• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Rute i SAS-cockpit sprakk

Ser at "som vanlig" er komulikasjonsdirektøren helt på bærtur når det gjelder tekniske ting.
Hva sa han???? 17 lag glass, ja ja har vel vokst opp i et presse miljø og der er jo ikke fakta særlig viktig bare det høres fott ut. Å ta en telefon til teknisk ville vel være særdeles nedverdigende for en direktør, han kunne jo komme til skade for å snakke med en i kjeledress.
Vinduet, som et av lagene sprakk i, på grunn av et varme element i vinduet feilet, derfor litt røk en stund, består av 5 lag. For å begynne ytterst. 1 lag herdet glass (slite glass) ikke struktrell styrke i dette. Så et supertynt urethane lag (ikke strukturell styrke) så et gangske så kraftig vinyl lag som er primær strukturen i vinduet. Så et supertynt urethane lag og til sist et ganske kraftig glass innerst som også har strukturell styrke. Og det var det. I det innerste urethanlaget ligger varmeelement og føler. Så manger vi bare 12 lag med glass i henhold til de som kan svare på alt. Flaut.
 
Re: Rute i SAS-cockpit sprakk (Nobel hunter)

Ser at "som vanlig" er komulikasjonsdirektøren helt på bærtur når det gjelder tekniske ting.
Hva sa han???? 17 lag glass, ja ja har vel vokst opp i et presse miljø og der er jo ikke fakta særlig viktig bare det høres fott ut. Å ta en telefon til teknisk ville vel være særdeles nedverdigende for en direktør, han kunne jo komme til skade for å snakke med en i kjeledress.
Vinduet, som et av lagene sprakk i, på grunn av et varme element i vinduet feilet, derfor litt røk en stund, består av 5 lag. For å begynne ytterst. 1 lag herdet glass (slite glass) ikke struktrell styrke i dette. Så et supertynt urethane lag (ikke strukturell styrke) så et gangske så kraftig vinyl lag som er primær strukturen i vinduet. Så et supertynt urethane lag og til sist et ganske kraftig glass innerst som også har strukturell styrke. Og det var det. I det innerste urethanlaget ligger varmeelement og føler. Så manger vi bare 12 lag med glass i henhold til de som kan svare på alt. Flaut.

Nobel hunter
Du virker till å vare på linje virker det som , om mangel af lag
se på readers comments her
http://avherald.com/h?article=43c7d617&opt=0

By smart cockpit on Friday, May 13th 2011 14:21Z
The windows No. 1 & No. 2 consist of glass panes laminated to each side of a vinyl core. The inner glass pane is the primary load carrying member. The vinyl core also acts as a backup load carrying member. The outer pane has no structural significance but provides a scratch resistant surface. A conductive coating on the outer pane permits electrical heating to prevent ice build-up and window fogging. B737 NG : A permanent rain repellent coating is applied to the windows.

Ulf
 
I de fleste avisene er Vikse blitt sitert med å si "mange lag", så om han faktisk har sagt 17 er vel ikke sikkert. Rekkefølgen er også beskrevet ulikt, men det var etter at et defekt varmeelement som førte til røyklukt i cockpit ble skrudd av, at ruta sprakk.
 
Back
Top