• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Rusing av motor ved gate

roger

Rakettforskar
Medlem
Hei,

Dette er vel eit spørsmål til dei som set fremst i ein 737. Her om dagen opplevde eg at etter pushback, med før taxing, vart minst ein (kunne ikkje høyre meir enn ein motor frå der eg sat) motorane rusa kraftig opp i anslagsvis 30-60 sekund. Det var såpass høg turtal at det rista brukbart. Kva for grunnar har ein til å gjere det? Sjekk av oljetrykk eller noko slikt? Rett etter at motoren gjekk på tomgang eller så taxa vi mot rullebana og tok av som normalt.
 
Vet ikke hvordan været var, men det høres litt ut som prosedyre for å kvitte seg med evt. is på fanblades.
Hvis det kun var en motor ee det mulig det var en cross bleed start der det ble gitt på endel for å sikre trykkluft til å starte den andre motoren etter pushback.
Evt. var dere i Moskva og stod fast i ett søkk på apron og trengte mye kraft for å komme dere igang :D
 
Takk for svar, CFM! Eg trur ikkje det var minusgrader. Motorstart høyrest fornuftig ut. Dette var forøvrig på OSL, og der er det sånn passe flatt, i alle fall :)
 
Crossbleed start høres fornuftig ut. Dersom APU ikke virker er det jo nødvendig å gi på en del for å få trykk nok til å starte den andre motoren. Den første motoren blir jo da startet med trykk fra luftstarter (evt. tank).

"Rusing" for å kvitte seg med is skjer vel normalt ute ved holding posisjon?
 
Crossbleed start høres fornuftig ut. Dersom APU ikke virker er det jo nødvendig å gi på en del for å få trykk nok til å starte den andre motoren. Den første motoren blir jo da startet med trykk fra luftstarter (evt. tank).

"Rusing" for å kvitte seg med is skjer vel normalt ute ved holding posisjon?

Ja, litt avhengig av forhold på vei ut og gjerne rett før take-off og i henhold til intervall fra fabrikant/selskap.
 
Sant. Det være seg windmilling start nedover rullebanen, annet fly foran, håndstartet, eller uten motorer i det hele tatt :-)
 
Ja, litt avhengig av forhold på vei ut og gjerne rett før take-off og i henhold til intervall fra fabrikant/selskap.

Har opplevd rusing av motorer ja med Thomas Cook 330. Etter deice og ute på rullebanen før avgang. Varighet opptil 1 min med full fart på motorene, ristet godt i flyet. Fjerne evnt is opplyste kaptein over høytaler.
 
Har opplevd rusing av motorer ja med Thomas Cook 330. Etter deice og ute på rullebanen før avgang. Varighet opptil 1 min med full fart på motorene, ristet godt i flyet. Fjerne evnt is opplyste kaptein over høytaler.

Jepp. Is som ligger på fan bladene. Forsvinner som regle ved at man kjører opp turtallet rett før avgang. En annen måte er at man kjører en run up etter landing, slik at ground crew slipper bruke fan heater.
 
Back
Top