Runway reports often unreliable

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Relevant ogsaa paa deres side av Atlanteren, regner jeg med ....

In at least 42 cases since 1995, pilots of commercial and corporate aircraft reported skidding off runways after receiving reports that the runways were safe, according to NASA's Aviation Safety Reporting System.

http://www.usatoday.com/travel/news/2006-01-22-runway-warnings_x.htm

og .....

Nearly three years before a Boeing 737 slid off a runway last month at Chicago's Midway Airport and killed a 6-year-old boy in a passing car, the pilots of a similar 737 skidded on another Midway runway and stopped just short of an adjacent road.

http://www.usatoday.com/travel/news/2006-01-22-runway-skids_x.htm

Replying to Topic 'Runway reports often unreliable'

Ja, når man insisterer på å bruke "Grip Tester" og lignende ubrukelige målere til å foreta friksjonsmålinger kan man ikke vente bedre. Den er vel like pålitelig som en fjærvekt og trekloss i et ungdomsskole eksperiment...:p

Kun min oppfatning...;)

Dag

Replying to Topic 'Runway reports often unreliable'

Nå hadde vel ikke utstyret særlig mye med den saken å gjøre.......men heller det at man ikke kjørte friksjonstest på 5.5 timer!!!!!!

Lufthavnavdelinger på de fleste flyplasser i Norge har på ett eller annet tidspunkt syndet på tilsvarende måte, og bare flaks har gjort at det har gått bra. Selv en Saab SFH gjør ikke mye godt om den står i garasjen, og operatøren sitter med beina høyt hevet foran TV'n......

Tør påstå at følgende hendelsesforløp finner sted hver vinter i Norge.

1. Kjører bremsetest, det er bra.
2. 4 timer senere er ett fly på vei inn, og det har blitt kaldere, og det er nedbør i luften.
3. Flyet lander etter å ha motatt bremsetall fra 4 timer tilbake
4. Piloten går helt fra konseptene, og er forbannet fordi det er horeglatt på banen.
5. Vaktsjef LHT kjører ny bremsetest, og finner ut at "oooooops, det har blitt glatt".
6. *Noen* på andre enden av en VHF radio tenker "no shit sherlock, det har vært væromslag".

Nå har heldigvis jeg, og mine kolleger klart å flytte punkt 5 frem til 3 plass de gangene det har vært aktuellt her de siste årene, og kun regulariteten blir lidende, men man har eksempler på full liste andre plasser. :lol

Vintervedlikehold er "a can of worms", men med alle våre problemer er Norge forsatt ledende på dette feltet.

Back