Så kan man jo diskutere i hvilken grad informasjonen som kommer fra den russiske regjeringen her inneholder elementer av propaganda og urealistiske forhåpninger. Og hva som er ren løgn
Det er en ganske gammel debatt i Russland hvorfor man etter Sovjetunionens fall ikke fortsatte å utvikle sivile flytyper all den tid man fortsatte med militære fly og romfarts- og raketteknologi.
Etter de første sanksjonene mot landet i 2014 og ikke minst nå, hvor Vesten virkelig rammet den sivile luftfarten gjennom sanksjoner, så er det ikke lenger en debatt, men et satsningsområde.
Så kan man jo alltid undre seg over om de får til noe. På plussiden teller jo at landet har stor kompetanse på luftfartsteknologi. Vi skal heller ikke undervurdere at det er generell stor realfaglig kompetanse i Russland fordi dette helt siden sovjettiden har vært et betydelig satsningsområde i skolen.
(Ta til sammenligning en tur ned i en gjengs norsk videregående skole og sjekk de generelle mattekunnskapene hos elevene).
På minussiden har vi et tidvis absurd byråkrati, statlig tvang, korrupsjon og likegyldige holdninger.
Men hvis vi holder oss til Il-114, så er jo ikke dette akkurat framtidsforskning, men videreutvikling av veldig kjente teknologiske løsninger.