Ryanair bytter ut: Luton - CPH til Stansted - CPH?

Scandinavien_Airlines

ScanFlyer Gold
Jeg har ligget og kigget diverse steder for hvorfor easyJet netop forlod CPH - Stansted, og nu med Ryanairs indtog for lidt over et år siden i CPH, så undre det mig hvorfor at Luton ikke erstattes med Stansted?

Jeg fandt dette citat på Check-in.dk
I stedet valgte Ryanair at etablere sig på København-Luton i knivskarp konkurrence med easyJet. Men fra den 3. november i år trækker easyJet sig fra Stansted-ruten, og det kan åbne muligheder for Ryanair, der således kan overflytte sine CPH-flyvninger fra Luton til Stansted og dermed opnå opstartsrabat på den rute i Københavns Lufthavn.

Altså, nu tænker jeg på opstartsrabater osv, og i at jeg selv mener at netop konkurrencen på CPH - Luton er for stor med samlet 8 daglige afgange.

Jeg var her forleden dag med netop RYR på Luton - CPH(FR411)(6 Februar 2016) og flyet var halvtomt.
 
Jeg har ligget og kigget diverse steder for hvorfor easyJet netop forlod CPH - Stansted, og nu med Ryanairs indtog for lidt over et år siden i CPH, så undre det mig hvorfor at Luton ikke erstattes med Stansted?

Jeg fandt dette citat på Check-in.dk


Altså, nu tænker jeg på opstartsrabater osv, og i at jeg selv mener at netop konkurrencen på CPH - Luton er for stor med samlet 8 daglige afgange.

Jeg var her forleden dag med netop RYR på Luton - CPH(FR411)(6 Februar 2016) og flyet var halvtomt.

Nå er nok en enkelavgang i januar et dårlig grunnlag for å konkludere på belegg generelt. Ryanair sine tall for 2015 viser jo med all tydelighet at de fyller flyene fra CPH, dog noe under hva de selv har forkynt tidligere.

Spørsmålet er jo om det er prisen som stimulerer trafikken eller kapasiteten.
Ser man uttalelser fra SAS og ikke minst tar en titt på prisene ut fra CPH, er det mye som tyder på at det er prisene som nå stimulerer veksten i trafikken på London rutene. Det interessante blir å se om CPH klarer å holde dette volumet oppe når selskapene justerer sin kapasitet og sine priser. Som flere har nevnt og som det ryktes om, så er det jo ikke helt utenkelig at nettopp dette er årsaken til at CPH nå har fått ny salgs og markedsledelse.

SAS tallene for 2015 går jo langt i å bekrefte at den kortsiktige veksten gå på bekostning av den langsiktige veksten fra CPH. Det er et farlig spill.

Men argumentet du viser til er interessant. Mange har jo forsøkt å tilbakevise og begatellisere at CPH har muligheter til å gi oppstartstøtte til destinasjoner som allerede er betjent. For Avinor har destinasjon vært knyttet til by, imens det på CPH har vært pr flyplass. Det gir jo helt klart fordeler som jeg selv gjerne skulle sett at også var enklere for Avinor og OSL.
 
Last edited:
Melding fra moderator

Flere innlegg som ikke handlet om ruta mellom London og København er slettet. Vennligst hold diskusjonen på tema.
 
Nå er nok en enkelavgang i januar et dårlig grunnlag for å konkludere på belegg generelt. Ryanair sine tall for 2015 viser jo med all tydelighet at de fyller flyene fra CPH, dog noe under hva de selv har forkynt tidligere.

Spørsmålet er jo om det er prisen som stimulerer trafikken eller kapasiteten.
Ser man uttalelser fra SAS og ikke minst tar en titt på prisene ut fra CPH, er det mye som tyder på at det er prisene som nå stimulerer veksten i trafikken på London rutene. Det interessante blir å se om CPH klarer å holde dette volumet oppe når selskapene justerer sin kapasitet og sine priser. Som flere har nevnt og som det ryktes om, så er det jo ikke helt utenkelig at nettopp dette er årsaken til at CPH nå har fått ny salgs og markedsledelse.

SAS tallene for 2015 går jo langt i å bekrefte at den kortsiktige veksten gå på bekostning av den langsiktige veksten fra CPH. Det er et farlig spill.

Men argumentet du viser til er interessant. Mange har jo forsøkt å tilbakevise og begatellisere at CPH har muligheter til å gi oppstartstøtte til destinasjoner som allerede er betjent. For Avinor har destinasjon vært knyttet til by, imens det på CPH har vært pr flyplass. Det gir jo helt klart fordeler som jeg selv gjerne skulle sett at også var enklere for Avinor og OSL.

Jeg takker for din uddybelse i en PM.


Jeg mener selv at CPH har et godt system hvor at det er HVER flyplads der gives opstartsrabatter til, og IKKE destinationer ligesom i Norge.

Derfor undre det mig stadigvæk at RYR fik opstartsrabatter netop på Luton idet at STN jo står uberørt og RYR vil kunne få gode rabatter netop i STN.
Luton burde de jo i princippet ikke få rabatter i idet at EZY jo befløj ruten op til 6 måneder før RYR gik ind på den i April(EZY i November 2014).

Nogle der kan uddybe hvorfor det fungere sådan?
 
Jeg takker for din uddybelse i en PM.


Jeg mener selv at CPH har et godt system hvor at det er HVER flyplads der gives opstartsrabatter til, og IKKE destinationer ligesom i Norge.

Derfor undre det mig stadigvæk at RYR fik opstartsrabatter netop på Luton idet at STN jo står uberørt og RYR vil kunne få gode rabatter netop i STN.
Luton burde de jo i princippet ikke få rabatter i idet at EZY jo befløj ruten op til 6 måneder før RYR gik ind på den i April(EZY i November 2014).

Nogle der kan uddybe hvorfor det fungere sådan?

Kan det være at de forhandlet frem oppstartsrabatter før EZY la ned STN?
Det er vel nærliggende å tro at CPH og FR var i forhandliner og dialog lenge før første flight?
 
Spørsmålet er jo om det er prisen som stimulerer trafikken eller kapasiteten.
Ser man uttalelser fra SAS og ikke minst tar en titt på prisene ut fra CPH, er det mye som tyder på at det er prisene som nå stimulerer veksten i trafikken på London rutene. Det interessante blir å se om CPH klarer å holde dette volumet oppe når selskapene justerer sin kapasitet og sine priser.

Dagens kommentar fra Bjørn Kjos går langt i å bekrefte dette og effekten av ryanair sin etablering på CPH.

- Dette må vi se på. Vi må se på hvilke områder Ryanair kommer til å kutte. Hvis det er i Danmark, har prisene falt mye allerede, sier Bjørn Kjos til DN.

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv...billettprisene-norwegian-vurderer--flge-etter
 
Back
Top