Rundreise Asia - planleggingstråden

Re: Rundreise Asia - planleggingstråden

Kan anbefale Langkawi. Greie strender, noen bra resorter og absolutt muligheter for å finne bortgjemte små og store strender dersom man leier bil/moped og utforsker litt av øya på egenhånd. Snorklingen var kanskje ikke helt topp dersom jeg husker rett, men mulig jeg roter litt her nå. Fant et knall "chill out" sted på stranden som serverte god indisk mat og nydelige drinker mens man satt med beina i sanden og bare slappet av. Prisnivået er også svært hyggelig. Kjøpte en råbillig pakke med AirAsia fra KUL med hotell og fly. Ville også ha sjekket ut østkysten av Malaysia. Har ikke selv vært der, men hørt det skal være bra hvis monsunsesongen passer med tidspunktet du skal reise på.

Både Penang og Langkawi er topp. Langkawi er kun for å slappe av, Penang har så mye å by på.

Mange 5* hotell til 3 * priser.

Hadde valgt Penang som førstereis. Har vært her maange ganger.

Dette hotellet er fantastisk. Bodde der i 2006, helt nyrestaurert. Kun suiter med butlertjeneste.

http://www.e-o-hotel.com/eoh/index.htm

Men ingne strand, da må du til:

http://www.lonelyplanet.com/malaysia/peninsular-malaysia-west-coast/batu-ferringhi

Men det er en kort taxitur unna, ev. lei en liten bil.. Greit å kjøre bil der. Har gjort det flere ganger. T.o.m. t/r Kuala Lumpur. Dette for 30 år siden i mitt forrige liv :angry::headbang

Har også bodd her ( enkelte tror vel ikke det^_^ ), rett på beachen i smørøyet:

http://www.shangri-la.com/en/property/penang/rasasayangresort

Biz er 100 % rett. ;)I Asia bor jeg på Shangri-La så sant de finnes enten det er Beijing, Xian ( Shanghai Sofitel ), Kuala Lumpur, Cebu, Singapore (også men har bodd på de fleste topphotellene der ). Alltid i Bangkok , bortsett fra Oriental et par ganger. Er invitert medlem av Jåleklubben deres, Golden Circle.

Alltid topp hotell i Sør-Amerika, sist i Lima Sheraton. Colombia kommer snart, Hilton etc etc.

Men jeg kaster ikke penger ut av flyvinduet på kortvarig luksus i flyet. Om jeg skulle vinne 10 mill i lotto, vil det ikke bli en tur i C-klasse, men du verden hvor mye fine hotell :colgate: og mere ferie. Er i den heldige situasjon at jeg kan ta nesten ubegrenset ferie..:old:headbang

Jeg vet ikke hva du definerer som ett luksushotell, men ingenting av det du her nevner stiller i klassen som dyrt og luksurioest. Luksus koster minst 3000 norske kroner pr. natt og de hotellene du her nevner, samt de hotellene du bor paa i NYC og ellers naar du har rapportert her paa forumet er ikke hoteller som kommer i naerheten av luksus. Luksus er St Regis i NYC til 550 dollar natten eller Peninsula i NYC til 500 til 1000 dollar natten.

Bodde i KL paa Shangrila for ett par aar siden og betalte 125 dollar natta. Standarden er bra, men langt fra ett hotell som serverer friske roser paa rommet daglig, paa forhaand vet din favorittavis, snacks, type te, din type pute, dyne og andre ting som skikkelig luksus. Faktum er at de hotellene du her nevner koster smaapenger i Asia, spesielt utenfor sesong, men byhotellene koster jevnt over ingenting og det du faar er 4 stjerners som ligger langt over gjennomsnittet, men koster 300 kroner om natten mindre enn SAS hotellet i Oslo.

Luksus i f.eks. Singapore er St. Regis til tre ganger prisen av Shangri La. Shangri La koster i de aller fleste tilfeller langt under en norsk tusenlapp om natta

Sofitel i Shanghai koster 120-135 dollar natta, mens Four Seasons som er ett ekte luksushotell koster minimum 280 dollar natta, noe som fortsatt er billig.

Sheraton er langt i fra luksus, det er faktisk det nest verste brandet som Starwood har i portefoeljen. Hilton, vel.... uffameg..

Saa faktum er at i Asia koster over middels hoteller lommerusk og det koster mindre aa bo i to uker paa disse "luksushotellene" enn det biz (og jeg) betaler for vaare flybilletter ;)

For aa bidra noe positivt i denne traaden, vaar unge venn paa bryllupsreise til Asia vil finne utrolig mye grisebillige hoteller i Asia som er langt over gjennomsnittet.

Last edited:

Var booket her paa vaar bryllupsreise til Langkawi, men det ble dessverre ikke noe av da groennkortpapirarbeidet gjorde det umulig aa reise fra USA 3 maaneder i 2006 saa vi endte opp paa Hawaii.

Har flere kjente som har bodd der. Bildet taler for seg selv...

http://www.fourseasons.com/langkawi/

Både Penang og Langkawi frister etter å ha sett på linkene til Reidar og Tommy ;)

Takker for tipsene om Malaysia så langt. Dette er noe av det jeg liker med reiseforumet her på Scanair. Man får gode selvopplevde tips som passer ulike lommebøker :up:

Last edited:

Bare hyggelig. Blir det Penang/Malaysia bare si ifra.. Har mye å tilby...:colgate:

Tommy: Du som er kjent med det Starwood har å tilby, hva vet du om The Westin Langkawi Resort?

Joda, Biz, jeg skriver under på det. Har vært der tre ganger på Boracay. Nå er det bare Seair som flyr dit. Bare google på Caticlan og du får mye info..:)

Fra slutten av November begynte også Air Philippines (operert av PAL Express med Q300 tror jeg) å fly på Boracay igjen. Var der i julen. Og forøvrig syntes jeg A346 er helt på jordet....

Tar i mot forslag på routing og "taktikk" når det gjelder flybilletter (eks. t/r OSL-HKG/OSL-BKK + å "lappe" på ekstra segmenter derfra, eller alt i en sammenhengende billett osv). Hvis man i tillegg kan få flest mulig segmenter innen oneworld (dvs bl.a. BA, CX, AY, QF) så hadde det også hjulpet på siden man har status der og dermed tilgang til lounger selv om man reiser i Economy.

Den uthevede teksten trenger man ikke lenger å ta spesielt stor hensyn til siden man også har status i *A og SkyTeam ^_^

Etter å ha tittet litt rundt så kommer foreløpig Finnair best ut. Der kan jeg få OSL-TPE (via HEL og HKG m CX) + BKK-OSL (via HEL) for rundt 8K pr pers. Det som kommer i tillegg er TPE-HKG + evnt andre krumspring og avstikkere på underveis til BKK hvor returen går fra.

Ingenting er foreløpig bestemt. Kanskje jeg får noen flere reisetips på Scanair-treffet 27. februar som gjør at planene endres :stir

wow... Coach to Asia with Finnair, only way to go ;-)

Bra du legger in gode vaner for fruen fra dag 1..

Westin Langkawi skal være en bra eiendom... Skal sjekke litt med folk jeg vet som har vært der og komme tilbake

Nå tror jeg du glemte [ironi] [/ironi] på første setningen ;)

Siden ABQ-turen blir første reisen etter bryllupet så kaller vi det bryllupsreise nr 1 og hun får dermed også teste longhaul foran gardinen. Hun klarer seg helt fin i Economy på bryllupsreise nr 2 :lol:

Men som sagt er ingenting bestemt eller bestilt, så ting kan jo fortsatt endre seg. Her krysser man fingrene for en saftig feilprising i retning Asia!

Last edited:

Og der var planene igjen "i spill". Ser nå ut som første stopp blir Hong Kong og andre stopp i Taipei. Opprinnelig var det omvendt. Vurderer nå å booke turen i flere omganger slik at man f.eks. kjøper t/r OSL-HKG og t/r HKG-TPE hver for seg. Har bl.a. funnet t/r OSL-HKG med BA/CX for 5500 kr pr pers. Tror HKG er et godt knutepunkt for å kunne "bygge" flere avstikkere rundt i Asia etter stoppet i TPE.

Har for første gang vært i kontakt med et reisbyrå (Orkide) og de skal sjekke litt ulike routinger og priser for meg. Snakk om å gå retro :p

Orkide kunne ikke matche prisen jeg hadde funnet på Kilroy Travel så da er billetter t/r OSL-HKG booket for 5500 pr pers. BA flyr OSL-LHR-OSL, mens CX tar seg av longhaul. Nå blir det å finne ut hva man skal gjøre når man er i det området ;) Har ikke fløyet CX på sikkert 15 år så det blir stas med et gjensyn!

Etter flere runder så kom man fram til at man bare ville ta en uke i Thailand etter visitten til Hong Kong og Taiwan. Så alt er nå booket med unntak av HKG-TPE-HKG som jeg satser på å finne på salg hos f.eks. CX senere. Slik ser flightene ut for øyeblikket:

OSL-LHR (BA A319 Y)
LHR-HKG (CX B744 Y)
HKG-TPE (TBA)
TPE-HKG (TBA)
HKG-BKK (EK B773 C)
BKK-USM (PG A319 C)
USM-BKK (PG A319 C)
BKK-HKG (EK B773 C)
HKG-LHR (CX A340 Y)
LHR-OSL (BA A319 Y)

Back