdere. De er utskjelt og blir bagatelisert men i mellomtiden har de vokst seg stor, litt som FRP ^_^
Ryanair er her og blir ikke borte som om mann stikker hodet i jorden. Det ville ikke overaske meg om vi ser de på Norsk innenriks innen 2 år.

Ja mange er nok overrasket over veksten til Ryanair. Det finnes en hel del Ryanair hatere, men for de/oss som bruker Ryanair, så ser vi at det stort sett funker på den måten vi forventer at det gjør. At Torp ligger langt fra Oslo er ikke noe problem. Det er ikke alle i Norge som bor i Oslo sentrum. Det er det mange som ikke har skjønt, og de fleste av disse bor i Oslo sentrum.

Jeg søkte litt på nettet, og fant begeistrede postinger fra megselv om flyselskapet helt tilbake til 1997. De startet opp med 2 daglige avganger til London, og prisen den gang var 990 kroner. Det var veldig billig den gang. Hele tiden har selskapet imponert meg med sin klare profil, sin effektive drift, vekst og økonomi. Men det er visst mange som har hevet seg over de, eller stikki hue i sanda. Og det kan koste dyrt om man driver i samme bransje.

IMM

Flott at det funker for noen og like greit at det ikke funker og/eller er noe for andre...kan virke som det er like vanskelig på begge sider å forstå "motparten"... Widerøe til Torp er jo et supert tilbud...så Torp har jeg ingen ting i mot.

Jeg har ingen problemer i det hele tatt å forstå de som foretrekker nettverksselskapene. De har et konsept som på flere områder overgår billigselskapene. Særlig når det gjelder videreforbindelser. Jeg reiser ikke med Ryanair selv, hvis jeg skal videre til Barbados eller andre steder jeg liker å reise til. Da reiser jeg med nettverksselskapene.

Jeg kom hjem for en drøy uke siden etter en tur til Singapore. Jeg brukte Widerøe, SAS, KLM og British Airways. Ingen ting å klage på noen av disse, absolutt ikke. Som reisende har man det bra ombord i alle disse selskapene.

Det jeg ikke forstår, er at de som sverger til nettverksselskapene ikke ser ut til å skjønne eller ville skjønne at det også er et market (et stort) for punkt til punkt selskapene, og at kundene deres blir sett på som "folk som ikke skjønner sitt eget beste, eller at de ikke forstår at det er dyrerer å reise med billigselskapene når alle avgifter og reise til/fra flyplassene inkluderes". Der er man på kollisjonskurs med de store massene av befolkningen. For de ser ut til, i større og større grad, å velge billigselskapene.

Paralellen til FRP ble nevnt. Det er en god paralell. Tilhengerne der har blitt sett på som bygdetullinger av mange andre partier. Helt til de plutselig har en tredjedel av stemmene, og må sees på som en konkurrent. Nå er de nær på å bli landets største parti. Like det eller ikke, men man må ta folks valg på alvor, selv om de ikke passer med ens eget syn/valg.

Jeg mener at her hjemme har SAS gjort en stor feil i å undervurdere Ryanair. De har ikke sett på de som en konkurrent. Mulig de gjør det nå, men de sier nå fortsatt at de ikke er konkurrenter fordi de har forskjellige kunder. Det er til dels feil. Og den feilen kan komme å koste dyrt.

Jeg mener at her hjemme har SAS gjort en stor feil i å undervurdere Ryanair. De har ikke sett på de som en konkurrent. Mulig de gjør det nå, men de sier nå fortsatt at de ikke er konkurrenter fordi de har forskjellige kunder. Det er til dels feil. Og den feilen kan komme å koste dyrt.
Dette er jeg veldig enig i, og SAS vil ikke være de første til å gå til grunne ved å undervurdere sine konkurrenter. Arroganse er en skummel ting i en konkurransesituasjon.

Dette er jeg veldig enig i, og SAS vil ikke være de første til å gå til grunne ved å undervurdere sine konkurrenter. Arroganse er en skummel ting i en konkurransesituasjon.

Meget kloke ord fra IMM og Hickok her. SAS har gjort narr av FR og spådde DY rett ned i kjelleren. Nå vises en annen side fra selskapet, ydmykelse og til en viss grad redsel og desperasjon for den situasjon man har kommet opp i. Med desperasjon mener jeg de siste ukers annonsekampanje der man rett og slett rakker ned på DY's produkt.

Om jeg får korrigere deg.....

Med desperasjon mener jeg de siste ukers annonsekampanje der man rett og slett IKKE KLARER Å rakker ned på DY's produkt.

Da tror jeg du blir skuffet. Ryanair forlanger et avgiftsregime som er way-off det norske flyplasser (dvs Avinor) kan akseptere. Så lenge det er politisk flertall for at 4 flyplasser skal finansiere noen-og-førti tapsprosjekter i distriktene, så blir det heller ingen forandring med det første.

Det som har skjedd i Manchester er trolig starten på en mer restriktiv linje overfor LCC´s. Noen må faktisk betale for flyplasstjenester, brann/havari, ATC, etc.

Da tror jeg du blir skuffet. Ryanair forlanger et avgiftsregime som er way-off det norske flyplasser (dvs Avinor) kan akseptere. Så lenge det er politisk flertall for at 4 flyplasser skal finansiere noen-og-førti tapsprosjekter i distriktene, så blir det heller ingen forandring med det første.

Hvis du tror jeg blir skuffet så tar du grundig feil. Min spådom er at Ryanair starter opp innenriks, selv om de ikke får avgiftsrabatt. Men min spådom er ikke mitt ønske. ;)

Ryanair går inn der de kan tjene penger. Om de ser at de kan tjene penger uten avgiftsreduksjon så tror jeg de vil gjøre det. Mye tror jeg avhenger av hvordan SAS kommer seg gjennom krisen sin.

Ryanair vil muligens gå inn på et par ruter innenriks, men jeg tviler på det. Og det er pga kostnadene, og da mener jeg ikke bare avgifter. Det skal en dag med deicing til, så er hele ukas overskudd borte. Og med deicing gjennom en full vinter er det ikke mulig å tjene penger med de marginene Ryanair opererer med. Og skal de tas seriøst må de fly hele året.

KennethGS og kompisene hans er ikke billige ....

Ryanair vil muligens gå inn på et par ruter innenriks, men jeg tviler på det. Og det er pga kostnadene, og da mener jeg ikke bare avgifter. Det skal en dag med deicing til, så er hele ukas overskudd borte. Og med deicing gjennom en full vinter er det ikke mulig å tjene penger med de marginene Ryanair opererer med. Og skal de tas seriøst må de fly hele året.

KennethGS og kompisene hans er ikke billige ....

Ryanair må vel deice av og til når de flyr fra Torp slik det er i dag, eller er det medbrakt sprit de bruker?;) Jeg vil vel også anta at FR må tilpasse billettprisene til sitt kostnadsnivå, og om det er dyrere å operere innenlands i Norge så skulle man vel tro at prisene må være deretter.

Ryanair må vel deice av og til når de flyr fra Torp slik det er i dag, eller er det medbrakt sprit de bruker?;) Jeg vil vel også anta at FR må tilpasse billettprisene til sitt kostnadsnivå, og om det er dyrere å operere innenlands i Norge så skulle man vel tro at prisene må være deretter.

Da faller vel litt av konseptet deres bort, gjør det ikke? Med dagens priser fyller man ikke mer enn Dash'er - da vil Ryanair slite tungt med 189 seter ... i konkurranse med eksisterende operatør.

Klart Ryanair deicer i dag også - men skal man fly innenriks vil dette øke betraktelig ...

Da faller vel litt av konseptet deres bort, gjør det ikke? Med dagens priser fyller man ikke mer enn Dash'er - da vil Ryanair slite tungt med 189 seter ... i konkurranse med eksisterende operatør.

Vel, SAS flyr vel med bortimot 85% kabinfaktor og DY kanskje noe av det samme med dagens priser. Om FR mener at de kan operere enda billigere enn SAS og DY så skal man ikke se bort i fra at de kan fylle noen seter, selv om de flyr fra TRF. Det er vel neppe snakk om å fly på Alta og Kirkenes, men kanskje heller BGO, SVG og TRD. LCC'ene har jo vist stor evne til å skape nye markeder, og på en rekke av destinasjonene som f.eks. DY har startet så kan det se ut til at totalmarkedet har blitt større slik at det ikke bare er snakk om å stjele kunder fra eksisterende operatører. Jeg er heller ikke i tvil om at de vil være nokså kjappe med å trekke seg ut av markedet om det ikke skulle være lønnsomt.

Det kan jo også bekreftes at SAS er i ferd med å bli tatt igjen av Norwegian ved Osl.
Kapasitetsmessig er vel begge omtrendt like store.

Norwegian har i den inneværende uke ca 243 ukentlige utenlands avganger fra Osl (inkl. Skandinavia). SAS har ca 293 ukentlige avganger.

Norwegian har også i denne beregningen lavere frekvens på enkelte europeiske destinasjoner, som øker inn i høstmånedene. Jeg tror derfor tallet er ganske jevnt selv om sommerprogrammet snart er over.

Dette er en gammel diskusjon og egentlig uvesentlig, ettersom alle tre flyplassene defineres av IATA som 'Oslo'.

Må vel nevne gamledager *før* 1998...

Jeg søkte opp dette her da jeg var i forsvaret i '98 og søkte i
Resaid etter OSL.

FBU <- sukk, ja... :-)
GEN

Torp inngikk ikke i OSL-området da, så vidt jeg husker.

Men i både '99 og tom '01 kan jeg huske å sett flere ganger
bag-tags som er markert til FBU.

Det er imponerende hva Ryanair har fått til. Jeg tillhører nok ikke ders primære målgruppe, men kunne nok fint fly med dem om det passet seg slik. Cambridge er vel en spennende by i UK som er veldig lett tilgjengelig fra Stanstead, men ganske langt unna Heatrow og Gatwik. Har til nå valgt DY dit, men hva fremmtiden bringer er med uvisst, enten får National Express ny kunde, eller så blir det Ryanair. Det å havne på en flyplass som er nære dit jeg skal har ganske stor prioritet fremmfor flysellskap.

Når det er sagt, så tror jeg nok at inneriks i norge kan være dyrt for FR. De har vel tidligere (rundt år 2000 mener jeg å huske) sagt at de ikke vil til TRD og nordover pga høye utgifter til deice.

I tillegg til det du nevner, så vil vel regulariteten innenriks om vinteren knekke organisasjonen, overskudd og troverdighet. Tenker da på dager hvor man har freezing fog i Oslo, tåke på vestlandet og vinterstormer nordpå. Er FR skrudd sammen på en måte som håndterer det?

Back