Rutinemelding om vekst fra Finnair

MartinL

ScanFlyer Dusty
Rekordvekst til Asia i 2007
Antall passasjerer som reiste med Finnair fra Norge til Asia i fjor økte med 71,7 prosent sammenlignet med rekordåret 2006. Finnair kan også vise til et rekordår i Sverige.

– Vi er selvfølgelig veldig godt fornøyd med denne veksten, som vi tror vil fortsette i 2008. Alle ønsker å spare tid når man reiser, og stadig flere oppdager at Finnair flyr korteste vei til Asia. Noe som også er bra for miljøet, fordi vi sparer drivstoff, sier norgessjef
Kenneth Gillberg i Finnair.

Finnair tilbyr den korteste veien mellom Europa og Asia, via Helsinki. Den korteste, naturlige flykorridoren fra Europa til Asia går over Sør-Finlands luftrom. I tillegg har Helsinki lufthavn rekordlave transittider, helt nede i 35 minutter.

Trafikken fra Norge økte til alle Finnairs 10 destinasjoner i Kina, Thailand, India og Japan i 2007.

Tredobling til Hong Kong

Trafikken fra Norge til Hong Kong har økt med 192,8 i 2007, mye takket være et bedre tilbud til de forretningsreisende.

– Vi økte fra 2 til 4 avganger til Hong Kong i april i fjor, og det har gitt resultater. Vi har mange forretningsreisende til Hong Kong, ikke minst innen verftsindustrien, forteller Gillberg.

Finnair flyr også fra Oslo via Helsinki direkte til Guangzhou, Shanghai og Beijing i Kina, med vekst på henholdsvis 42,9, 48,7 og 11,5 prosent.

Tre byer i Japan

Finnair flyr, som eneste flyselskap i Nord-Europa, både til Tokyo, Osaka og Nagoya i Japan. Trafikken har økt med henholdsvis 186,6, 98,9 og 218,5 prosent.

India vokser

Finnair åpnet rute til Indias hovedstad Delhi i november 2006, og til det finansielle hovedsetet Mumbai i juni 2007. Begge rutene har bra belegg, og i juni økes antall avganger til Mumbai til 6 pr. uke.

Finnair raskest til Seoul

Fra 2. juni går raskeste og korteste vei til Seoul i Korea via Helsinki. Da åpner Finnairs nye nonstop-rute til den sørkoreanske hovedstaden, 5 ganger pr. uke. Total reisetid fra Oslo er kun 12 timer og 10 minutter, 1 time og 40 minutter raskere enn nærmeste konkurrent.

Helt nye Airbus A340-300 vil gå på denne ruten, med liggestoler i Business Class. Dette er Finnairs ellevte destinasjon i Asia.


www.boarding.no
 
Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

hehe... Hadde en slik vekst vært rutine ville jeg også drevet flyselskap...
 
Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Formidabelt! Tro om KLM har noen synspunkter på denne flyten via HEL...
 
Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

KLM merker nok dette fra Oslo, men de har feeder trafikk fra Sandefjord, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim - noe jo Finnair ikke har. Dermed merker nok ikke KLM like mye i % endring av nordmenn (totalt sett) som BA, Air France osv.... som kun har avganger fra Oslo.
 
Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Den store taperen ut fra Norge og den som har mistet mest markedsandeler av de store de siste årene er vel først og fremst BA.
 
Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Om Finnair videreutvikler samarbeidet med Norwegian vil de kunne kapre enda flere markedsandeler. Da kan Norwegian feede Finnair-flygningene fra Oslo - og eventuelt åpne ruter fra andre steder i Norge til Helsinki.

Spent på effekten av SAS' ARN-BKK-rute...
 
Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

hehe... Hadde en slik vekst vært rutine ville jeg også drevet flyselskap...

Ja det er vel blitt det for Finnair. Kan ikke huske at jeg har sett en pressemelding fra selskapet de siste 4 årene som ikke bruker brennende klare adjektiver om enorm vekst fra det svenske og norske markedet.

Men vi hører lite om Danmark. Klarer Finnair å suge ut like mye fra CPH?
 
Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Men vi hører lite om Danmark. Klarer Finnair å suge ut like mye fra CPH?

Det er vel tvilsomt, og det kommer jo av at fra cph kan man få direkte ruter til mange av finair sine destinasjoner. Mens fra OSL er det jo mer logisk å fly østover med engang.
 
Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Bla bla bla bla bla bla, det er rutinen fra Finnair. :rolleyes:

De starter en hau med nye ruter og oeker frekvens, faar de ikke vekst da, er det jo noe som er fundamentalt galt.

Jeg blir imponert den dagen de har 88% belegg paa disse rutene. Det har de fortsatt ikke klart selv med serioes prisdumping
 
Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Finnair øst og KLM vest. Jaja folkens, hva i all verden skal vi med SAS:baeh

Nei da, men det er ikke til å skyve under en stol at Finnair tar et stort jaffs av Asia markedet fra Norge og Sverige. Uten å kjenne til tallene i detalj tror jeg ikke deres kapasitet til østen har økt like mye som prosentandelen av nordmenn og svensker som velger å benytte Finnair.
Jeg tror de tygger av et stadig større antall av total pakken med svensker og nordmenn som skal til østen på beksostning av en vekst som et visst annet selskap kunne geleidet inn på sin konto.
 
Klart de gjoer, Martin. Og med et pinglete SAS vil dette fortsette.. Dessverre..

Kostnadene til SAS er dessverre alt for hoyt til at de kan forsvare en stor satsing (sier de).

Det sier seg selv at naar man har piloter liggende i SEA og BKK to netter, vil SAS aldri bli konkurransedyktig. Snakka med vaar venn i Houston om dette. Det er ingen andre som har slike stopp underveis som det SAS sine piloter har.

Saa det er forstaaelig at SAS ikke satser mer paa intercont med slike konkurranse bakdeler.

Naar det er sagt, er produktet til SAS suverent paa intercont, de har tross alt utrolig bra belegg paa alle sine destinasjoner.
 
Klart de gjoer, Martin. Og med et pinglete SAS vil dette fortsette.. Dessverre..

Kostnadene til SAS er dessverre alt for hoyt til at de kan forsvare en stor satsing (sier de).

Det sier seg selv at naar man har piloter liggende i SEA og BKK to netter, vil SAS aldri bli konkurransedyktig. Snakka med vaar venn i Houston om dette. Det er ingen andre som har slike stopp underveis som det SAS sine piloter har.

Saa det er forstaaelig at SAS ikke satser mer paa intercont med slike konkurranse bakdeler.

Naar det er sagt, er produktet til SAS suverent paa intercont, de har tross alt utrolig bra belegg paa alle sine destinasjoner.


Sikter du til slike stopp;
Slingen som er planlagt ser slik:
Avgang fra CPH 22:45 med ankomst BKK 15:25. Ankomst til hotellet blir da ca. 17:30. Avreise til CPH blir allerede morgenen etter med vekking klokken 10:00 og pick up klokken 11:00!
I tillegg flyr vi også produksjonsdag med tidlig innsjekk dagen før BKK…..
Konsekvensen av disse slingene blir at man får MEGET kort hviletid.
 
Sist gang jeg reiste fra BKK gikk avgangen neste dag rett etter midnatt. Det har jo ikke endret seg? Hvorfor i all verden er det henting kl 1100 naar flyet gaar over 13 timer senere?
 
Back
Top