• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ruta over Tibet, CPH-BKK

KjetilK

ScanFlyer Blue
Heisan!

Jeg skal fly CPH-BKK med TG951 på torsdag og tilbake på TG954 neste søndag. Skal en tur til Australia. På turen bortover får jeg vel en del dagslys, og lurer litt på om jeg kommer til å ha det når jeg flyr over Tibet. I 2007 hadde jeg en en-gang-i-livet sykkeltur i Tibet, der jeg også var med på førstebestigningen av Toze Kangri der inne. Nå ser jeg på GCMap at storsirkelen går nesten rett over Toze Kangri. Det hadde vært spennende om jeg kunne titte ned på fjellet mitt. Det er et digert massiv, helt sikkert enkelt å se.

Greia er at jeg ikke kan huske å ha sett et eneste fly på turen... Det er mulig det er fordi området er ganske tørt, men jeg pleier å ha øynene opp. Så jeg lurer på om rutene går et annet sted. Er det mulig å si noe om det generelt, eller er det så væravhengig at det er håpløst...?

Det jeg egentlig er ute etter, er å bestemme hvilken side av flyet jeg bør sitte på for å ha best sjanse til å se noe der nede...

Tipper du flyr over India (med potensiell utsikt mot Tibet på venstre siden) på svarteste natta.

Neppe!

De aller aller fleste av disse flygningene kommer inn over Dehli, så Kolkata før Burma inn mot BKK.

Som andre sier her så unngår man vanligvis å fly over Himalaya. Den faste ruta går over India. Hvis det er dagslys så vil du som regel se Himalaya på venstre side nedover. Litt avhenging av avstanden, de bruker flere ruter gjennom India. Hadde engang en tur her i dagslys og kunne se ett skikkelig panorama over fjellene. Så tydelig Everest og flere andre 8000 metere. Fint syn! Du ser bort på dem, ikke ned ;)

Last edited:
Okei, takk for det! Greit med gode tips, da setter jeg meg på venstre side, så får jeg "ta til takke" med Himalaya. :-)

Okei, takk for det! Greit med gode tips, da setter jeg meg på venstre side, så får jeg "ta til takke" med Himalaya. :-)

Du vil vel i beste fall se stjernehimmelen over Himalaya, klokken vil være ca. 03.00 om natten.. :)

Mulig det er et dumt spørsmål, men hvorfor det?

Ikke dumt spørsmål ;)
Det er pga høyden på terreng. Hvis man får bortfall av en motor eller dekompresjon så kan ikke flyene normalt å holde høyden som er nødvendig her. Hvis man MÅ fly over Himalaya så er det egne ruter ned til lavere terreng som skal brukes hvis motorbortfall eller dekompresjon. Dette ble jeg fortalt av en flykaptein.

Ikke dumt spørsmål ;)
Det er pga høyden på terreng. Hvis man får bortfall av en motor eller dekompresjon så kan ikke flyene normalt å holde høyden som er nødvendig her. Hvis man MÅ fly over Himalaya så er det egne ruter ned til lavere terreng som skal brukes hvis motorbortfall eller dekompresjon. Dette ble jeg fortalt av en flykaptein.

Fikk samme forlaring hos Lufthansa, de nevnte at det kun var 2-3 selskaper som kunne fly på den mest direkte ruten.

Og hvem kan fly den direkte ruten, og hva slags fly har de?

Noen av rutene har lagt inn "escape routes" som tar deg raskeste veien mot lavere terreng i tilfelle loss of cabin pressure. Tror dette er company procedures og dermed ikke flytypeavhengig, mer avhengig av in-house kompetanse i selskapet.

Escaperoutes er også delt inn i forskjellige variasjoner som ex. loss of oxygen, engine failure type 1, type 2 osv osv.

Vi får disse kartene som en del av FPL på DY longhaul, men vet ikke hvor populært det er å dele disse uten rette godkjennelse så vi lar det være med tekst :)

Back