• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

FR Ryanair ekspanderer i Polen

Stoarn

ScanFlyer Silver
FR holder nu en pressekonferanse pa flyplassen Modlin (EPMO) 40 km nord fra Warszawa.

Flyplasset med nybygd terminal skal vaere klar i sommer 2012, oppstart av scheduled-trafikk fr o m hosten 2012.

FR vil apne en ny base der, med 3-5 maskiner forst (10-12 ruter) og 10 maskiner / 40 ruter inntil 2017.

Avtalet med selskapet som driver flyplassen er klar for underskrfit ;)
 
Last edited:
Re: FR annonserer ny base: Warszawa (nybygd flyplass Modlin)

Spennende at Ryanair nå satser hardt på Øst-Europa, tror de vil gjøre det bra, og det er jo et marked i sterk vekst.

Tviler dog på at LOT og Wizz Air blir særlig begeistrede for dette. Wizz Air har jo en haug med lavprisruter ut fra WAW, og de vil nå møte hard konkurranske fra Ryanair.
 
Re: FR annonserer ny base: Warszawa (nybygd flyplass Modlin)

FR holder nu en pressekonferanse pa flyplassen Modlin (EPMO) 40 km nord fra Warszawa.

Flyplasset med nybygd terminal skal vaere klar i sommer 2012, oppstart av scheduled-trafikk fr o m hosten 2012.

FR vil apne en ny base der, med 3-5 maskiner forst (10-12 ruter) og 10 maskiner / 40 ruter inntil 2017.

Avtalet med selskapet som driver flyplassen er klar for underskrfit ;)

Lager de en helt ny flyplass eller bruker de den gammle som ligger der fra før?
 
Re: FR annonserer ny base: Warszawa (nybygd flyplass Modlin)

Der laves en ny terminal på den nedlagte base. Åbner 2012 i forbindelse med UEFA, hvis man skal tro Wikipedia.

Lars
 
Re: FR annonserer ny base: Warszawa (nybygd flyplass Modlin)

Jeg har besokt Modlin for nogre uker siden, og bygningsarbetet er delvis klar, flyplassoperator haaper at apne flyplassen i juni 2012 for chartertrafikk, flyplassen skal brukes ogsa som en av parkeringsplasser for EURO2012-charterfly (Okęcie, hovedflyplassen, har ikke sa mange ledige long-term stands).

Rullebanen er 2420 m i lengd, opp til 11 C-code fly (737/32S) kan parkere der samtidigt (hvis RYANAIR vil basere 10 maskiner i basen, kan det bli en traengsel...)

Flyplassen har en relativt vakker beliggenhet, lengst Vistula-floden, i naeromradet finns det en nasjonalpark Kampinos, festningen Modlin fra 1800-talet og en sjo Zalew Zegrzyński, paradisen for windsurfers fra Warszawa ;)

ILS CAT II installeres pga at undvike problemer med dimmen (i Polen mest av flyplasser har bara CAT I).
 
Re: FR annonserer ny base: Warszawa (nybygd flyplass Modlin)

Neste nyheten fra Polen:

fr o m mars 2012, FR aapner base i Wrocław (Polen), med en 738 basert og nye direkteruter: Malmö, Treviso, Bornemouth, Beauvais, Malta og Chania.

kilde: Wrocław flyplass official fanpage facebook
 
Re: FR annonserer ny base: Warszawa (nybygd flyplass Modlin)

Wroclaw er definitiv en smart trekk som FR gjörer her.

Og vi far med disse annonserer ogsa en indikasjon at FR planlegger a bruke i fremtida langt flere av sine ressourcer til vekst i Öst-Europa. Det vil en Wizz Air sikker ikke like bra...
 
Jag tror Wizzair klarar sig bra i Polen i konkurrens med Ryanair. Vi ska inte glömma att för ca 3-4 år sedan utkämpades en kamp mellan WZZ och RYR mellan NYO och GDN. Det var WZZ som vann och RYR drog sig ur. Många polacker känner nog mer för WZZ och föredrar flyga med det "polska" bolaget.
 
W!ZZ vann pa Skavstaruten fordi de har inget alternativ - de er tvungna att flyga till och fra Osteuropa, mens FR kunne skicka planet annanstans (flest av pax mellan GDN och NYO, ar Polacker, som tycker inte att betala tiotal kronor for lask och mat, gissar att ancillary revenue var liten liten). Mine venner fra Skavsta-basen bekraftar: Poland in roster = no tips...

Men nu, och bara till och fran Warszawa, blev W!ZZ Air jattedyrt, jamfort med andra lowcost. Det ar svart att fa en god pris.

De som vill resa trevligt och bekvamt fran centrum skal sakert valga LOT eller en annan classic fran Okęcie, annars billig alternativ FR fraan Modlin.

FR ar en stark brand i Polen, och W!ZZ skal ha det svart att kampa med dem i huvudstaden...

Mjolnir@ Sant ;)


BTW, restiden till Skandinavien skal forkortas med minst 5 minuter - Modlin ligger underveis fra WAW til Norden, och nastan alla fly heading for Sverige och Norge overflyger den ;) ;) ;)
 
Last edited:
W!ZZ vann pa Skavstaruten fordi de har inget alternativ - de er tvungna att flyga till och fra Osteuropa, mens FR kunne skicka planet annanstans (flest av pax mellan GDN och NYO, ar Polacker, som tycker inte att betala tiotal kronor for lask och mat, gissar att ancillary revenue var liten liten).

Ryanair skickade sina plan till en parkering. Alltså kunde inte Ryanair tjäna pengar på en rutt där Wizz kan tjäna pengar. Och Wizzairs starka sattsning på rutten visar att dom tjänar pengar på rutten. Polacker känner ingen koppling till Ryanair, däremot ser man Wizzair delvisst Polskt.
 
NYO-GDN stängdes av FR för några år sedan (minst 4 tror jag), ja, W!ZZ Air var alltid stark i Gdańsk, såsom i Katowice.

Men, minst i Warszawa, folket känner ingen särskild koppling til W!ZZ - man tänker om LOT som är "polsk, god, bekväm och dyr", Norwegian som "var billig, blev dyr och försvann", W!ZZ Air som "var billig, blev dyr, har jätteubekväm tidtabell men är ofte fortsatt billigare än LOT". Lufthansa "är dyrt, men flyger via FRA till överallt", och RYANAIR "den billigast, flyger från var som helst, men tyvärr inte från Warszawa - vi vill ha RYANAIR! (det finns en sån facebook-gruppen även)".

Tror att alla Polacker som flög W!ZZ Air känner att bolaget är inte av polsk ursprung (även om annanstans folket bruker tänka så). Biljett-faktura kommer på ungarsk, inne i planet alla skylter var för lång tid i ungarsk och engelsk, polska skyltar är en nyhet.

MOL och FR är dock välkjända från dagbladen.

Man vet att man kan flyga med FR för en zloty. Jämfört med reklamskyltar i tunnelbana "Wizzair superbilligt - Barcelona fr. 296 PLN* (enkelresa, bagageavgift tillkommer)" [=600 SEK], låter det spannande for manga...

Detsamma gäller Wrocław, tror jag - där RYANAIR var först, innan W6, det var alltid Wrocław på munnen om man pratade om en base... Och så blev det sant...
 
Last edited:
Det som jeg tenker på i kampen mellom Ryanair og Wizz i Polen er bagasjereglene, og regler for internett insjekk.
Wizzair har svært gode vilkår for sending av bagasje. Betaler man for en kolli (som er billig i forhold til Ryanair) kan man ha med 32 kilo. Betaler man for to kolli, kan man ha med 64 kilo. Og tro meg: polakkene har med MYE bagasje. Snittvektene pr. bag er i en helt annen divisjon enn noe annet flyselskap vi har på Torp.

Og når det kommer til internet innsjekk, så kan man velge dette hos wizz. På Ryanair må man sjekke inn på nett enten man vil eller ikke. Mange polakker ser ut til å velge å sjekke inn på flyplassen.

Så ut fra det, har Wizz et par store fordeler fremfor Ryanair.
 
Store bagasje bruker man ta fremfor allt til jobbet ;) , dvs Irland, UK og Norge ;)

Gjestarbeidertrafikk er ikke sa merkelig fra Warszawa nu, jamfort med andre flyplasser og med foregaende ar...
 
Wizzair har flera fördelar framför Ryanair

* Enklare hemsida
* Mycket enklare och tydligare priser (Vem som är billigast går att debatera i evighet. Dom billigaste rutterna från Skavsta är i alla fall med Wizzair och inte med Ryanair. En RYR 4 PLN biljett kan framstå billig i annonsen, men en 99 PLN biljett med WZZ blir billigare än RYR på sista raden.).
* Möjlighet till banköverföring
* Mycket bättre och billigare bagageregler
* Bättre incheckning
* Trevligare personal
* Bättre priser ombord

Jag är helt övertygad av att i 9 fall av 10 kommer Wizzair vinna över Ryanair på den Polska marknaden.
 
Last edited:
Den viktigaste sak ur Polackens synpunkt - biljettpris - är inte heller Wizzairs fördelen om det gäller Warszawa.

Biljetterna från och till Warszawa blev mycket dyrare hos wizz nuförtiden, delvis pga hoga flygplatsavgifter i WAW, delvis darfor att konkurrenter forsvann, delvis darfor att folket i Warszawa tjäner mer än annanstans där Wizz har basen (kanske utom Prag).

Iallafall, ett stort priskriget mellan de tva kommer att utbryta ;)
 
Kriget fortsetter:

FR har annonsert 10 nye ruter fra Warszawa-Modlin (WMI) med oppstart i september/oktober:

Barcelona, Bologna, Bristol, East Midlands, Eindhoven, Frankfurt-Hahn, Glasgow-Prestwick, Liverpool, Manchester, Paris (Beauvais).

Pa rekke andre ruter, antal ukentlige avganger skal oke kraftigt.

Sapass planlegger FR fly fra Modlin til 19 flyplasser - 10 av dem er operert ogsa av WIZZ, og videre 4 ligger ved stadet, der Wizz bruker annen flyplass.

Etter vinter 2012/2013, en av dem skal sikkert vekk...
 
Lenge siden 2012. I saken om Modlin ser jeg at der luktes på å få non-schengen charter dit, for å frigjøre kapasitet på Okecie.
Men om de får like god deal som FR, lite sannsynlig, selvom flyplassen var nær å gå konkurs.

Ryanair betaler betydelig lavere avgifter til Warsaw Modlin lufthavn sammenlignet med standardtakstene. Ifølge tilgjengelige kilder betaler Ryanair omtrent 6 polske złoty (PLN) per passasjer, mens standardavgiften for andre flyselskaper er rundt 40 PLN per passasjer.
 
Back
Top