Rutesjefen i Norwegian bekreftet utenlandsrute fra Evenes

THS

ScanFlyer Silver
I følge papirutgaven av avisen Fremover onsdag 14. desember kom rutesjef i Norwegian, Daniel Skjeldam, så nær som mulig i å bekrefte at selskapet kommer til å starte en utenlandsrute fra Evenes til neste år. Norwegian hadde et møte med regionens reiseliv på Evenes på tirsdag og der sa han følgende;

«Det er et under at ingen har
grepet tak i det potensiale som
ligger i en slik rute tidligere.»
Og:
«Vi blir de første til å opprette
nye ruter fra Evenes. Det være
seg til Tyskland, Russland eller
Baltikum. Det er ett fett hvor vi
flyr til.»
Det var ordene, i direkte sitat,
fra rutesjefen i Norwegian om
nye ruter fra Evenes. Til Fremover
holder Skjeldam fast på at
ingen ting er bestemt.

Avgjørelsen blir tatt like over nyåret.

Replying to Topic 'Rutesjefen i Norwegian bekreftet utenlandsrute fra Evenes'

Det var da en usedvanlig useriøs uttalelse. :up:

Men jeg kan ikke la være å tenke på at ved første øyekast virker mer lønnsomt å etablere seg i Tromsø med en London-rute? Jeg vet at det lokale passasjergrunnlaget har vært oppe til diskusjon, men hva med attraktiviteten for turistene? Tromsø har, etter hva jeg har forstått, etablert seg som "nordlys-hovedstaden" i verden, noe utlendingene (og sikkert også engelskmennene) er usedvalig begeistra for. Tromsø har faktisk et stort navn i utlandet, mye større enn f. eks. Narvik. Uansett vil det jo føre til et løft for den nord-norske turistnæringen. :)

Originally posted by Herlov

Det var da en usedvanlig useriøs uttalelse. :up:

Men jeg kan ikke la være å tenke på at ved første øyekast virker mer lønnsomt å etablere seg i Tromsø med en London-rute? Jeg vet at det lokale passasjergrunnlaget har vært oppe til diskusjon, men hva med attraktiviteten for turistene? Tromsø har, etter hva jeg har forstått, etablert seg som "nordlys-hovedstaden" i verden, noe utlendingene (og sikkert også engelskmennene) er usedvalig begeistra for. Tromsø har faktisk et stort navn i utlandet, mye større enn f. eks. Narvik. Uansett vil det jo føre til et løft for den nord-norske turistnæringen. :)

Det stemmer at Tromsø er et navn i utlandet forsåvidt, men det har vist seg at det er hit utlendingene vil med direktefly :D
Neida, vi skal ikke lage en KB/ML-krangel, men det har vist seg at Narvik (ski), Lofoten (fisk) og Vestfjorden (spekkhogger) har et ganske bra potensiale. Noe 2-3 charterflighter hver helg gjennom vinteren viser. Med rett markedsføring har man mer å rutte med enn i Tromsø. Faktisk. :up:
Og når det er sagt er det vel mer sannsynlighet for å se nordlys her i sørtroms enn i snøhølet Tromsø? (Joda, har bodd i Tromsø i 2 år.)

Kyrre

Har stor tro på utenlandsrute fra EVE. Merkelig at ingen har startet opp, avgiftene er jo svært rabattert med 90% sammenliknet med f.eks Tromsø og Bodø.
Dessuten er det like mange eller flere som sokner til EVE enn til BOO og TOS.

Nye ruter kommer kjenner jeg DY rett.

DY har utelukket Tromsø for en rute til London. Men Tromsø er aktuell for en annen direkterute ut i Europa i følge Norwegian selv.

Skal vi tippe London fra EVE og Riga fra TOS?

Thank god for DY

Originally posted by MartinL

Thank god for DY

Sånn blir det framstilt i media også! Stakkars SASBra. Makan til god PR til Norwegian skal du lete lenge etter!

Har da sett negativ omtale av Norwegian også. Ikke lenge siden det var innslag i TV2 hjelper deg som jeg syntes Norwegian hadde løst svært dårlig.
Men nå har jo Norwegian trangere fly, lite servering, ingen aviser etc....hadde SAS beholdt dette så hadde forskjellen melleom selskapene vært større og jeg tror folk ville forstått hvorfor billettene til SAS som regel er endel dyrere enn Norwegian. Slik det er nå så har jo SAS gjort det meste for å bli nærmest mulig likt lavprisselskapene.
Dessuten har jo Norwegian vært veldig dyktige til å starte nye nonstop ruter til utlandet som vi i Norge har vært nærmest blitt "beskyttet" mot av SAS som vil ha også innom Kastrup. Norwegian har satset på nonstopruter fra Trondheim, Bergen og Stavanger til destiansjoner som SAS nokikke har ansett som aktuelle. Og er det noe vi nordmenn er glade i, så er det jo lokalpatriotisme.
Men SAS har virkelig kommet seg det siste halvåret med varsel om endel nye ruter.

Norwegian har jo uttalt at de ikke har sett så stort engasjement for ei ny rute, som den planlagte Evenes - London ruta, noe plasser. Det er jo ikke rart de velger Evenes. Pluss at TC ikke har 90% rabatt for direkteflygninger fra og til utlandet.

Det er faktisk rart at ingen har kastet seg på dette før. Ryanair så jo på Evenes, men slo det fra seg da de fant ut at det er snø i Nord-Norge. Derfor finner de nok aldri på å fly så langt nord, om de starter innenlands noen gang. De er redde for å bli forsinket pga snøbrøyting etc.

EVE-JFK neste:)

Originally posted by catocontrol

Pluss at TC ikke har 90% rabatt for direkteflygninger fra og til utlandet.

Men hvor mye teller dette i det store og det hele? Er det slik at man kan få det til å gå rundt med 75% belegg i stedet for 85% med en slik rabatt, f. eks?

Jeg gleder meg til verdens hub'en Evenes er et faktum!:cheers:

Originally posted by Herlov

Originally posted by catocontrol

Pluss at TC ikke har 90% rabatt for direkteflygninger fra og til utlandet.

Men hvor mye teller dette i det store og det hele? Er det slik at man kan få det til å gå rundt med 75% belegg i stedet for 85% med en slik rabatt, f. eks?

Don't know! Det er jo ikke akkurat billig å lande på norske flyplasser, så litt betyr det nok. Tror uansett ikke belegget i Tromsø er noe bedre enn på Evenes.

Er det ikke først og fremst PAX som merker disse rabattene da det er de som betaler?
Eller er det snakk om en av disse avgiftene som ikke står som TAX/FEE på billetten?

Men, lavere pris for kunden fører jo fort til flere reisende, og dermed høyere belegg.

Originally posted by Cedlind

Er det ikke først og fremst PAX som merker disse rabattene da det er de som betaler?
Eller er det snakk om en av disse avgiftene som ikke står som TAX/FEE på billetten?

Men, lavere pris for kunden fører jo fort til flere reisende, og dermed høyere belegg.

Tja...tror ikke det er mindre tax på billettene fra Haugesund til London enn fra Torp til London, i allefall ikke 90% mindre. Hvordan dette løses rent praktisk kjenner jeg ikke til, men kanskje flyselskapene betaler avgifter til Avinor i tillegg til den avgiften som står på billetten til passasjeren. Ville i så fall ikke overrasket meg,

Denne 90% er ikke det på start og landinger!

tror det, ikke sikker

Back