• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

RUS Russland med comeback for Ilyushin IL-114

Så kan man jo diskutere i hvilken grad informasjonen som kommer fra den russiske regjeringen her inneholder elementer av propaganda og urealistiske forhåpninger. Og hva som er ren løgn

Det er en ganske gammel debatt i Russland hvorfor man etter Sovjetunionens fall ikke fortsatte å utvikle sivile flytyper all den tid man fortsatte med militære fly og romfarts- og raketteknologi.

Etter de første sanksjonene mot landet i 2014 og ikke minst nå, hvor Vesten virkelig rammet den sivile luftfarten gjennom sanksjoner, så er det ikke lenger en debatt, men et satsningsområde.

Så kan man jo alltid undre seg over om de får til noe. På plussiden teller jo at landet har stor kompetanse på luftfartsteknologi. Vi skal heller ikke undervurdere at det er generell stor realfaglig kompetanse i Russland fordi dette helt siden sovjettiden har vært et betydelig satsningsområde i skolen.

(Ta til sammenligning en tur ned i en gjengs norsk videregående skole og sjekk de generelle mattekunnskapene hos elevene).

På minussiden har vi et tidvis absurd byråkrati, statlig tvang, korrupsjon og likegyldige holdninger.

Men hvis vi holder oss til Il-114, så er jo ikke dette akkurat framtidsforskning, men videreutvikling av veldig kjente teknologiske løsninger.
 
Men er det troverdig eller vil de slite med å få endel komponenter?

Skrog, vinger, motor, propeller og avionikk er vel produsert i Russland, så da blir spørsmålet om det i så fall produksjonsutstyr eller mindre komponenter som blir problemet. Jeg heller mot at det er realistisk at Il-114 kan produseres også med dagens sanksjoner, for Russland har ganske gode muligheter for å produsere relativt avanserte komponenter. I hvert fall i begrenset volum.
 
Skrog, vinger, motor, propeller og avionikk er vel produsert i Russland, så da blir spørsmålet om det i så fall produksjonsutstyr eller mindre komponenter som blir problemet. Jeg heller mot at det er realistisk at Il-114 kan produseres også med dagens sanksjoner, for Russland har ganske gode muligheter for å produsere relativt avanserte komponenter. I hvert fall i begrenset volum.
Med trykk på "relativt"..
De skal altså gjenstarte produksjon av en gammal propellmaskin som de bygde 20 stykk av på 90-tallet? Hjelpes..
 
Back
Top