Nettstedet www.aviaport.ru meldte for noen dager siden at at prognosen for flyproduksjon i Russland i tiden 2009 – 2012 er halvert fra 405 til 195 maskiner. Militær- og transportfly er ikke inkludert. Årsaken ligger i finanskrisen. Enkelte mener at selv denne prognosen er vel optimistisk siden det i 2008 kun ble levert 8 passasjerfly. Planen for 2009 er 22 maskiner.
Produksjonen av de 195 flyene fordeler seg på følgende typer frem til 2012:
118 for regionaltrafikk fordelt på 74 Sukhoi SuperJet 100 (SSJ100) og 44 An-148
58 langdistansmaskiner Tu 204/214, og 9 av typen Il-96
11 amfibiemaskiner av typen Be-200
Prognosen bygger på kontrakter som enten er underskrevet eller som er så godt som sikre.
Den første SSJ’en skal etter planen leveres til Aeroflot i år. Skulle sertifiseringen av denne flytypen trekke i langdrag, vil det få innvirkningen på den samlede produksjonen frem til 2012
http://www.aviaport.ru/digest/2009/04/30/171967.html
Produksjonen av de 195 flyene fordeler seg på følgende typer frem til 2012:
118 for regionaltrafikk fordelt på 74 Sukhoi SuperJet 100 (SSJ100) og 44 An-148
58 langdistansmaskiner Tu 204/214, og 9 av typen Il-96
11 amfibiemaskiner av typen Be-200
Prognosen bygger på kontrakter som enten er underskrevet eller som er så godt som sikre.
Den første SSJ’en skal etter planen leveres til Aeroflot i år. Skulle sertifiseringen av denne flytypen trekke i langdrag, vil det få innvirkningen på den samlede produksjonen frem til 2012
http://www.aviaport.ru/digest/2009/04/30/171967.html