Russisk passasjerfly eksploderte

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Dagbladet melder om følgende:

En russisk tjenestemann sier, ifølge Sky News på Twitter, at en person er død og tre er savnet etter at et russisk passasjerfly eksploderte under taksing i Sibir.

Til AP sier talsmann Vadim Grebennikov at flyet eksploderte etter at en motor tok fyr mens flyet takset før takeoff.

- Flyet ble omslynget av flammer, ifølge russiske myndigheter.

Tupolev-flyet fra flyselskapet Kogalymavia Airlines hadde 116 passasjerer og et mannskap på åtte personer om bord, og skulle fly fra Surgut i Ural-regionen nord i Russland til Moskva.

- Fire personer ble innlagt på sykehus som følge av røykforgiftning, sier Vladimiri Markin i den russiske granskingskommisjonen til CNN.

http://www.dagbladet.no/2011/01/01/nyheter/utenriks/flyulykke/14907495/

Først og fremst er det en trist og tragisk ulykke (som alle andre). Men det jeg er litt nysjerrig på er, dersom dette har vært en eksplosjon slik jeg forbider med eksplosjoner så er det litt merkverdig at ikke flere liv har gått tapt.
 
Last edited:
Flyet er visstnok en Tupolev 154-B2. Det betyr 3 motorer.

Det etterfølgende blir selvsagt kun spekulasjoner.

Grunnen til at dette ikke har fått større omfang enn det ser ut til kan være at det ikke er selve flyet som har eksplodert, men at det er en motor som har tatt fyr og eksplodert. Det vil kanskje føre til at fragmenter har penetrert kabinen og der skadet 4 stykker, en så alvorlig at han døde av det. Videre kan eksplosjonen ha revet opp vingetanken og slynget brennende fuel over flyet. Men som sagt kun en teori.



Vidar
 
Nå er antallet døde kommet opp i tre, i følge russisk media, og 34 er sendt på sykehus, vesentlig med røykskader.

Ulykken slås stort opp i russisk media, blant annet fordi medlemmer av et populært band var blant passasjerene. Den tas også alvorlig hos myndighetene. Jeg så et tv-innslag der transportminister Levitin var innkalt til statsminister Putin for å forklare hva som hadde skjedd.

Årsaker spekuleres det også i, alt fra terror til at en fugl kom inn i den motoren som eksploderte.

Og ulykken bidrar selsagt ikke til å styrke det i utgangspunktet frynsete ryktet Tu 154 etterhvert har fått i Russland.
 
Ifølge media er det snakk om en motor som tok fyr. Det var drivstofftanken som eksploderte, etter at pax ble evakuert (men dessverre ikke alle som det viste seg). De fleste som er i sykehusene nå har forgiftning, ikke brenneskader.
 
Ja dette skulle blitt gjort for en god stund siden spør du meg,
men slike jeg tolket dette - er jeg redd for at dette "vedtaket"
kun blir rent midlertidig.
 
Ja dette skulle blitt gjort for en god stund siden spør du meg,
men slike jeg tolket dette - er jeg redd for at dette "vedtaket"
kun blir rent midlertidig.


Så problemene forsvinner ved å parkere en viss flytype fremfor å se på de som utfører vedlikeholdet og den daglige driften av disse maskinene?
 
Må nok si meg enig i Blubirds vinkling. Til Blackhawk og Tertit54 vil jeg si at dere er historieløse. Rett nok har Tu154 hatt en del ulykker, men hvis en sammenligner med Boeing 737-200 så er bare 7,3% av Tu154-flåten karakterisert som "hull-loss occurrences" mot 9,6% av B732. Hvis en skulle følge dere 2s tankebane så skulle ikke da allerede alle 737-200 blitt satt på bakken i august 1985 etter British Airtours flight 28M? Denne ulykken avdekket en viktig feil og viste et klassisk tilfelle å lære av: Hvordan ikke "vedlikeholde combustor cans" på en Pratt & Whitney JT8D.

For rettferdighetens skyld bør det også nevnes at flere av Tu154-ulykkene kan knyttes til terroranslag (bl.a. Sibirs Tu154 B-2 som gikk 24. august 2004 hvor rester etter RDX ble påvist i restene).
 
Må nok si meg enig i Blubirds vinkling. Til Blackhawk og Tertit54 vil jeg si at dere er historieløse. Rett nok har Tu154 hatt en del ulykker, men hvis en sammenligner med Boeing 737-200 så er bare 7,3% av Tu154-flåten karakterisert som "hull-loss occurrences" mot 9,6% av B732. Hvis en skulle følge dere 2s tankebane så skulle ikke da allerede alle 737-200 blitt satt på bakken i august 1985 etter British Airtours flight 28M? Denne ulykken avdekket en viktig feil og viste et klassisk tilfelle å lære av: Hvordan ikke "vedlikeholde combustor cans" på en Pratt & Whitney JT8D.

For rettferdighetens skyld bør det også nevnes at flere av Tu154-ulykkene kan knyttes til terroranslag (bl.a. Sibirs Tu154 B-2 som gikk 24. august 2004 hvor rester etter RDX ble påvist i restene).

Jeg kan bare vise til den statistikken med TU154B som ikke er offentligjort i det tidligere CCCP eller Sovjet som også kalt det. Det var "Utallige" ulykker med bla denne flytypen som vesten aldri fikk vite noe om ( og i mange tilfeller heller ikke de pårørerende av ofrene :()
 
Kan sikkert vise til både offentliggjort og hemmelig statistikk for TU 154B - men det blir med disse flyene som de gamle sovjetiske bilmodellene. De finnes fremdeles rundt om, men eierne er ikke rike, og skraphaugen er neste stopp uansett.

Sovjetisk teknologi var bra fordi den var robust, enkel og i en del tilfeller uoppslitelig.

Uten å spekulere i årsaker til noe, kan vi nok si at (gjerne alkoholrelatert) slendrian og korrupsjon er en stor utfordring for det russisk samfunnet, sikkert også i luftfarten, og jo lenger vekk man kommer fra de store siviliserte byene, desto verre er det.

I kjølvannet av krasjet på Domodedovo 4. desember boblet russisk media formelig over av rykter og utsagn om dårlig sikkerhetskultur i Dagestan Airlines. Om slike ting er det ganske stor åpenhet i russisk media, og spesielt er det mye interessant å finne i diverse blogger.

Men - det krever at man kan språket og ikke minst tar seg tid til å lese det.
 
Jeg kan bare vise til den statistikken med TU154B som ikke er offentligjort i det tidligere CCCP eller Sovjet som også kalt det. Det var "Utallige" ulykker med bla denne flytypen som vesten aldri fikk vite noe om ( og i mange tilfeller heller ikke de pårørerende av ofrene :()

Nå vikler du deg bare mer og mer inn i problemer Tertit54, første flytur med passasjerer skjedde 9. februar 1972 og første ulykke med flytypen var 19. februar 1973 (CCCP-85023 - landet rundt 500 m før rullebanen og trolig årsak var windshear). Alle Tu154 er det full oversikt over (selv om mye er retrospesktivt), så tallene er faktisk riktig.
 
Back
Top