Russland med flyforbud på Yak-40, AN-24 og TU-134.

Trdfly

Moderator
Medlem
Russland med flyforbud på Yak-40, AN-24 og TU-134.

Russiske myndigheter innfører forbud mot bruk av flytypen Tupolev 134, Antonov An-24 og Yak-40.

Men de har fått frist ut 2011 til å skaffe seg nye fly for de som det gjeller.

http://www.hangar.no/archives/589
 
Last edited:
Re: Russland med flyforbud på Yak-40, AN-24 og TU-134.

Skjønner godt at du gir dette tommel-ned, men det fortjener vel også tommel-opp mht sikkerhet osv? Ikke det at jeg egentlig har noe grunnlag til å si det, men det er jo ikke verdens sikreste fly akkurat..
Men btw; Hvor stort omfanget være?
 
Re: Russland med flyforbud på Yak-40, AN-24 og TU-134.

Blir spennende å se hva Nordavia gjør med TOS-ruten. 735?

Trodde An24 var et relativt sikkert fly, men de begynner vel å bli gamle. Glad jeg fikk prøvd dem noen ganger i det minste :(
 
Re: Russland med flyforbud på Yak-40, AN-24 og TU-134.

Spill for galleriet. De fleste ulykker i Russland de siste aarene har skjedd direkte eller indirekte som foelge av pilotfeil. Naa kommer de samme pilotene til aa gjoere de samme feilene i splitternye Boeinger og Airbuser isteden. Hva gjoer Putin da?
 
Re: Russland med flyforbud på Yak-40, AN-24 og TU-134.

Sjekket kilden litt nærmere opp, og ITAR-TASS har denne bulletinen fra 24.06.11 (som jeg antar hangar har hentet saken fra:

Russia will ban the flights of some airliners Tu-134, An-24 and Yak-40 starting from 2012, if they are not equipped with the ground proximity warning systems, a source in the Russian Transport Ministry told Itar-Tass on Friday.

http://www.itar-tass.com/en/c154/172569.html

Er installering av GPWS økonomisk forsvarlig?
 
Re: Russland med flyforbud på Yak-40, AN-24 og TU-134.

Spill for galleriet. De fleste ulykker i Russland de siste aarene har skjedd direkte eller indirekte som foelge av pilotfeil. Naa kommer de samme pilotene til aa gjoere de samme feilene i splitternye Boeinger og Airbuser isteden. Hva gjoer Putin da?

Enkelt og greit, da setter han Airbusene og Boeingene på bakken også i samme stil.
Og håper å stimulere flyfabrikkene til å lage nye modeller for å så sette disse på bakken... :D
 
Re: Russland med flyforbud på Yak-40, AN-24 og TU-134.

Sjekket kilden litt nærmere opp, og ITAR-TASS har denne bulletinen fra 24.06.11 (som jeg antar hangar har hentet saken fra:
http://www.itar-tass.com/en/c154/172569.html
Russia will ban the flights of some airliners Tu-134, An-24 and Yak-40 starting from 2012, if they are not equipped with the ground proximity warning systems, a source in the Russian Transport Ministry told Itar-Tass on Friday.
Så.. egentlig krever de bare at fly har GPWS.
Det er jo ikke helt storyen som hangar.no serverte..

Nå har ikke jeg inngående kunnskap om hvordan GPWS virker, men Wikipedia har..
The primary cause of CFIT occurrences with no GPWS warning is landing short. When the landing gear is down and landing flaps are deployed, the GPWS expects the airplane to land and therefore, issues no warning. EGPWS introduces the Terrain Clearance Floor (TCF) function, which provides GPWS protection even in the landing configuration.
Så da må det i allefall kreves EGPWS for at dette skal hjelpe på å hindre at fly lander 200 meter før rullebanen..
 
Re: Russland med flyforbud på Yak-40, AN-24 og TU-134.

Dette er nok ett påskudd for å tvinge alle disse til å kjøpe Sukhoi Superjet 100.
Industripolitikk!
 
Re: Russland med flyforbud på Yak-40, AN-24 og TU-134.

Dette er nok ett påskudd for å tvinge alle disse til å kjøpe Sukhoi Superjet 100.
Industripolitikk!

Neppe. Det er snakk om forbud fra neste år, det vil være vanskelig å skaffe ny kontrakt før denne tida, og leveranser kommer da ikke så snart (pluss at Yak-40 og AN-24 er hel annen klasse fly). Som LN-MOW sier er det et populistisk tiltak i kjølvannet av ulykken i Petrozavodsk. Hvermannsen sitter med inntrykket av at alle disse er gamle og upålitelige fly, og da er det en bra mulighet for regjeringen å opptre "tøft", det er jo det eneste de er gode pa ;).
 
Re: Russland med flyforbud på Yak-40, AN-24 og TU-134.

Som bamseh skriver over, det er jo ikke snakk om noe forbud mot disse typene. Det er neppe noe problem å installere GPWS i dem, heller ikke EGPWS, selv om det er en mer omfattende affære som bl.a. innebærer en liten GPS-installasjon.

Litt info om EGPWS: http://www51.honeywell.com/aero/Products-Services/Avionics-Electronics/EGPWS-Home.html?c=21

Men egentlig er det snodig om ikke dette har vært installert forlengst i dem, i hvert fall i flyindivider som har trafikkert vesten. Her har vel GPWS vært påbudt i mer enn 25 år for rutefly, og EGPWS også en del år.

Jeg husker LN-BRK var "prøvekanin" for sertifisering av EGPWS-installasjon i 737classic. Det var flere ganske interessante test flights innover Ryfylke i den anledning....:wow: :fly
 
Back
Top