FR Ryanair (Air Malta) landet med 220kg fuel under storm 03OKT25

Denne kunne vel fort blitt veldig alvorlig

Den 3. oktober 2025 opererte en Malta Air B738 (registreringsnummer 9H-QBD) rute FR-3418 fra Pisa i Italia til Prestwick i Storbritannia for Ryanair. Flyet var på siste innflyging til rullebane 20 på destinasjonsflyplassen da besetningen utførte en landingsmanøver på grunn av ugunstige værforhold. Flyet utførte deretter en 30-minutters ventemanøver og forsøkte å lande igjen, noe som igjen mislyktes.

Besetningen startet en andre venting, som de avbrøt etter 10 minutter, og omdirigerte deretter flyvningen til Edinburgh. Flyet begynte innflygingen til EDIs rullebane 24 omtrent en time etter den første avbrutte innflygingen, men landingen måtte avbrytes igjen, og flyet foretok en tredje omgang.

Besetningen omdirigerte deretter flyet til Manchester, hvor det landet på rullebane 23R omtrent 110 minutter etter den første avbrutte innflygingen.

Etter landing var det bare 220 kg drivstoff igjen i B738-tankene (100 kg i venstre og 120 kg i høyre). 9H-QBD foretok en ny flytur omtrent 13 timer etter landing på MAN.
 
Den 3. oktober 2025 opererte en Malta Air B738 (registreringsnummer 9H-QBD) rute FR-3418 fra Pisa i Italia til Prestwick i Storbritannia for Ryanair. Flyet var på siste innflyging til rullebane 20 på destinasjonsflyplassen da besetningen utførte en landingsmanøver på grunn av ugunstige værforhold. Flyet utførte deretter en 30-minutters ventemanøver og forsøkte å lande igjen, noe som igjen mislyktes.

Besetningen startet en andre venting, som de avbrøt etter 10 minutter, og omdirigerte deretter flyvningen til Edinburgh. Flyet begynte innflygingen til EDIs rullebane 24 omtrent en time etter den første avbrutte innflygingen, men landingen måtte avbrytes igjen, og flyet foretok en tredje omgang.

Besetningen omdirigerte deretter flyet til Manchester, hvor det landet på rullebane 23R omtrent 110 minutter etter den første avbrutte innflygingen.

Etter landing var det bare 220 kg drivstoff igjen i B738-tankene (100 kg i venstre og 120 kg i høyre). 9H-QBD foretok en ny flytur omtrent 13 timer etter landing på MAN.
Er jo ikke første gang, spesielt Wizz og Ryanair i Europa har jo flere gang vært i samme situasjon.
Husker ikke om det var forrige vinter, eller den før det - men da var det jo 3 Wizz Air til LTN samme dag med få timers mellomrom som meldte Fuel-emergency.

Har jo ikke kjennskap til denne flightens flightplan og crewets breafing,
men litt spesliet at de etter GLA prøver seg på EDI når det også der var svært dårlig vær og de kjenner til fuelreserven de hadde på det tidspunktet.
 

Attachments

  • IMG_6537.webp
    IMG_6537.webp
    78.7 KB · Views: 3
Jeg har sett bilde av tech log som angivelig er fra denne Ryanair flygingen og den viser tallene som beskrevet. En skal imidlertid være oppmerksom på at det er fuel ved shutdown og ikke landing. easyJet hadde en lignende hendelse i Hellas uken før hvor bilder av fuel display sirkulerer med 20 kg i venstre tank og 420 kg i høyre og de tallene kan definitivt ikke være det de hadde ombord når de landet. Begge flygingene er å finne på avherald.

Ryanair hendelse
easyJet hendelse

En ting som kan sies er at de i utgangspunktet hadde nok av drivstoff gitt flytiden etter at de gjorde første forsøk i Prestwick. Problemet er vel heller hva de gjorde med det drivstoffet de hadde. Jeg vet ikke hva som var deres originale alternativ, men, angivelig ville ikke Manchester ta imot dem i første omgang og de ble "anbefalt" Edinburgh da vinden var langs rullebanen der... Det er i såfall ikke første gang at flyplasser i UK ikke vil ta imot fly med mindre de er nominert som offisielt alternativ (i en nødssituasjon kan en lande hvor en vil, naturlig nok).
 
Hvor mye flytid er igjen med 220kg?
I realiteten ingenting siden det er så mange variabler (høyde, vekt, hastighet, konfigurasjon, manøvrering etc. etc). To stk. CFM56 brenner ca. 10 kg per minutt på tomgang på bakken, 35 kg per minutt i holding og (veldig omtrentlig) 150 kg per minutt ved fullt motorpådrag... Vi regner 500-600 kg for en landingsrunde i en A320 som er relativt sammenlignbar.
 
Back
Top