Ryanair direkte til Bergamo fra Kjevik?

Northrider

FlyKirurg
Satte på scanneren her isted og fikk med meg at en viss Ryanair FR4532 straks skal pushe for en flight til Bergamo- Nonstop!

Noen som har noe som helst info om hva denne maskinen gjør på Kjevik? Det kunne tenkes at den kom grunnet diverting fra Torp, men det virker så merkelig at den da bare flyr rett til Italia.
 
FR4531 diverterte til Kjevik i dag ja. Denne ruten går direkte fra Bergamo til Torp, og går direkte tilbake igjen (som FR4532).
 
Takk for info spikeld!

Var artig å se på taxi SAS kontra Ryanair. SK214 med mini-grisen taxet vanvittig fort nedover alpha,mens Ryanair så ikke ut til å akkurat ha dårlig tid!

Men den virket veldig lett,brukte faktisk ikke halvparten av rullebanen engang til TO, og med tanke på at de er laste med drivstoff til Italia.
 
Last edited:
De fløy ikke tomme til Italia da? Synes å ha hørt at Ryanair gjerne flyr tomme for å ikke få forsinkelser i trafikken. Da kun hvis de har diverted til annen flyplass f.eks OSL eller Kjevik
 
Det er vel vanlig at FR bare snur på hælen og drar tilbake uten passasjerer som i dette tilfellet. Dette for å ikke få følgeforsinkelser utover dagen på andre ruter. Dette er også med på å sikre at FR faktisk er et av de mest punktlige selskap i Europa. På dette viset blir færrest mulig passasjerer berørt.
Hva skjer med passasjerene som skulle fra Torp til Bergamo ? Blir tilbudt plass neste gang det er plass på samme strekning!
 
Ja, de får tilbud om å bli med på neste mulige flight. Eller de kan også reise alternative veier. Som i dette tilfellet ville bli via London.

For de som synes det er rart at Ryanair ikke ventet på pax i Kristiansand, så tenk dere hva som ville skjedd hvis de gjorde det. Først måtte busser bestilles til å komme til Torp. Det hadde nok tatt en time før alle bussene var på plass. Så skulle de kjøre til Kristiansand, som normalt tar 3,5 timer. I dag sikkert 4,5 på grunn av særdeles vanskelige kjøreforhold (mange ulykker på veiene her idag, bl.a. en kjedekollisjon).
Fra så skal alle boardes, bagasjen skal lastes ombord og papirer skal lages. Så alt i alt ville det nok ta 6-7 timer fra Ryanair bestemte å gå til KRS til det ble avgang med passasjerer derfra. Ikke særlig bra løsning. Flyet skal jo brukes resten av dagen/kvelden, og disse 6-7 timene med forsinkelser ville forplante seg på de neste avgangene. Så i mine øyne er det rett å gå direkte ned til Bergamo uten passasjerer.

IMM
 
Dette kan høres brutalt ut, å gi blaffen i paxen som skal med. Men jeg synes Ryanair egentlig gjør det rette. Selvfølgelig er det trist for de som i dette tilfelle skulle Torp/Bergamo å må stå igjen. Ved å gjøre det på denne måten berøres egentlig kanskje færrest mulig pax. Hadde Ryanair skulle ventet på pax fra Torp osv. osv. så ville jo pax på andre ruter blitt berørt + masse ekstra utgifter. Helt ok spør du meg. Her er det snakk om å velge mellom "pest eller kolera" !
 
Last edited:
Takk for info spikeld!

Var artig å se på taxi SAS kontra Ryanair. SK214 med mini-grisen taxet vanvittig fort nedover alpha,mens Ryanair så ikke ut til å akkurat ha dårlig tid!

Det pleier å være omvendt slik vi ser det på Torp ! Ryanair har som oftest relativ høy taxefart ! (kort turnaround) !
 
Var det flere uregelmessigheter med Ryanair i dag? Møtte en SAS flybuss med Ryanair i destinasjonskassa på E6 på vei sydover fra OSL i ettermiddag (1545-tiden blir det vel)
 
Det var folk fra London på FR036. Ryanair hadde en passasjer ombord som trengte øyeblikkelig medisinsk assistanse, og istede for å vente litt på måking av rullebane på Torp, gikk de direkte til OSL og landet så fort som mulig der.
Vet ikke hva som skjedde på OSL, men flyet sto der meget lenge, og pax ble sendt i buss til TRF. Senere gikk flyet til Torp hvor det hentet opp de som skulle til London.
 
Jeg synes faktisk ikke at det er greit at et selskap lar paxen stå igjen på flyplassen, og (i verste fall) ikke kommer seg til destinasjonen før flere dager senere.
Kjøper man en billett fra A til B bør man være sikret å komme seg dit, til den tiden flyselskapet annonserer.
Ved forsinkelser bør man kunne forvente at flyselskapet gjør det som er nødvendig for å få paxen dit de skal innen rimelig tid, og jeg synes ikke to dager senere er rimelig.
 
Ved forsinkelser bør man kunne forvente at flyselskapet gjør det som er nødvendig for å få paxen dit de skal innen rimelig tid, og jeg synes ikke to dager senere er rimelig.

Slik er det i en ideell verden ... men i Ryanairs univers er ting ofte litt annerledes ..
 
Ja, dessverre.
Derfor bør man kanskje tenke seg om to ganger før man reiser med dem.
Iallefall hvis det er viktig at du kommer deg dit du skal til rett tid.
 
Jeg synes faktisk ikke at det er greit at et selskap lar paxen stå igjen på flyplassen, og (i verste fall) ikke kommer seg til destinasjonen før flere dager senere.

Selv Ryanair er maktesløse foran værgudene...

Kjøper man en billett fra A til B bør man være sikret å komme seg dit, til den tiden flyselskapet annonserer.

Finnes det i det hele tatt flyselskaper som garanterer dette?

Ved forsinkelser bør man kunne forvente at flyselskapet gjør det som
er nødvendig for å få paxen dit de skal innen rimelig tid, og jeg synes ikke to dager senere er rimelig.

Da synes jeg du skal kjøpe en dyrere billett, hos et annet selskap...

Regnestykket til Ryanair er nok ganske enkelt:
De kan la det gå ut over én flight, eller alle flightene flyet skulle ha flydd resten av dagen, og med forsinkelser så følger crew som går ut på prikker og må byttes ut, eller flighter må kanselleres... ...og man er like langt...

Uansett så vil pax rammes, så hvorfor ikke la problemet være der problemet oppsto, fremfor å ramme passasjerer rundtom i Europa pga. snøvær i Norge?


Jeg hater å måtte si det, men Ryanair kom ikke dit de er idag ved å ha reservefly stående klare på hver base, som kan settes inn som erstatning for forsinkede flighter...

...og nå har jeg jaggu forsvart Ryanair, så nå må tastaturet brennes i et pentagram, og hendene vaskes i en blanding av kaustik soda og motorolje...:baeh
 
Selv Ryanair er maktesløse foran værgudene...

Selvfoelgelig .. men de fleste selskaper har planer for aa ta vare paa sine kunder og faa dem avgaarde 'innen rimelig tid' - og dette inkluderer samarbeide med andre sekskaper. Dette er fravaerende hos Ryanair.

...og nå har jeg jaggu forsvart Ryanair, så nå må tastaturet brennes i et pentagram, og hendene vaskes i en blanding av kaustik soda og motorolje...:baeh

..... saa lenge du ikke forsvarer Staff ....
 
Back
Top